کنه (روش‌های مقابله)

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

این روزها به دلیل گرمتر شدن دمای هوا و افزایش کنه ها، احتمال ابتلا به بیماری لایم افزایش یافته است. دراینجا به طریقه‌ی پیشگیری ازچسبیدن کنه به بدن و ابتلا به این بیماری پرداخته شده است.

هنگامی که به طبیعت می‌روید برای جلوگیری ازچسبیدن کنه بر بدنتان، به نکات زیر توجه کنید:

درابتدا به بدن خود و حیوان خانگیتان اسپری ضد کنه بزنید. شلوار بلند بپوشید و آن را داخل جوراب خود ببرید. سعی کنید لباس‌های روشن بپوشید، زیرا درصورت چسبیدن کنه بر لباس هایتان آنها می‌توانید تشخیص دهید. سپس از Lint roller (برای گرفتن پرز از لباس بکار می‌رود) برای جدا کردن کنه‌ها از لباس خود استفاده کنید. در صورت نداشتن این وسیله می‌توانید چسب را درحالی که قسمت چسبناک آن به سمت بیرون است دور دست خود پیچیده و برروی لباس بکشید. علاوه بر این پس از برگشتن از طبیعت بلافاصله دوش بگیرید زیرا احتمال گزیده شدن را کاهش می‌دهد. و در حمام بخش‌های مختلف بدنتان را بررسی کنید.

چگونه کنه را از بدن جدا کنیم؟

درصورت چسبیدن کنه بر بدنتان می‌توانید از اسپری حاوی 20 درصد DEET Picaridinِ یا 3535IR استفاده کنید. کنه را با دست جدا نکنید زیرا هنگام کشیدن کنه احتمال دارد سر کنه از بدنش جدا شود و برروی بدنتان بماند که در آن صورت باعث عفونت در زیر پوست می‌شود. به جای کندن آن با دست می‌توانید از موچین استفاده کنید و سر کنه را با آن بگیرید و به آرامی جدا کنید. و بعد محل آن را با آب و صابون و الکل به خوبی تمییز کنید.

توجه داشته باشید که پس از جدا کردن کنه برای اینکه مطمئن شوید که دچار بیماری لایم نشده اید، کنه را داخل پلاستیک یا ظرفی کوچک قرار داده و نزد پزشک برای انجام آزمایش ببرید.

درصورت التهاب پوستی و علائمی مثل سردرد، تب و لرز، درد مفاصل و عضلات و تورم غدد لنفاوری سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

.

منابع:
. https://www.iraniancanada.com

بخش‌های مرتبط

مجله شستشو و نظافت

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت