هزینه و قیمت اجاره و رزور گالری جهت برگزاری نمایشگاه نقاشی چقدر است؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

هزینه و قیمت اجاره و رزور گالری جهت برگزاری نمایشگاه نقاشی چقدر است؟
هزینه و قیمت اجاره و رزور گالری جهت برگزاری نمایشگاه نقاشی چقدر است؟

بارها این سوال پرسیده شده و می‌شود که چرا بعضا گالری‌ها مبالغ بالا تحت عنوان هزینه برگزاری گالری نقاشی از هنرمندان دریافت می‌کنند؟ ما در پاسخ می‌گوئیم متاسفانه نمی‌دانیم چرا.

هنرمندان باید همواره به این موضوع دقت داشته باشند که در قبال پولی که به گالری پرداخت می‌کنند چه خدماتی دریافت می‌کنند و اینکه آیا خدمات ارائه شده تاثیر مثبتی در معرفی و شناخته شدن هنرمند و آثارش و در نتیجه ثبت سابقه مثبت در کارنامه هنری ایشان داشته است و یا خیر.
یک گالری ممکن است بگوید که چون موقعیت قرارگیری گالری‌شان در فلان خیابان و فلان محله از شهر است و در آنجا هزینه اجاره یک واحد بالا است، پس باید این هزینه را هنرمند بپردازد که این عمل نشات گرفته از اوضاع نابسامان عرصه گالری داری است که متاسفانه برخی گالری داران در اصل خانه دار هستند! که همین رویه نیز موجب شده است که برخی از هنرمندان با استعداد و خوش ذوق کشورمان که در آغاز راه‌اند ، علیرغم استعداد هنریشان به دلیل مشکلات اقتصادی، آینده هنری‌شان قربانی سیاست سرمایه داری شود.

بازار گالری داری
گالری‌ها که درگذشته به عنوان یک پل ارتباطی مخاطب و هنرمند بودند، متاسفانه این‌ روزها به مرکز مبادله و خرید و فروش آثار هنری تبدیل شده و بجای دیروز که دیوارهای سفیدشان در اختیار آثار هنرمندان قرار می‌گرفت و نقش میانجی را ایفا می‌کرد، امروزه به محل‌های تصمیم‌گیرنده تبدیل شده و به عنوان برنامه‌ریز هنر وارد میدان شده‌اند. تا جایی که دیگر هنرمند صاحب اثرش نیست و در نهایت این گالری‌دار است که از خلق اثر تا فروش آن تصمیم‌ می‌گیرد، البته هنرمندانی هم هستند در این بین که بجای خلق آثار فاخر هنری به تولیدکنندگان بازاری تبدیل شده‌اند.

حمایت گالری از هنرمند
یکی از وظایف مهم گالری‌دار حمایت از هنرمند و معرفی او در عرصه جهانی‌ست اگرچه گالری‌داران معدودی هستند که نقش خود را در معرفی هنرمند به جامعه جهانی ایفا می‌کنند. اغلب گالری‌دارن بازاری را ایجاد کرده‌اند که آثار عده معدودی از هنرمندان نامی فقید و معاصر کشورمان در آن خرید و فروش می‌شود، آن‌ها اقبال خریداران از این بازار را بهانه می‌کنند. اگرچه در این سیکل و چرخه معیوب سرمایه و پول در جریان است اما آثار با ارزش و فاخر برخی هنرمندان هیچ جایی در آن ندارد.

نگاه دلالی به هنر و سقوط گالری داری
در جوامعی که گالری نقش گالری را ایفا می‌کند؛ سهم و نقش اقتصاد مشخص است و اینجاست که افزایش گالری‌ها باعث بالا رفتن سلیقه مخاطب می‌شود. اما متاسفانه آنچه در ایران باب شده است این است که اغلب گالری‌داران؛ دلالان آثار هنری و به اصطلاح خانه‌دار هستند و هیچ تاثیری بر هنر ندارند و ما خبری از نمایش آثار در گالری نمی‌بینیم.

سوالاتی درباره هزینه‌های نجومی برگزاری گالری
در مجموع برای هنرمند سوالاتی بدون پاسخ به وجود می‌آید که باید قبل از برگزاری نمایشگاه هدف خود را تعیین کرده و تکلیف خودش را با برگزاری نمایشگاه معلوم کند، مورادی از قبیل اینکه؛
آیا این موارد ذکر شده کفاف نیاز و توقع هنرمند را می‌دهد؟
آیا هدف هنرمند معرفی و شناخته شدن خود و آثارش در جایگاه شایسته است، یا اینکه صرفا در پی استفاده از الفاظ و واژه‌های لاکچری است؟
آیا هنرمند به امید این است که یک استاد به نمایشگاه بیاید و با او عکس بگیرد یا اینکه می‌خواهد خودش یکی از همین اساتید باشد؟
آیا هنرمند برایش مهم نیست مبلغی که پرداخت می‌کند به کجای کارنامه هنری اش کمک می‌کند؟

در پایان
گالری هنری لیلیت مفتخر است فضایی را به دور از جنجال و هیاهو برای هنرمندان گرامی فراهم کرده که خدماتی بی نظیر و بسیار ویژه با کمترین هزینه ممکن و با » ویژگی‌های منحصربفرد « انجام گردد.

هزینه یکسال برگزاری نمایشگاه 360 درجه واقعیت مجازی به ارزش یک میلیون تومان بوده که در گالری لیلیت به جهت حمایت از هنرمندان گرامی بدون هزینه و رایگان است.

در این میان تنها هزینه اندکی جهت آماده سازی سالن و طراحی و ثبت شناسنامه هر اثر از هنرمند دریافت می‌گردد که بسیار به نفع هنرمند خواهد بود.

■ ویژگی‌های یک نمایشگاه نقاشی خوب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود