راه‌های برنده شدن در مسابقه عکاس، از زبان حرفه‌ای ها

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

راه‌های برنده شدن در مسابقه عکاس، از زبان حرفه‌ای ها
ما باور داریم که مسابقه عکاسی یکی از راه‌هایی است که به عکاس‌های حرفه‌ای یا آماتور کمک می‌کند تا بهتر دیده شوند؛ به علاوه این که قرار گرفتن در جمع حرفه‌ای به رشد و پیشرفت عکاس‌های تازه‌کار کمک چشم‌گیری می‌کند. این مطلب به توصیه‌هایی از جانب حرفه‌‌ای‌ها برای برنده شدن در مسابقه عکاسی اختصاص دارد. حرفه‌ای‌هایی همچون هیات داوران، عکاس‌های صنعتی، برندگان پیشین مسابقات عکاسی. امیدواریم مجموع این نکات به شما برای موفق‌تر شدن در راهی که در پیش گرفته‌اید، یاری رساند.

Denise Wolff، ویراستار ارشد Aperture، عضو هیات داروان Exposure Awards 2015
می‌گوید: توصیه من این ست که بهترین عکس خود را ارسال کنید. داستانی که درباره عکس می‌نویسید اگرچه مهم است اما چیزی که در اولین نگاه تاثیرگذار باشد، در برنده شدن شما حرف اول را می‌زند. سعی کنید توضیحات و عباراتی که برای توصیف عکس می‌نویسید در یک و تا جمله کل مفهوم و داستان آن را برسانید. توضیحات بیشتر درباره پیش‌زمینه عکس و موضوع را می‌توانید بعدا به تفصیل بیان کنید. پس فراموش نکنید که اولین تاثیر بسیار مهم است.

Alessia Glaviano, ویراستار ارشد عکس در Vogue Italia، میلان. عضو هیات داروان Portrait Awards 2016
می‌گوید: وقتی عکس خود را به نمایش می‌گذارید باید سرسخت‌ترین ویراستار خود باشید. فقط برای آنکه نشان دهید که کار زیادی انجام دهید، عکس‌های زیادی ارسال نکنید. عکس خوب مانند موسیقی خوب است. خودش شما را به ادامه دعوت می‌کند. این دعوت منطقی نیست. پس سعی نکنید با آن منطقی برخورد کنید. در اصل احساس است که در اینجا دستور می‌دهد و شما را برای برداشتن به گام بعدی هدایت می‌کند. این موضوع فقط به انتخاب عکس‌ها محدود نمی‌شود، به فکر و ایده‌ای که در پس‌زمینه هر عکس برای ثبت آن نیز وجود داشته نیز بسنگی دارد. عکاس‌های ماندگار از Cindy Sherman تا Andreas Gursky یا حتی Ryan McGinley همه آن‌ها در عکس‌هایشان حرفی برای گفتن درباره فرهنگ‌ یا حس آن لحظه داشته‌اند.

Jim Casper، سردبیر نشریه LensCulture، آمستردام. عضو هیات داروان Portrait Awards 2016
می‌گوید: برای شروع بسیار مهم است که از یک عکس بسیار قوی استفاده کنید؛ چیزی که بلادرنگ توجه بیننده را به خود جلب کند و برای تامل بیشتر در عکس توقف کند و داستان و توضیحات آن را بخواند. در حقیقت عکسی در مسابقه عکاسی برنده می‌شود که بیننده‌ها را بدزد!

Marion Hislen، مدیر و متصدی Circulations Festival، پاریس. عضو هیات داروان Exposure Awards 2015
می‌گوید: بنظر من هم‌بستگی بین مجموعه عکس‌ها، آنچه از مفهوم و ظاهر آن‌ها بر می‌آید بسیار مهم است. گاهی عکس اول بسیار قوی است اما عکس‌های بعدی چنین ویژگی را ندارند. خوب بودن عکس اول کافی نیست. همچنین به خاطر بسپارید که یکتا بودن عکس‌ها مهم است اما اصول فنی عکاسی را نیز نباید از خاطر ببرید.

David Chickey، مدیر ویراستاری Radius Books,، سانتافه، عضو هیات داروان Exposure Awards 2015
می‌گوید: به بهترین شکل فیزیکی عکس‌ها را پشت‌سر هم قرار دهید. عکس‌ها را چاپ کنید و آن‌ها را روی زمین بچینید یا به دیوار بچسبانید. حالا آن‌ها را تماشا کنید و سعی کنید چیزهای جدیدی درباره آن‌ها کشف کنید. این کار شما را به دستاوردهای جدیدی می‌رساند. تماشا کردن یک راه برای کشف کردن است.

Chris Littlewood، مدیر عکاسی Flowers Gallery، لندن. عضو هیات داروان Exposure Awards 2015
می‌گوید: برای قسمت توضیحات و داستان عکس، مردم دوست دارند بدانند چه اتفاقی افتاده است و دلشان نمی‌خواهد کسی به آن‌ها بگوید که عکس را چطور تفسیر کنند. همچنین داستان مبهم و نامفهوم هنری را نیز نمی‌پسندند. ساده بنویسید و اجاره دهید خود عکس داستانش را روایت کند.

Lauren Ford، مدیر عکاسی Dazed & Confused، لندن. عضو هیات داروان Portrait Awards 2016
می‌گوید: وقتی یک پورتفولیو را نگاه می‌کنم، جیزی که برایم اهمیت دارد این است که بدانم آن‌ها مفهوم عکاس بودن را دریافته‌اند. افراد بسیاری هستند که می‌توانند در ژانرهای مختلف عکاسی کنند اما این عموما به این معنی نیست که آن‌ها عکاس‌های خوبی هستند. مهم است که بدانید کی هستید و از هر عکس چه چیزی را می‌خواهید دریافت کنید و یا به بیننده انتقال دهید.

Elinor Carucci، عکاس مقیم نیویورک، عضو هیات داروان Portrait Awards 2016
می‌گوید: هرکسی برای نشان دادن اثر و هنر خود راهکار متفاوتی دارد. تعداد عکاس‌ها با تعداد این راه‌ها برابر است. پس باید بدانید که آنچه شما برای یک مسابقه ارسال می‌کنید نشاندهنده راه ویژه شما باشد. راهی که با بقیه متفاوت است و نه تنها نشاندهنده نقطه نظر و دیدگاه شماست.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت