راهنمای اتوی بخار دستی

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

به طور کلی اتو بخارهای دستی به دو نوع معمولی و بخارساز مخزنی دسته بندی می‌شود.

تفاوت این دو نوع در نوع مخزن و بخار ایجاد شده توسط آن‌ها می‌باشد.
نوع معمولی اتو بخارهای دستی که شناخته شده تر بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند برای مصارف خانگی بسیار مناسب می‌باشد که آب مورد نیاز جهت تولید بخار را از مخزن طراحی شده بر روی دستگاه تأمین می‌کند، در مقابل در نوع بخارساز مخزنی، دستگاه از دو قسمت مجذا تشکیل شده است.
یک قسمت دستگاه، اتو و قسمت دیگر مخزن آب می‌باشد که با هم مرتبط شده اند. این نوع اتوبخارها به دلیل مخزن با ظرفیت بالا برای اتوکشی به صورت مداوم و زیاد (مصارف اداری و تجاری) کارایی دارند.
.

در ادامه به ویژگی‌ها و مشخصات مهم در زمان خرید اتو بخارهای دستی توجه فرمایید:

توان دستگاه:

این معیار که با واحد وات محاسبه می‌شود نشان دهنده توان المنت اتو بوده و هرچه این عدد بالاتر باشد سرعت داغ شدن اتو نیز بیشتر خواهد شد و زمان انتظار برای آماده به کار شدن اتو کاهش خواهد یافت.
.

جنس کف:

جنس کف اتوها دارای انواع مختلفی از قبیل استیل، سرامیک و تیتانیوم می‌باشد که نوع سرامیکی و تیتانیوم آن به دلیل عملکرد بهتر هنگام اتوکشی و همچنین مقاوم بودن در برابر خراشیدگی از اولویت بالاتری برای خرید برخوردار هستند.
.

ظرفیت مخزن آب:

هرچه ظرفیت مخزن آب بیشتر باشد مدت زمانی که به صورت مداوم می‌توانید به عملیات اتوکشی ادامه دهید بیشتر خواهد شد. ظرفیت مخزن آب اتوبخارها برحسب سی سی (CC) اندازه گیری می‌شود.
.

حجم بخار خروجی:

این مقدار که با واحد گرم بر دقیقه اندازه گیری می‌شود، نشان دهنده قدرت بخاردهی دستگاه بوده و بیشتر بودن این معیار موجب از بین رفتن راحت تر و سریع تر چروک‌ها از سطح لباس‌ها خواهد شد. در برخی از اتوها می‌توان برای مدت کوتاهی حجم بخار بیشتری ایجاد کرد که این قابلیت سیستم تشدید بخار (Steam Shot) نامگذاری شده است.
.

طول سیم:

طول سیم بیشتر در هنگام اتوکشی پارچه‌های بزرگ بسیار کاربردی خواهد بود و عملیات اتوکشی را راحت تر می‌کند.
.

چرخش 360 درجه سیم:

این ویژگی با استفاده از سیستم چرخش محل اتصال سیم برق به دستگاه، از پیچ خوردن سیم در زمان اتوکشی جلوگیری خواهد کرد.
.

سلف کلین (Self Clean):

این قابلیت به منظور تخلیه‌ی باقیمانده رسوبات از مجفظه تولید بخار و همچنین منافذ خروجی بخار کاربرد داشته و از انباشته شدن رسوبات معدنی در منافذ بخار جلوگیری می‌کند.
.

قابلیت بخاردهی به صورت عمودی (Vertical Steam):

با استفاده از این عملکرد،امکان بخاردهی دستگاه در حالت عمودی فراهم می‌شود. از این ویژگی به منظور عملیات بخاردهی برروی لباس هایی که به صورت عمودی از چوب لباسی آویزان هستند استفاده می‌شود.
.

ضدّ چکه (Anti Drip):

عملکرد این سیستم به این صورت است که در هنگام کاهش دمای صفحه‌ی کف اتو به مقدار کمتر از حد مشخص جهت ایجاد بجار، سوپاپ محفظه تبخیر دستگاه به صورت اتوماتیک بسته شده و جریان آب را متوقف می‌کند که این عمل از چکه کردن آب جلوگیری خواهد کرد.

.

نکاتی برای نگهداری و استفاده صحیح از اتو

1 – از وارد آمدن ضربه به اتو (مثل زمین خوردن) جداً خودداری کنید.

2 – قبل از خنک شدن اتو، سیم‌های رابط آن را دور دسته نپیچید.

3 – هر گز اتو را داخل آب قرار نداده وروی آن آب نریزید.

4 – اتو بخار را فقط تا حد مجاز آب کنید و نه بیشتر.

5 – سیم رابط فرسوده را تعویض کرده و از سیم رابط با روکش بافته شده از نخ استفاده کنید.

6 – برای جلوگیری از خرابی کف اتو آن را بر روی زیپ، قلاب، و سگک نکشید.

7 – برای جلوگیری از تشکیل رسوب در اتو بخار از آب بدون املاح مثل آب مقطر استفاده کنید.

دو نکته مهم

1 – اتوی شما حتما باید مجهز به سیستم کنترل الکترونیکی باشد تا به طور اتوماتیک پس از 8 دقیقه ثابت ماندن عمومی و 30 دقیقه ثابت ماندن افقی خاموش شود.

2 – سیستم پاک‌کنندگی اتوماتیک موجب می‌شود ذرات گرد و غبار از درون اتو بیرون بیاید و کارکرد اتوی شما همیشه مانند روز اول حفظ شود.

نحوه تمیز کردن اتو

برای جرم‌گیری اتو باید محلولی از آب مقطر و سرکه درون اتو بخار بریزید و بگذارید اتو گرم شود و بعد از مدتی آن را بیرون بریزید وآب مقطر درون آن بریزید تا کامل تمیز شود و بعد از ریختن آب دوم روی یک تکه پارچه اتو کنید تا بخارها با فشار خارج شوند این کار را چندین بار ادامه بدهید تا دیگر جرمی باقی نماند.

از بین بردن برق لباس‌ها پس از اتوکشی

اتفاق می‌افتد که پس از اتو کشیدن بر روی شلوار یا اشیاء اتو شده برق می‌افتد. برای جلوگیری از این کار قبل از اتو کشیدن مقداری آب به همراه سرکه به محلی که می‌خواهید اتو بکشید بپاشید و هیچ‌گاه اتو را مستقیمأ روی لباس نگذارید بلکه از روی یک پارچه کتانی اتو کنید.

دوام خط اتو

اگر می‌خواهید خط اتوی شما با دوام باشد در محل خط اتو از زیر، کرک‌ها وپرزها را کاملاً بردارید ودر محل خط اتو در زیر و داخل لباس مقداری صابون خشک بکشید و در محل خط اتو در روی لباس یک پارچه مرطوب بگذارید و با اتوی داغ محل مورد نظر را اتو کنید.

.

منابع:

.https://www.finds.ir
.https://www.yjc.ir
.https://www.boorsika.com

بخش‌های مرتبط

مجله شستشو و نظافت

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت