12 تابلو نقاشی گران قیمت جهان

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

12 تابلو نقاشی گران قیمت جهان
در این مطلب 12 نقاشی که بیشترین قیمت را داشته‌اند معرفی می‌شوند. با توجه به اینکه ارزش پول و نرخ تورم درسال‌های مختلف متفاوت است، بنابراین برای مقایسه دقیق‌تر باید تمامی قیمت‌ها با یک معیار یکسان سنجیده شوند. بدین ترتیب که برای هر اثر یک قیمت اصلی که در زمان خود فروخته شده است و یک قیمت تطبیق داده شده با معیارهای روز وجود دارد. مطلبی که می‌خوانید با درنظر گرفتن قیمت‌های به روز رسانی شده برای هر اثر، تهیه شده است.
در سال‌های اخیر خریداران ثروتمند بیشترین رکورد خرید مهمترین آثار هنری دنیا را از خود به جا گذاشته اند. فروش 179 میلیون دلاری نقاشی زنان الجزایری اثر پابلو پیکاسو در نیویورک، رکورد فروش یک نقاشی در مزایده را در هم شکست. با وجود قیمت بالا، این نقاشی هنوز فاصله زیادی با گران‌ترین نقاشی‌های تاریخ دارد و در این بین جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.

بسیاری از این نقاشی‌ها در خرید و فروش‌های خصوصی با قیمت‌های میلیونی دست به دست شده اند. البته ممکن است نظر افراد درباره این لیست متفاوت باشد اما لازم به توضیح است که نقاشی‌ها در گذر تاریخ ممکن است متفاوت باشد و شاید در آینده تعدادی اثر به این فهرست 12 عددی اضافه یا تعدادی کم گردد.

مونالیزا (لبخند ژوکوند) اثر لئوناردو داوینچی، 620 میلیون دلار

این اثر شاهکار داوینچی اگرچه لقب گران قیمت‌ترین نقاشی جهان را از آن خود دارد اما به این دلیل که در موزه نگهداری می‌شود و تابحال به حراجی راه نیافته است قیمت دقیقی برایش برآورده نمی‌شود و تنها به عنوان قیمت‌گذاری ارزش آن اعلام شده است.

عیسی مسیح منجی جهان، اثر لئوناردو داوینچی، 450 میلیون دلار

تابلوی نقاشی با عنوان منجی جهان (سالواتور موندی) اثر لئوناردو داوینچی اخیرا به قیمت بالایی فروش رفته بود. این تابلو در حراج کریستی نیویورک به قیمت 450 میلیون دلار فروخته شد که گرانترین قیمت معامله شده برای یک اثر هنری را از آن خود کرد. قدمت تابلوی سالواتور موندی حدود 500 سال است و نقش آن چهرهٔ عیسی مسیح می‌باشد. موزه لوور ابوظبی که به تازگی افتتاح شده در توییتر خود اعلام کرده است که تابلوی منجی جهان در راه موزه لوور ابوظبی است. چند روز پیش نیز بعضی گزارش‌ها ادعا داشتند که خریدار این اثر هنری یک شاهزاده سعودی است. موزه لوور ابوظبی در مورد مالکیت تابلو و خریدار این اثر هنری هیچ اشاره‌ای نکرده است. این تابلو ارزشمند در حراج کریستی پس از گذشت 20 دقیقه از آغاز حراجی به یک خریدار تلفنی فروخته شد. روزنامه نیویورک تایمز بر اساس اسنادی ادعا کرده است که شاهزاده بدر بن عبدالله بن محمد بن فرهان آل سعود خریدار این اثر ارزشمند داوینچی بوده است. گفتنی است کمتر از بیست اثر هنری از لئوناردو داوینچی هنرمند ایتالیایی باقی مانده است و کارشناسان هنری خلق تابلو منجی جهان را بعد سال 1505 تخمین زده اند. موزه لوور ابوظبی ماه پیش در امارات متحده عربی افتتاح شد که از همان روز آغاز به کار، استقبال بسیاری از این موزه گردید. پروژه احداث این موزه طی 10 سال یک میلیارد پوند هزینه داشته است. این موزه حاوی 600 اثر هنری دایمی و 300 اثر قرضی از فرانسه است. به علاوه موزه برای استفاده از نام لوور و وام گرفتن آثار هنری و دریافت مشاوره از آن صدها میلیون دلار به فرانسه می‌پردازد.

«زمانی که ازدواج خواهی کرد» اثر پائول گوگین، 300 میلیون دلار

نقاشی گوگین که در سال 1982 از دو دختر تاهیتی کشیده بود رکورد گرانترین کار هنری در دنیا را شکست. در ماه فوریه این پرده توسط کشور قطر از یک مجموعه‌دار سوییسی به قیمت 300 میلیون دلار خریداری شد. گوگین این نقاشی را در سفر اولش به تاهیتی کشید. او این سفر را سفری برای فرار از هر آنچه در اروپا مصنوعی و متعارف بود، خواند.

«بازیکنان کارت‌ها» اثر پل سزان، 274 میلیون دلار

رکورد قبلی کشور قطر در خرید این نقاشی در سال 2011 به ثبت رسیده بود. یکی از دوازده کار هنری غربی که موزه‌‌های این کشور در سالهای اخیر خریداری کرده‌ است. این پرده دو نفر با صورت‌های استخوانی که در حال بازی با کارت هستند نشان می‌دهد. سزان مدل‌های نقاشی‌اش را از مزرعه خانوادگیشان در اکس آن پروانس انتخاب کرده بود: باغبان و کارگر مزرعه

«شماره 6(بنفش، سبز و قرمز)» اثر مارک روتکو، 186 میلیون دلار

یک بیلیونر روسی به نام Dmitry Rybolovlev با پرداخت 186 میلیون دلار یک رکورد جهانی را برای نقاشی نقاش آمریکایی به ثبت رساند. گرچه در حال حاضر آقای Rybolovlev معتقد است فروشنده او را در خصوص قیمت گمراه کرده است و از او شکایت کرده است.

«زنان الجزایر (ورژن اُ)» اثر پابلو پیکاسو، 179.3 میلیون دلار

پیکاسو مجموعه‌ای متشکل از 15 نقاشی از حالت‌های مختلف زنان الجزایر خلق کرد. او از هنرمند فرانسوی اوژن دولاکروا الهام گرفته بود. دولاکروا در سال 1834 زنان الجزایر را در آپارتمان‌هایشان نقاشی کرده بود. ورژن اُ در این مجموعه بهترین است و به عنوان مهمترین اثر پیکاسو که شخصا کار کرده است، به حساب می‌آید.

«شماره 5، 1984» اثر جکسون پولاک، 165.4 میلیون دلار

فروش این نقاشی در پرده‌ای ابهام و توسط دلالی به نام Sotheby در سال 2006 انجام گرفت. طبق گزارشات این نقاشی که طرحی از پاشیدن رنگ‌های زرد و قهوه‌ای بر روی بوم است توسط دیوید مارتینز از David Geffen موسس دریم‌ورک خریداری شد.

«زن 3» اثر ویلم دکونینگ، 162،4 میلیون دلار

در سال 2006 نقاشی دیگری توسط دیوید جفن به فروش رسید و این بار خریدار یک بیلیونر به نام استیون کوهن بود. این نقاشی سومین نقاشی از مجموعه شش تایی نقاشیهای دکونینگ، نقاش اکپرسیونیست انتزاعی، بود که در فاصله سال‌های 1951 تا 1953 کشیده شده است. این اثر یکی از آثار به نمایش درآمده در موزه هنرهای معاصر تهران بود که پس از انقلاب سال 1979 به دلیل تغییر قوانین کشور ایران از موزه برداشته شد.

«رویا» اثر پابلو پیکاسو، 158.5 میلیون دلار

نقاشی رویا اثر هنری دیگری است که در سال 2013 توسط استیون کوهن موسس SAC و یکی از بزرگترین کلکسیونرهای آثار هنری در وال‌استریت، خریداری شد. در واقع معامله در سال 2006 انجام شد اما به طور تصادفی آرنج صاحب تابلو، استیون واین، در بوم فرو رفت و معامله تا زمان مرمت اثر مسکوت ماند.

«پرتره ادل بلاک بائور 1» اثر گوستاو کلیمت، 158.4 میلیون دلار

در سال 2006 رونالد لودر این پرتره طلااندود را برای نیو گالری خریداری کرد. در آن زمان این قیمت یک رکورد جدید برای خرید یک نقاشی بود. داستان خارق‌العاده این نقاشی به تازگی در فیلمی با عنوان زن طلایی آمده است.

«پرتره دکتر گاشه» اثر ونسان ونگوک، 152 میلیون دلار

فروش تصویر نقاشی شده توسط ونسان ونگوک از پزشکی که در ماههای آخر عمرش به او نزدیک بود، رکوردها را در سال 1990 شکست. این نقاشی توسط یک دلال هنری ژاپنی به نمایندگی از صنعتگر ژاپنی Ryoei Saito خریداری شد. هرچند که پس از مرگ Saito نقاشی ناپدید شد و تاکنون هیچ اطلاعی از محل آن در دسترس نیست.

«سه تحقیق لوسین فرود» اثر فرانسیس بیکن، 145 میلیون دلار

در سال 2013 این نقاشی پس از اینکه در کریستیس نیویورک به فروش رفت رکوردار حراجیهای زمان خود شد. قیمت تابلو با پیشنهادهای 7 خریدار مصمم در مزایده به راحتی از مرز 85 میلیون دلار که قیمت پیش بینی شده برای تابلو بود گذشت. این تابلو در سال 1969 توسط بیکن کشیده شد و تصویر دوست انگلیسی و نقاش بیکن، به نام لوسین فرود است.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت