راهنمای تخته برش آشپزخانه

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

در هنگام خرید تخته آشپزخانه باید این نکات را به یاد داشته باشید:

سایز تخته

زمانی که در مورد تخته‌های آشپزخانه صحبت می‌کنیم، نباید سایز و ابعاد تخته را فراموش کنیم. ابن نکته را به یاد داشته باشید که برش مواد خوراکی کوچک روی تخته‌های بزرگ امکان پذیر است، اما بریدن تکه‌های بزرگ روی تخته‌های کوچک نمی تواند کار آسانی باشد. در هنگام تصمیم گیری در مورد سایز تخته آشپزخانه حتما به مواردی همچون بودجه، توانایی شما در شست و شو و تمیز نگه داشتن، و همچنین فضای موجود در کابینت توجه داشته باشید. به عنوان مثال زمانی که تخته آشپزخانه پلاستیکی تهیه می‌کنید، مطمئن شوید که می‌توانید آن را داخل ماشین ظرفشویی جای دهید. اما اگر ماشین ظرفشویی ندارید و یا قصد دارید تخته آشپزخانه چوبی بخرید، مطمئن شوید که شستن آن برای شما مشکل ساز نباشد. اگر عرض تخته ای که انتخاب می‌کنید از عرض سینک ظرفشویی شما کمتر باشد، احتمالا در شست و شوی آن مشکلی نخواهید داشت. آخرین عاملی که می‌تواند نقش مهمی در تعیین سایز تخته داشته باشد، مکانی است که برای نگهداری آن در نظر گرفته اید. توصیه ما این است که قسمتی تمیز و خشک را به نگهداری تخته آشپزخانه اختصاص دهید تا در مواقعی که از آن استفاده نمی کنید دچار فرسودگی نشود.

.

قیمت تخته آشپزخانه

اگر اساس مقایسه قیمت باشد، بدون هیچ گونه تردیدی تخته‌های پلاستیکی برنده رقابت هستند. قیمت تخته چوب با توجه به اینکه این گونه محصولات معمولا از چوب درخت افرا یا گیاه بامبو ساخته می‌شوند و به همین دلیل گران تر هستند. بنابراین اگر قیمت و بودجه شما محدود است، انواع تخته آشپزخانه پلاستیکی از لحاظ اقتصادی انتخاب بهتری به حساب می‌آیند.

.

سلامت و بهداشت انواع تخته آشپزخانه

در مورد بهداشتی بودن تخته‌های برش گوناگون طرز فکر‌های متفاوتی وجود دارد. برخی معتقدند انواع تخته چوب به طور طبیعی بهداشتی هستند، زیرا باکتری‌ها نمی توانند روی سطوح چوبی باقی بمانند و حتی اگر پس از شست و شو روی سطح تخته باقی بمانند، بلافاصله فرایند رشد و تکثیر آن‌ها متوقف می‌شود. از سوی دیگر تخته‌های پلاستیکی دارای سطحی نفوذ ناپذیر هستند و به همین دلیل آب مواد خوراکی نمی تواند به بدنه آن‌ها نفوذ کند. علاوه بر آن تخته‌های پلاستیکی قابل شست و شو در ماشین ظرفشویی هستند و با توجه به فرایند شست و شویی که در ماشین ظرفشویی جریان دارد، می‌توان گفت که تمام باکتری‌ها از بین خواهند رفت. همانطور که می‌دانید حتی با کیفیت ترین مدل‌های تخته چوبی قابل شست و شو در ماشین ظرفشویی نیستند و نمی توانید آن‌ها را برای مدت زمان طولانی داخل آب قرار دهید. بهترین راه برای شست و شوی تخته گوشت چوبی این است که پس از هر بار استفاده بلافاصله آن را با آب داغ و شوینده ملایم بشویید و سپس آب بکشید.

بهداشتی بودن تخته‌های آشپزخانه گوناگون هنوز هم مورد بحث و جدل است، اما با این حال نباید این نکته را فراموش کرد که صرف نظر از جنس بدنه، شستن صحیح تخته‌های آشپزخانه پس از هر بار استفاده امری حیاتی است و می‌تواند مهم ترین عامل در بهداشتی بودن تخته به حساب آید.

.

تخته برش آشپزخانه چگونه می‌تواند تیز ماندن چاقوی آشپزی را تضمین کند؟

انتخاب تخته برش مناسب می‌تواند کارایی و تیز بودن چاقوی آشپزی شما را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد. در حال حاضر بهترین انتخاب برای تیز نگه داشتن تیغه چاقو تخته گوشت چوبی است. همانطور که می‌دانید چوب نسبت به سایر مواد نرم تر است و صدمات کمتری را به تیغه چاقو وارد می‌کند. با این حال سعی کنید تخته‌های چوبی را تهیه کنید که در هنگام استفاده از آن‌ها و برش مواد خوراکی تیغه چاقو در جهت موازی با فیبر چوب قرار می‌گیرد.

.

اشتباهات رایج در استفاده از تخته برش

1.گوشت و سبزیجات را بر روی یک تخته خرد می‌کنید:

برای اینکه از پخش شدن آلودگی جلوگیری کنید بهتر است برای گوشت و مرغ و طیور و سبزیجات از تخته‌های جداگانه‌ای استفاده کنید. اگر از تخته‌های پلاستیکی استفاده می‌کنید، می‌توانید از تفاوت رنگ تخته‌ها بهره ببرید. به عنوان مثال یک تخته برش قرمز پلاستیکی را برای گوشت خام استفاده کنید و تخته‌ی سبز‌رنگی را برای سبزیجات در نظر داشته باشید. اگر دوست دارید از تخته‌ی چوبی استفاده کنید، می‌توانید برای جداکردن تخته‌ها از برچسب‌های رنگی که قابل جداشدن و شست‌و‌شو هستند، استفاده کنید.

2. از یک تخته‌ی برش لیز و بدون ثبات برای خرد کردن استفاده می‌کنید:

قبل از اینکه شروع به خرد کردن کنید حواس‌تان باشد که برای صرفه جویی در زمان- و همینطور حفظ انگشتان خود- از یک تخته‌ی برش مطمئن استفاده کنید. برای خلاصی از این مشکل تخته‌ی برشی بخرید که گیره نگهدارنده داشته باشد یا اینکه هنگام کار، یک حوله یا دستمال کاغذی در زیر تخته بیندازید. بجای حوله می‌توانید هر وسیله‌ای را که بتواند مانع حرکت تخته بشود به کار بگیرید.

3. اندازه‌ی تخته برش درست و مناسب نیست:

همان‌طوری‌که قالیچه‌های خیلی کوچک به ظاهر و نمای اتاق پذیرایی آسیب می‌زنند، تخته‌های‌برش خیلی کوچک هم به آشپزخانه آسیب می‌زنند. وقتی که در حال خرد کردن و ورقه‌ورقه کردن مواد غذایی بر روی تخته هستید به خودتان فضای بیشتری را بدهید تا از پیش آمدن هر وقفه‌ای در انجام کارتان جلوگیری کنید. برای اینکه مطمئن بشوید اندازه‌ی تخته‌ی برش به اندازه‌ی کافی بزرگ هست، چاقو را بصورت موّرب در عرض تخته قرار بدهید. اگر طول چاقو بلندتر از تخته بود باید برای تهیه‌ی تخته‌ی برش بزرگتری اقدام کنید. فضای تخته باید چندین سانت بلندتر از چاقو باشد.

4. تخته را در ماشین ظرف‌شویی قرار می‌دهید:

تخته‌ی برش چه از جنس چوب باشد چه از جنس پلاستیک نباید در ماشین ظرف‌شویی قرار داده بشود؛ جایی که  به مدت طولانی در معرض گرما و آب قرار می‌گیرد. در اینصورت این عوامل باعث ایجاد تاب خوردگی و ترک در تخته خواهد شد. در عوض می‌توانید تخته را در ترکیب آب داغ و صابون مالش بدهید و اگر بخواهید این تمیز کاری را به بهترین حالت ممکن انجام بدهید- مخصوصاً  هنگامی که بر روی تخته گوشت خام خرد کرده‌اید- می‌توانید تخته را قبل از تمیز‌کاری مدتی  در محلول یک قسمت سرکه چهار قسمت آب بخیسانید.

5.تخته‌های چوبی را چرب نمی‌کنید:

ممکن است با شست و شو بصورت دستی، تخته‌ها بیش از اندازه خشک بشوند. به همین خاطر ما به شما پیشنهاد می‌کنیم آنها را با یک روغن سالمِ معدنیِ خوراکی( که پارافین مایع هم نامیده می‌شود) و یا موم زنبور عسل چرب کنید. هر دوی این روغن‌ها به عدم جذب آب توسط تخته‌ی برش شما کمک می‌کنند.

6. از سنگ مرمر و یا شیشه به عنوان تخته‌ی برش خود استفاده می‌کنید:

باید توجه داشته باشید که شیشه یا سنگ مرمر بیشتر جنبه تزئین دارند و به کار بردن آنها  دیر یا زود چاقوهایتان را با سرعت غیر قابل باوری کُند می‌کند. به علاوه، آنها واقعاً لغزنده هستند.

7. به کار‌گیری بامبو مساوی است با چاقوهای کُند :

اگر تخته‌ی شما به جای ساخته شدن از چوب معمولی از چوب بامبو ساخته شده باشد باید این نکته را مورد توجه قرار بدهید که انتخاب به جایی انجام نداده‌اید؛ چرا که چوب بامبو خیلی سفت‌تر و سخت‌تر از چوب معمولی است و این یعنی چاقوهای شما خیلی سریع‌تر کند خواهند شد. اگر شما بامبو را به دلایل خاص خودتان به چوب ترجیح می‌دهید، دست کم از چاقوهایی از جنس استیل استفاده کنید که بتوان آنها را با چاقو تیز‌کن‌های خانگی به سرعت تیز کرد.

8.  همچنان تخته برش‌های قدیمی خود را نگه داشته‌اید:

زمانی که بر روی  تخته‌ی برشتان شیارها و شکاف‌های فراوان و قابل مشاهده شروع به ایجاد شدن کردند بدانید که دیگر به طور کامل تمیز نخواهد شد و در نتیجه باکتری‌ها به راحتی بر روی آن رشد خواهند کرد. در این زمان است که باید به فکر تعویض تخته‌ی خود باشید.

9. قوانین ماشین ظرف‌شویی را انکار می‌کنید:

اگر برای‌تان خیلی سخت است که تخته‌ی برشتان را با دست بشوئید، یک ماشین ظرف‌شویی ترکیبی خریداری کنید که از مواد طبیعی و مصنوعی ساخته شده باشد. دستگاه‌های متنوعی ساخته شده‌اند که بتوانند در برابر آثار سوئی که شست‌و‌شوی ظروف در ماشین ظرف‌شوئی به جا می‌گذارد از جمله اثر گرما و ایجاد خراشیدگی و سایش چاقوها مقاومت داشته باشند.

در مجموع با رعایت نکات فوق، می‌توان انتظار داشت که تخته برش شما عمر بیشتری داشته و انتظارات شما را به خوبی برآورده کند. امیدواریم از مطالعه‌ی این مطلب استفاده کافی را برده باشید.

.

منابع:
.https://netmanzel.com
.https://www.kavyab.com
.http://wiki.5040.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت