تثبیت رنگ لباس و جلوگیری از رنگ دادن آن

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

هر لباسی به مرور زمان و با شستشوی بیشتر دچار رنگ پریدگی می‌شود و این امری طبیعی است. اما خوب برای پوشاک مورد علاقه‌ی ما این امر کمی ناخوشایند است. این موضوع برای لباس‌های با رنگ روشن‌تر و جذاب‌تر سریع‌تر و بیشتر رخ می‌دهد.  آیا راهی وجود دارد که رنگ لباس‌های ما به این زودی محو نشوند؟

.

مواردی از علت رنگ دادن لباس‌ها که از کنترل شما خارج است

شرکت‌های تولید کننده البسه در تثبیت رنگ محصولات نقش بسیار مهمی دارند و احتمالاً همه ما بعد از پوشیدن شلوار جین شاهد سفید شدن آن مخصوصاً در نواحی زانو که بیشتر در محل تماس با اجسام دیگر است شده‌ایم، این اتفاق به دلیل تثبیت نامناسب رنگ روی پارچه لباس رخ می‌دهد و در اصطلاح نساجی به Crocking معروف است و هنگامی رخ می‌دهد که رنگ سطح پارچه یا لباس شما در اثر تماس با سطحی دیگر از بین می‌رود و یا تغییر کند.

  • استفاده از تکنیک‌های نادرست رنگ‌آمیزی و یا کیفیت نامرغوب رنگ به کار گرفته‌شده توسط شرکت‌ها
  • استفاده از رنگ نامناسب جهت رنگ‌آمیزی جنس خاصی از لباس (حتی رنگ‌های صنعتی نیز روی پارچه‌های مختلف اثر یکسانی نمی‌گذارند)
  • شستشوی نامناسب لباس بعد از رنگ‌آمیزی آن‌که سبب باقی ماندن، رنگ متصل نشده به الیاف پارچه روی آن می‌شود.
  • استفاده نکردن از مواد تثبیت‌کننده و نگه‌دارنده رنگ توسط شرکت تولیدکننده برای محصولات خود.

 

روش‌های جلوگیری از رنگ دادن لباس‌ها هنگام شستشو

  1. لباس‌ها را بر اساس رنگ و جنس با دقت دسته‌بندی کنید، برای مثال لباس‌های رنگ روشن و تیره را از هم جدا کنید مخصوصاً لباس‌های جین را جداگانه بشویید زیرا احتمال رنگ پس دادن لباس‌های جین بیشتر است.
  2. همه لباس‌های تیره و روشن را قبل از شستشو پشت‌ورو کنید، با این کار به هنگام شستشو اگر تغییری در تاروپود و الیاف پارچه ایجاد شود بیشتر در قسمت داخلی آن رخ می‌دهد که هیچ‌کس آن را نمی‌بیند!
  3. هر لباسی را که به آن مشکوک هستید قبل از شستشو و قرار دادن آن در کنار دیگر لباس‌ها آزمایش کنید.
  4.  پاک‌کننده‌ها و شوینده‌های مناسب لباس خود را بشناسید و بهتر است به برچسب تثبیت‌کننده رنگ روی آن‌ها اعتماد نکنید و همیشه دسته‌بندی لباس‌ها را انجام دهید.
  5. معنای علائم شستشو روی لباس‌ها را بدانید تا لباس‌هایتان را درست بشوئید.
  6. با انواع برنامه شستشوی ماشین لباسشویی آشنایی داشته باشید.
  7. از قرار دادن بیش‌ازحد لباس‌ها در آب داغ بپرهیزید، هنگامی‌که لباس هایتان را به مدت طولانی در معرض آب داغ قرار می‌دهید به‌تدریج مواد تثبیت‌کننده و نگه‌دارنده رنگ را از آن خارج می‌کنید و به‌مرور زمان شاهد تغییر رنگ لباس خواهید شد، پس همان‌طور که ذکر شد بهتر است از آب با دماهای پایین‌تر جهت شستشو البسه خود استفاده کنید. معمولا توصیه می‌شود از دمای 30 درجه به عنوان بهترین دما برای شستن لباس‌ها استفاده کنید.
  8. شرایط شستشو لباس را بهینه‌سازی کنید، از قرار دادن لباس‌های زیپ‌دار و دکمه‌دار در کنار لباس‌های دیگر بپرهیزید و از مواد شوینده‌ای که کمترین آسیب را به الیاف پارچه می‌رسانند استفاده کنید، همچنین از آب سخت جهت شستشو لباس استفاده نکنید زیرا علاوه بر جدا کردن رنگ سطح پارچه روی کیفیت الیاف آن نیز اثر می‌گذارد.
  9. از محصولات سفیدکننده کمتر استفاده کنید، مواد شیمیایی موجود در این ترکیبات نیز می‌توانند روی الیاف پارچه اثر بگذارند و یکپارچگی آن را کاهش دهند.
  10. از قرار دادن بیش‌ازحد لباس‌ها در آفتاب بپرهیزید، یکی از عوامل اصلی از بین رفتن و محو شدن رنگ لباس‌ها قرار گرفتن طولانی مدت در برابر نور مستقیم خورشید است.
  11. قبل از شستن لباس توسط شوینده حتما یک بخش کوچک لباس را با آن تست کنید تا مطمئن شوید.
  12. لباس‌هایی که قبلا رنگ داده و رنگ پریده شدند را به صورت دستی بشویید.
  13. لباس‌هایی که احتمال آن می‌رود رنگ پس دهند، مانند انواع جین را باهم بشویید.
  14. برای تثبیت رنگ لباس از آب سرد استفاده کنید.
  15. فقط لباس‌های هم خانواده و هم رنگ را درون ماشین قرار دهید.

.

منابع:

. https://ostadkar.pro

بخش‌های مرتبط

مجله شستشو و نظافت

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت