وقتی وارد فضایی میشوید که با زیباترین و مناسبترین لوازم دکوراسیونی مبله شده، ولی سطوح دیوارها خالی است و
کوچکترین تدبیری برای انتخاب دیوارکوب ( به صورت عام کلمه ) اندیشیده نشده است، خلئی در آن محیط احساس میشود که تابلوها، یکی از عمدهترین راهکارهای رفع این خلاء هستند.
تابلوها اگرچه اغلب با هدف تزئینی مورد استفاده قرار میگیرند ولی در پس ظاهر این هدف، مسئولیتهای کاربردی نیز در فضا برعهده دارند. آنها جایگاه ویژهای در تغییر حال و هوای محیط دارند و در نتیجه بر روح و روان افراد ساکن در آن مکان نیز تأثیر میگذارند.
موضوع اثر هنری، رنگهای به کار رفته در آن و حتی قاب انتخابی برای تابلو از جمله عوامل بسیار مؤثر بر محیط هستند؛ یعنی با نصب چند تابلو بر روی دیوار، با وجود تمام وقتی که صرف تهیه و چیدمان لوازم دکوراسیونی آن شده است، میتوان هماهنگی و احساس حاکم در محیط را برهم ریخت و یا برعکس، دستیابی به هدف مورد نظر در آن فضا را تسهیل بخشید. صرفنظر از همه اینها گاهی نقشهای کاربردی عظیم تری نیز به تابلوها محول میشود که از جمله میتوان تغییر ابعاد ظاهری فضا را نام برد.
به عنوان مثال یکی از راهکارهای افزایش ارتفاع دیوارها به لحاظ ظاهری، نصب دیوارکوبهای عمودی و بلند است که این کار از طریق نصب یک و یا چند تابلوی بلند عمودی در فواصلی نزدیک و در کنار هم و یا چندین تابلوی هم اندازه در امتداد هم و در راستای یک خط عمودی فرضی از سقف به کف میسر میشود.
به همین ترتیب با نصب تابلویی طویل و افقی و یا چندین تابلوی یک اندازه در کنار هم، میتوان طول دیوار را به لحاظ بصری افزایش داد. به طور کلی انگیزه ایجاد قاب در دور یک اثر هنری، برجستهتر کردن و یا به عبارت دیگر جلوه دادن به آن است. شما میتوانید این مسئله را آزمایش کنید.
اگر بر روی دیواری از فضای خانه تان قابی خالی و بدون اثر هنری نصب کنید. خواهید دید که به این ترتیب فضای داخلی قاب، اگرچه همان دیوار است، ولی از دیگر فضاهای کناری اش متمایز شده است. پس به منظورایجاد جلوهای بیشتر برای یک اثر هنری، چارچوبی لازم است.
البته لازم به ذکر است برای قاب کردن یک اثر، صرفنظر از برجستهتر کردن آن، انگیزههای دیگری نیز وجود دارد. هنگامی که از تابلو به عنوان مکملی دکوراسیونی برای لوازم دیگر محیط یاد میشود، تنها منظور خود اثر هنری نیست بلکه ترکیب آن ( اثر هنری ) با قاب و حتی یکی از آن دو میتواند این نقش را در محیط ایفا کند.
به عنوان مثال در فضایی با دیوارهای سبز و مبلمان نارنجی و زرد، به منظور حفظ هماهنگی در محیط از طریق تکرار رنگها، نصب تابلویی با قاب نارنجی و یا اثر هنری با رنگ آمیزی گرم مانند نارنجی قرمز، زرد، در کنار رنگ سبز ضروری است .
در چنین شرایطی، ممکن است مقصود از نصب تابلو و قاب کردن آن، نمایش دادن اثرهنری و جلوه بخشیدن به آن نباشد. پس از آن که اثر هنری مورد نظر خود را با توجه به مشخصات فضا انتخاب کردید، نوبت به قاب کردن آن میرسد. با توجه به هدف مورد نظرتان برای نصب قاب، به هنگام انتخاب، پیش از در نظر گرفتن هماهنگی میان قاب و دیگر لوازم دکوراسیونی محیط، هماهنگی آن را با اثر مورد توجه قرار دهید؛ زیرا به جهت نزدیکی و حضور آن دو در یک قالب، تأثیر بیشتری بر روی هم میگذارند.
حتی اگر در شرایطی مانند نمونهای که در بالا اشاره شد، اثر هنری چندان مهم نباشد و تنها رنگهای موجود در آن و قاب انتخابی نقش تعیین کننده را دارا باشند که در این مورد هم رعایت هماهنگی باید در رأس موارد دیگر قرار گیرد.
اگر رنگهای به کار رفته درون اثر شما ملایم و کمرنگ است و در محیط به رنگهای شادتری نیاز است، با انتخاب قابی به یکی از رنگهای تند و گرم هماهنگ با محیط، به اثر جلوهای دیگر ببخشید.
برعکس برای آثار هنری شلوغ با رنگهای گرم و تند، انتخاب قابی به یکی از رنگهای ملایم و یا حتی خنثی ضروری است ولی اگر برای چنین اثر هنری، قابی به رنگ گرم و تند انتخاب کنید باید توازن را از طریق دیگر لوازم دکوراسیونی برقرار سازید وگرنه محیطی خسته کننده پدید میآید.
گاهی اثر به قدری جذاب است که انتخاب قابی جالب توجه، نه تنها آن را برجستهتر نمیکند، بلکه از جلوه اش نیز میکاهد و با آنکه هدف طراح داخلی فضا جلب فوری نظر بیننده است.
در این شرایط چند راهکار وجود دارد:
قاب و حاشیه دور اثر را به یک رنگ تهیه کنید. البته این رنگ باید ملایم و یا خنثی باشد.
قاب را درست به رنگ دیوار برگزینید.
از قاب کردن اثر صرف نظر کنید. به این ترتیب تابلو بدون قاب بر دیوار آویخته میشود.
گذشته از رنگ، جنس، ضخامت، ابعاد طرح و بافت قاب نیز بر روی اثر هنری و محیط تأثیر میگذارند. لذا انتخاب کلیه مولفههای فوق برای قاب، باید مطابق با هدف دکوراسیونی محیط صورت گیرد.
⇩
〔دیدن منابع مطالب〕