سریال جای خوب (The Good Place) یک سریال فانتزی-کمدی است که داستان النور، زن جوانی که به اشتباه وارد جای خوب شده را روایت می‌کند. این سریال نظریات اخلاقی و فلسفی را در لایه‌ای از طنز بررسی می‌کند.

بی‌شک تماشای یک سریال فانتزی-کمدی می‌تواند گزینه خوبی برای گذران اوقات فراغت باشد. پیشنهاد ما برای شما سریال جای خوب (The Good Place) است. این سریال کاری از مایکل شور (Michael Schur) است و بین سال‌های 2016 تا 2020 از شبکه NBC پخش می‌شد. ژانر سریال جای خوب کمدی، فانتزی، فلسفی است و در آن به داستان آرمان‌شهری و ویران‌شهری پرداخته می‌شود. این سریال کمدی پس از انتشار نقدهای مثبتی به خصوص برای اصالت، نویسندگی، بازی‌ها، صحنه، و فضای آن دریافت کرد. داستان سریال پیرامون النور روایت می‌شود که به تازگی فوت کرده و اکنون، به اشتباه در مکانی به نام جای خوب است.

این مقاله از پلازا را به معرفی سریال The Good Place 2016 اختصاص داده‌ایم. درباره تاریخ پخش و تعداد فصل‌ها و قسمت‌های آن می‌خوانیم، با داستان و بازیگران آشنا می‌شویم و درنهایت نیز نگاهی به نظرات منتقدین خواهیم داشت. اگر به ژانر فانتزی علاقمندید، پس مقاله بهترین سریال‌های فانتزی را از دست ندهید.

فهرست مطالب

زمان پخش سریال جای خوب

همانطور که در مقدمه اشاره شد، سریال جای خوب بین سال‌‌های 2016 تا 2020 از شبکه NBC پخش می‌شد. قسمت اول سریال در 19 سپتامبر 2016 (29 شهریور 1395) به روی آنتن رفت و در روز 30 ژانویه 2020 (10 بهمن 1398) به تماشای قسمت آخر آن نشستیم. تعداد قسمت‌های سریال The Good Place 2016 ، که در 4 فصل ارائه شد، 53 قسمت است. مدت زمان هر قسمت نیز حدود 22 دقیقه است.

معرفی سریال جای خوب (The Good Place)

خلاصه سریال مکان خوب

داستان سریال جای خوب حول محور زندگی پس از مرگ روایت می‌شود که در آن انسان‌ها به “جای خوب” یا “جای بد” فرستاده می‌شوند. به همه انسان‌ها براساس اخلاقیات و کردار آن‌ها در زندگی، امتیازی تعلق می‌گیرد و فقط افرادی که امتیازات خوبی داشته باشند به مکان خوب فرستاده می‌شوند.

همچنین بخوانید :

داستان سریال The God Place با مرگ النور شل‌استراپ آغاز می‌شود. النور پس از مرگ با خوشامدگویی گرمی از سوی مایکل، معماری که جای خوب را طراحی کرده، روبرو می‌شود. به او اطلاع می‌دهند که چون انسان خوبی بوده و امتیاز بالایی دارد می‌تواند در جای خوب زندگی کند. اما النور به خوبی می‌داند که اشتباهی پیش آمده و او در واقع آن فردی نیست که مایکل تصور می‌کند. بنابراین سعی می‌کند با کمک فردی به نام چیدی، که در زندگی خود استاد اخلاق بوده، شخصیت خود را بهبود ببخشد.

بازیگران سریال جای خوب

سریال جای خوب 6 بازیگر اصلی و تعداد زیادی بازیگر فرعی دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌‌شویم.

کریستن بل در نقش النور شل‌استراپ

هنرپیشه‌های سریال مکان خوب / نقد سریال جای خوب

کریستین آن بل (Kristen Anne Bell) بازیگر آمریکایی متولد 18جولای 1980، برابر با 27 تیر 1359، است. او بازیگری را از سال 1992، وقتی در مدرسه هنر تیش دانشگاه نیویورک مشغول به تحصیل بود، آغاز کرد. او کار خود را با تئاتر آغاز کرد و در تلویزیون با فیلم Gracie’s Choice (2004) شناخته شد. از مهمترین کارهای او می‌توانیم به فیلم Bad Moms (2016)، فیلم When in Rome (2010) و صداپیشگی شخصیت آنا در انیمیشن Frozen (2013) و انیمیشن Frozen II (2019) اشاره کنیم. بازی در سریال جای خوب افتخاراتی نظیر نامزدی جایزه گلدن گلوب را برای کریستن به ارمغان آورد.

همچنین بخوانید :

تد دنسون در نقش مایکل

ژانر سریال جای خوب / نمرات سریال The Good Place 2016

ادوارد بریج دانسون سوم (Edward Bridge Danson III)، با نام هنری تد دنسون، یک بازیگر آمریکایی متولد 29 دسامبر 1947 (7 دی 1326) است. وی بازیگری را از سال 1075 آغاز کرد و با نقش سم مالون در سیتکام Cheers (1982-1993) به شهرت رسید. در میان شناخته‌شده‌ترین کارهای او می‌توانیم بهفیلم Saving Private Ryan (1998)، سریال Curb Your Enthusiasm (2000-2024) و سریال Mr. Mayor (2021-22) اشاره کنیم. در سال 1999 ستاره‌ای در بلوار مشاهیر هالیوود به نام تد دنسون اختصاص یافت. وی همچنین فعالیت‌های گسترده‌ای در راستای حفاظت از اقیانوس‌ها دارد و کتابش به این مضمون در سال 2011 به چاپ رسیده است.

ویلیام جکسون هارپر در نقش چیدی آناگونیه

خلاصه سریال مکان خوب / تعداد قسمت‌های سریال The Good Place 2016

ویلیام فیتزجرالد هارپر (William Fitzgerald Harper) یک بازیگر و نمایشنامه‌نویس آمریکایی، متولد 8 فوریه 1980 (19 بهمن 1358) است. او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 2007 آغاز کرد و امروزه بیش از هرچیز برای نقش چیدی در سریال The Good Place شناخته می‌شود، نقشی که او را نامزد جایزه امی کرد. هارپر از سال 2022 بازی در سریال کمدی-رازآلود The Resort، به عنوان نقش اصلی را آغاز کرد. همچنین او با نقش کوآز در فیلم Ant-Man and the Wasp: Quantumania (2023) قدم به دنیای سینمایی مارول گذاشت.

دارسی کاردن در نقش جنت

بازیگران سریال جای خوب / سریال The Good Place 2016

دارسی بث اروکان (Darcy Beth Erokan)، بازیگر و کمدین آمریکایی، متولد 14 ژانویه 1980 (24 دی 1358) است. او فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 2009 و با اجرای کمدی بداهه در تئاتر آغاز کرد. سپس به بازیگری روی آورد و امروزه با نقش جنت در سریال جای خوب، نقش جما در سریال Broad City (2014-19) و نقش ناتالی گریر در سریال Barry (2018-23) شناخته می‌شود. کاردن در سال 2023 برای اولین بار با نمایش The Thanksgiving Play قدم به تئاتر برادوی گذاشت. دارسی برای بازی در سریال جای خوب نامزد جایزه امی شده است.

همچنین بخوانید :

در فهرست زیر به اختصار با نام و نقش دیگر هنرپیشه‌های سریال مکان خوب آشنا می‌شویم:

  • جمیله جمیل (Jameela Jamil) در نقش تاهانی الجمیل
  • مانی جاسینتو (Manny Jacinto) در نقش جیسون مندوزا
  • تیا سیرکار (Tiya Sircar) در نقش ویکی
  • آدام اسکات (Adam Scott) در نقش ترور
  • مارک ایوان جکسون (Marc Evan Jackson) در نقش شاون
  • لوک گولدان (Luke Guldan) در نقش کریس بیکر
  • مایا رودولف (Maya Rudolph) در نقش جن

نقد سریال جای خوب

در بررسی سریال جای خوب به بخش جذاب نقد و نمرات آن رسیدیم. سریال The Good Place از همان ابتدا با قدرت ظاهر شد و در طول پخش بهتر و بهتر نیز شد. در وبسایت راتن تومیتوز 74 نقد برای این سریال وجود دارد که 92% آن‌ها نقد مثبت ارزیابی شده‌اند. نقدهای فصل دوم و چهارم 00% مثبت، و نقدهای فصل اول و سوم به ترتیب 92% و 98% مثبت هستند. بینندگان نیز با دادن نمره از 10 به سریال، در وبسایت IMDb، میزان علاقه و رضایت خود از سریال را ابراز داشتند. سریال The Good Place در جشنواره‌ها نیز بسیار عالی ظاهر شد و در مجموع81 نامزدی و 14 برد را به نام خود زد.

در ادامه نگاهی به نظرات منتقدین و نمرات سریال The Good Place 2016 داریم.

بررسی سریال جای خوب / سریال The Good Place 2016

TV Guide Magazine/ مت روش: 100

سریال جای خوب یک فانتزی کمیک در بالاترین سطح است که هنوز هم می‌تواند هر قسمت را با چرخشی به پایان ببرد که فک بیننده بیفتد و آرزو کنید سریعا به قسمت بعد بروید.

New York Magazine/ جن چانی: 90

این سریال پس از ارائه یکی از جسورانه‌ترین و بی‌شک لذت‌بخش‎ترین نمایش‌های پاییز 2016، در دو قسمت جایگاه خود را به عنوان جذاب‌ترین کمدی تلویزیونی از نظر فکری تثبیت کرد.

The Hollywood Reporter/ تیم گودمن: 80

در سریال The Good Place شوخی‌ها وافر و اصیل هستند و نمایش یک لذت خوشامد را زمزمه می‌کند. شاید شوخی‌ها از این جنس نباشند که از شدت خنده روی زمین بیفتید، ولی قطعا می‌توانید یک دست قدرتمند را در نوشتن خلاقانه و اجراهای عالی ببینید.

همچنین بخوانید :

Yahoo TV/ کن تاکر: 70

سریال برای داشتن یک قسمت آغازین خنده‌دار ساخته شد، اما بقیه آن دقیقا همان کیفیتی را دارد که سریال Parks and Recreation را تبدیل به چنین سریال جذاب و بدیعی کرده است: کاوش در خوبی و نجابت و رد بدبینی. پس از مدتی نیز به نظر می‌رسد فحوای اصلی سریال براساس همان چیدمان است: النور بد، مکان خوب، خوب.

USA Today/ رابرت بیانکو: 63

مایکل شور یک جهان فانتزی کامل، با تعداد زیادی شوخی‌های شکوفا خلق کرده است. … متاسفانه به نظر می‌رسد مقدار کمی از آن‌ها کار می‌کنند. با هر قسمت که می‌گذرد، ریشه‌یابی شخصیت النور، که یک شخص نسبتا وحشتناک است و زندگی پس از مرگ هرکسی را که اطرافش بوده، من جمله مایکل، را نابود کرده، دشوارتر می‌شود.

Washington Post/ هنک استیوور: 50

سریال جای خوب نیاز به کار دارد. اگر برزخی برای کمدی‌های متوسط که بر روی مناطق لرزان ساخته می‌شوند وجود داشته باشد، این سریال باید به همانجا برود. بیننده زمان زیادی را صرف دست‌وپنجه نرم کردن با هدف سریال می‌کند (درباره باورهای مردم مختلف درباره زندگی پس از مرگ چه می‌تواند بگوید؟) و زمان کافی برای خندیدن ندارد.

نقد سریال جای خوب از منظر اخلاقی و فلسفی

داستان سریال جای خوب / سریال The Good Place 2016

از منظر اخلاقی، این سریال با استفاده از شخصیت چیدی بسیاری از نظریه‌های مختلف فلسفه و اخلاق را معرفی می‌کند. در این سریال اشاراتی به جان لاک، تیم اسکنلون، پیتر سینگر و درک پارفیت وجود دارد و نظریاتی چون “نظریه جزئی‌گرایی اخلاقی جاناتان دانسی”، “اخلاق فضیلت ارسطویی” و “دئونتولوژی کانتی” و “نیهیلیسم اخلاقی” پوشش داده می‌شوند. فصل دوم سریال ارتباط زیادی با فلسفه ارسطویی دارد و مایکل شور به خصوص بر نگرش ارسطو، یعنی “تمرین، تکامل می‌آورد”، نسبت به رفتار اخلاقی تائید دارد. سازنده تاکید دارد که کتاب “آنچه ما به یکدیگر مدیونیم” اثر تیم اسکنلون، شکل کل نمایش را تشکیل داده و این ایده را ارائه می‌کند: “عمل اخلاقی پیروی از اصولی است که هیچکس نمی‌تواند به طور منطقی آن‌ها را رد کند.”

سخن پایانی

بار دیگر با یکی از مقالات بررسی سریال در پلازا با شما خواننده عزیز همراه شدیم. در این مقاله نگاهی به سریال The Good Place داشتیم، داستان آن را خواندیم، با بازیگران سریال آشنا شدیم و نگاهی به نقد داستان، از منظر اخلاقی و نگاه نویسندگان داشتیم. نظر شما درباره این سریال فنتزی جذاب چیست؟ به نظر شما جهان پس از مرگ چگونه است؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

منتخب کاربران

منبع: پلازا | https://www.plaza.ir
[kkratings]

می‌توانید این صفحه رویداد اطلاعیه خبری را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on google
Share on telegram
Share on email

📅 برای اطلاع از جدیدترین رویدادهای عرصه هنر و فرهنگ ایران و جهان، همراه روزنامه هنر در گالری لیلیت باشید

📢 ویژه‌های روزنامه هنر:

نمایشگاه «طرح نو » آثار نقاشی خانم مهسا باویلی؛ <br> در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «طرح نو » آثار نقاشی خانم مهسا باویلی؛
در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «گل و گلشن» آثار نقاشی خانم بیتا حاتم زاده؛ <br> در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «گل و گلشن» آثار نقاشی خانم بیتا حاتم زاده؛
در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «نقش فیروزه» آثار نقاشی خانم بیتا حاتم زاده؛ <br> در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «نقش فیروزه» آثار نقاشی خانم بیتا حاتم زاده؛
در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «دختر فصلها» آثار نقاشی خانم بیتا حاتم زاده؛ <br> در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «دختر فصلها» آثار نقاشی خانم بیتا حاتم زاده؛
در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «محله قدیمی» آثار نقاشی خانم بیتا حاتم زاده؛ <br> در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «محله قدیمی» آثار نقاشی خانم بیتا حاتم زاده؛
در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «طبیعت زیبا» آثار نقاشی خانم بیتا حاتم زاده؛ <br> در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «طبیعت زیبا» آثار نقاشی خانم بیتا حاتم زاده؛
در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «بوم و رنگ» آثار نقاشی خانم الهه سعادت نژاد؛ <br> در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «بوم و رنگ» آثار نقاشی خانم الهه سعادت نژاد؛
در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «موج نو» آثار نقاشی خانم حوریه هاشمی؛ <br> در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «موج نو» آثار نقاشی خانم حوریه هاشمی؛
در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «انعکاس» آثار نقاشی خانم فیروزه خدیوی؛ <br> در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «انعکاس» آثار نقاشی خانم فیروزه خدیوی؛
در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «نگاه» آثار نقاشی خانم بنفشه اسداله زاده؛ <br> در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «نگاه» آثار نقاشی خانم بنفشه اسداله زاده؛
در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «هنر و انسان» آثار نقاشی خانم معصومه استادی؛ <br> در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «هنر و انسان» آثار نقاشی خانم معصومه استادی؛
در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «طعم شیرین رویاها» آثار نقاشی خانم زهرا مطبوع؛ <br> در گالری لیلیت برگزار شد

نمایشگاه «طعم شیرین رویاها» آثار نقاشی خانم زهرا مطبوع؛
در گالری لیلیت برگزار شد

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت