مراحل انجام صحیح طراحی چهره

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

مراحل انجام صحیح طراحی چهره
آموزش طراحی امروزه شیوه‌های متعددی را شامل می‌شود که مخصوصا بخاطر پایه‌ای بودن طراحی و اهمیت نقشی که آموزش طراحی در سایر آموزشهای هنرهای تجسمی ایفا می‌کند، تامل و مداقه ما را در بررسی درستی و یا نادرستی شیوه‌های رایج امروزی ایجاب مینماید. از میان شیوه‌های موجود آموزش طراحی، شیوه‌ای مورد تایید من است که بر مبنای اصل و پایه‌ای دانستن تنالیته شکل گرفته باشد و هنرجو را با این واقعیت آشنا سازد که تنالیته و تاریک روشن، حقیقی ترین، پرکاربردترین و کارسازترین عنصر بصری هنرهای تجسمی می‌باشد. چنانچه آموزش طراحی و شیوه انتخابی برای آن، در انجام این اصلی‌ترین وظیفه خود ناتوان باشد، هنرجو در دوره‌های بعدی آموزش خود دچار مشکل شده و ممکن است بعدها مجبور شود دوباره آموزش طراحی را از سر گیرد. آموزش طراحی، متاسفانه در بسیاری از مراکز آموزشی و هنرستانهای ما آنگونه که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در مقاطع دانشگاهی نیز حتی این سهل انگاری و بی توجه‌ای نسبت به آموزش طراحی به چشم میخورد.
آموزش طراحی به شیوه درست، می‌تواند هنرجو را در مرحله یادگیری رنگ یاری فراوان نماید و بهم پیوستگی مفاهیم تکنیکی و فنی را متوجه ایشان کند. فراموش نمکنیم این جمله آرشیل گورکی را که گفت: طراحی پایه و اساس هنر است. یک نقاش بد نمی‌تواند طراحی کند، اما کسی که می‌تواند خوب طراحی کند، اغلب ‏نقاش خوبی هم هست.

قبل از شروع به کار، نیاز است توضیح کوتاهی درباره سیاه قلم و نحوه انجام این تمرینات بدهیم :

بطور کلی به هر نوع تاثیر گذاری مداد سیاه و یا ذغال (مثل مداد معمولی B2 گرافیتی و پودرذغال) بر روی کاغذ به همراه سایه‌ها می‌توان سیاه قلم گفت، هنرمندان هریک بنا به سلیقه شخصی، تجربیات و آموخته‌ها برای به تصویر کشیدن موضوع مورد نظر از ابزار خاصی استفاده می‌کنند !شما می‌توانید با

اما در این مقاله فقط از مداد سیاه HB  –  B2  –  B6 استفاده شده .

ابزار و تکنیک‌های سیاه قلم در طول تاریخ و به مرور زمان تا حدی پیشرفت کرده است که امروزه نقاشی کردن برای هر هنرجو و یا شخص هنردوستی کار راحتی شده و تنها با چند ماه تمرین می‌توان به سطح جذابی از هنر نقاشی رسید !

برای کشیدن هر یک از اجزا چهره که در این مقاله آمده است، اگر در سطح مبتدی و یا متوسط هستید حداقل 1 تا 3 ساعت زمان بگزارید !
این زمان برای افراد مبتدی برای هر یک از اجزا چشم، بینی، لب و گوش حداقل 3 ساعت الزامیست، این زمان به شما کمک می‌کند تا دید خود را در نقاشی سیاه قلم تقویت کنید، تا حدی که در آینده به 30 دقیقه هم برسید !

و برای تمام تمرینات این وبسایت حتما حدودا هر 5 دقیقه یکبار از فاصله یک و نیم متری به طرح خود نگاه کنید و اشتباهات آن را با دقت بررسی کنید .

مراحل انجام طراحی چهره به سه بخش کلی : چشم – بینی – لب – گوش تقسیم بندی می‌شود

طراحی چشم ها

مرحله 1 : طراحی چشم

در این مرحله خطوط بیرونی لثه چشم، ابرو و خطوط چین خوردگی پلک بالا و پایین را با دقت و به صورت ساده و با خطوط نسبتا صاف و سریع ترسیم می‌کنیم. برای تشخیص بهتر می‌توانید بعد از اینکه طراحی رو انجام دادید از یک خطکش برای اطمینان از صحت فاصله‌ها و فرم کلی استفاده کنید.

مرحله 2 : افزودن جزئیات پایه

خطوط پایه طراحی را اضافه کرده، به زخامت لثه چشم دقت کنید (اگر نام اجزاء چشم را نمی دانید به مقاله طراحی چشم استاندارد مراجعه کنید)، به فاصله بین خطوط، زاویه و فاصله هر خط نسبت به دیگری و توجه کنید .

مرحله 3 : سایه چشم

محل سایه‌های اصلی را به صورت ساده مشخص کنید .

مرحله 4 : تکمیل سایه ها

سایه‌ها را کمی تکمیل‌تر کنید، توجه کنید که لثه بالا تیره‌تر از لثه پایین و قسمت بالایی عنبیه تیره‌تر از قسمت پایین و سمت راست آن است .

مرحله 5 : محو کردن

سایه‌ها را با محوکن و قلموی مناسب سیاه قلم که در مقاله ابزار مورد نیاز سیاه قلم مارک مناسب آن توضیح داده شده محو کنید و به تیرگی‌های طرح اضافه کنید.

مرحله 6 : اتمام طراحی و نقاشی سیاه قلم چشم

در این مرحله سایه‌های چشم را تکمیل‌تر کنید، و تیرگی‌ها را بیشتر و تلاش کنید تا به طرح سایه چشم خود حجم بیشتری دهید و مجددا با محوکن و قلمو محو کنید .

طراحی بینی

مرحله 1 : طراحی بینی

ابتدا خطوط اصلی و فرم کلی بینی که شامل سطح زیری بینی، کناره‌ها و سطح رویی تیغه بینی می‌شود را با خطوطی تقریبا صاف ترسیم می‌کنیم، به طول تیغه و پهنای آن دقت کنید !

مرحله 2 : طراحی جزئیات بینی

جزئیات طراحی بینی را به آن اضافه می‌کنیم، به فرم پره بینی، میزان قوص خطوط و فاصله سوراخ بینی نسبت به یکدیگر و نسبت به پره بینی دقت کنید.

مرحله 3 : سایه‌های طرح سیاه قلم بینی

سایه‌های زیر بینی و فاصله بین دو چشم را مشخص کنید، همانطور که می‌بینید سایه تیغه بینی بین دو چشم، کمی روشنتر از فرو رفتگی‌های چشم می‌باشد.

مرحله 4 : محو کردن تیرگی ها

در این قسمت نقاشی سیاه قلم ما شکل تازه و زیباتری گرفت و حجم‌ها تا حدود زیادی مشخص شده، به مقدار دقیق سایه‌ها دقت کنید و پس از سایه زدن آن‌ها را با محوکن و قلمو محو کنید ! به نحوه سایه زدن تیرگی زیر بینی هم توجه داشته باشید .
برای نورهای روی بینی می‌توانید از پاکن اتودی استفاده کنید .

مرحله 5 : تکمیل نقاشی و سایه بینی

به پایان طراحی سیاه قلم بینی رسیدیم، در این بخش تیرگی‌ها را مشخص‌تر و کنتراست (میزان تضات تیرگی و روشنی) را افزایش می‌دهیم .

طراحی لب ها

مرحله 1 : طراحی و نقاشی لب

ابتدا خطوط میانی که بیانگر حالت کلی لب (مثل لبخند یا ناراحتی) می‌باشد و سپس خط هفتی شکل بالای لب و قوس پایینی لب را که بیانگر میزان چاقی و لاغری لب  است، مشخص می‌کنیم .

مرحله 2 : جزئیات لب ها

در این مرحله جزئیات بیشتری از لب را طراحی می‌کنیم، به میزان قوص و خمیدگی خطوط لب توجه کنید .

مرحله 3 : سایه زدن لب ها

سایه‌های کلی لب را می‌زنیم، یکی از مهمترین سایه‌ها در لب سایه  فرورفتگی خط وسط لب است. به تیرگی و سایه‌های گوشه‌های لب هم دقت کنید که بیانگر فرورفتگی بیشتر گوشه‌های لب است .

مرحله 4 : روشن کردن محل انعکاس نور

در این مرحله از نقاشی سیاه قلم سایه‌ها را تکمیل‌تر می‌کنیم، از اطراف لب به سمت داخل تیره به روشن، و لب بالا را هم با دقت و همانند طرح سایه می‌زنیم .

مرحله 5 : از سایه سیاه قلم لب

در این مرحله بر روی لب پایینی کار می‌کنیم، سایه‌های کلی را زده، سپس سایه‌های فضای بیرونی لب را هم با دقت و مشابه نقاشی سیاه قلم مورد نظرمان کار می‌کنیم .

مرحله 6 : پایان طراحی سیاه قلم لب

میزان کنتراست را افزایش داده، به لب پایینی با زدن سایه‌های بالا و پایین، حجم بیشتری می‌دهیم، به سایه زیر لب که بیانگر فرورفتگی زیر لب است توجه کنید.
سپس با استفاده از پاکن اتودی بافت‌های راه راهی شکل لب را ایجاد می‌کنید، بافت نزدیک به خط وسط لب هم با مداد زده می‌شود. بالا و پایین لب را به همان مقدار که در تصویر می‌بینید با پاکن نور می‌اندازیم، که به افزایش زیبایی و حجم لب کمک شایانی می‌کند .

طراحی گوش ها

مرحله 1 : طراحی و نقاشی گوش در سیاه قلم :

در این مرحله حالت کلی گوش را با خطوط نسبتا صاف طراحی می‌کینم (اسکیس فرم اصلی) گوش را می‌توان به یک علامت سوال نیز تشبیه کرد !

مرحله 2 : اضافه کردن جزئیات گوش:

جزئیات طراحی گوش را اضافه می‌کنیم، به فاصله بین خطوط، زاویه خطوط نسبت به کادر کاغذ و میزان قوس خطوط دقت کنید .

مرحله 3 : مشخص کردن محل سایه‌های اصلی

محل سایه‌های اصلی را به صورت یکنواخت و ساده مشخص کنید .

مرحله 4 : سایه زدن گوش سیاه قلم

سایه‌ها را کمی تکمیل‌تر کنید و به زاویه خطوط سایه (مشابه هاشور ریز) دقت کنید .

مرحله 5 : ایجاد شباهت در سایه‌های گوش

سایه‌ها را با محوکن و قلموی مناسب سیاه قلم که در مقاله ابزار مورد نیاز سیاه قلم مارک مناسب آن توضیح داده شده محو کنید .

مرحله 6 : اتمام طراحی و نقاشی از گوش

در این مرحله سایه‌ها را تکمیل‌تر کنید، و تیرگی‌ها را بیشتر کنید و مجددا با محوکن و قلمو محو کنید .


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود