⇠ همیشه اطمینان حاصل کنید به اندازهی کافی پول نقد در حساب خود دارید
معمول ترین اتفاق ناگواری که ممکن است باعث شکست یک کسب و کار شود تمام شدن پول آن است. اگر میدانید در جریان نقدینگی یا دارایی نقدی خود دچار مشکل خواهید شد، همین حالا مشکل را برطرف کنید.
.
⇠ شما نمی توانید کارمندان نامناسب خود را به موقع اخراج کنید
این کار عملی نیست. معمولاً زمانی نامناسب بودن آنها برایتان آشکار میشود که کار از کار گذشته است. فقط هنگام اخراج مطمئن شوید اشکال از آنهاست، نه از شما (به راهنمایی بعدی مراجعه شود).
.
⇠ به احتمال زیاد مشکل از خود شماست
استیو توباک در این زمینه میگوید: «زمانی که مدیری جوان بودم، شرکت همهی ما را به یک برنامهی آموزشی یک هفته ای فرستاد. مهم ترین چیزی که در این دورهی آموزشی فرا گرفتیم این بود که 90 درصد تمام مشکلات، مشکلات مدیریتی هستند. وقتی مشکلی وجود دارد، اولین جایی که باید نگاهی به آن بیندازید درون آینه است».
.
⇠ مراقب ستارههای خود باشید
این شامل همهی شرکتها میشود؛ چه کوچک، چه بزرگ. هزینهی از دست دادن یک کارمند ارزشمند بسیار گزاف است، با این حال رهبران کسب و کار به ندرت به انگیزه دادن و به چالش کشیدن و تشویق کارمندان پربازده خود اهمیت کافی میدهند.
.
⇠ کارمندان شما، فرزند، دستیار شخصی و یا خدمتکار شما نیستند
مطمئن باشید اگر با این نگاه از آنها استفاده یا سوء استفاده کنید از این کار خود پشیمان خواهید شد.
.
⇠ «بله» و «خیر» گفتن زیاد را یاد بگیرید
دو نمونه از مهم ترین واژه هایی که صاحبان و مؤسسین کسب و کارها در اختیار دارند «بله» و «خیر» هستند. یاد بگیرید از این دو زیاد استفاده کنید؛ این یعنی قاطعیت. مهم ترین دلیل تمرکز داشتن در مورد فعالیتهای شرکت این است که در مورد تمام کارهایی که شرکت شما خود را درگیرشان نمی کند شفافیت داشته باشید.
.
⇠ به صحبتهای مشتریان خود گوش دهید
با اینکه بازخورها و دروندادهای مشتریان از جمله مهم ترین اطلاعاتی محسوب میشوند که کارآفرینان دریافت میکنند، جای تأسف دارد که خیلی از آنها به این نظرات توجه کافی نشان نمی دهند.
.
⇠ دو کلمه را خوب یاد بگیرید: شایسته سالاری و پارتی بازی
اولی همان کاری است که برای ادارهی سازمان خود باید انجام دهید؛ یعنی به رسمیت شناختن، تکریم و تشویق، صرفاً بر اساس تواناییها و دستاوردهای افراد. دومی نیز همان کاری است که برای ادارهی یک سازمان نباید انجام دهید؛ معنی آن را هم که همهی ما به خوبی میدانیم.
.
⇠ یاد بگیرید کجا شفافیت به خرج بدهید و کجا نه
شفافیت داشتن در مواقعی میتواند همانقدر زیان آور باشد که در مواقع دیگر مفید واقع میشود. زمانی باید بعضی مسائل را با شفافیت کامل در میان گذاشت و زمانی نیز باید سکوت کرد. شما باید بدانید کِی و با چه کسی شفافیت داشته باشید و بالعکس. به تجربه این موضوع را خواهید فهمید.
.
⇠ به احساس درونی خود اعتماد کنید
این جمله اغلب به وفور تکرار میشود اما معنای آن به درستی درک نمی شود. معنای حقیقی آن این است که شم درونی شما ابزار بینهایت ارزشمندی برای تصمیم گیری است. خیلی مواقع پیش میآید که با خودمان میگوییم «می دانستم فکر خوبی نبود». اما مهم این است که بدانید چگونه از شم خود استفاده کنید.
.
⇠ از داراییهای معنوی خود محافظت و دفاع کنید
اطلاع نداشتن از تفاوتهای قوانین داراییهای معنوی، علامات ثبت شدهی تجاری، اسرار بازرگانی، گواهی ثبت اختراع و غیره قابل قبول نیست. اگر در ثبت و حفظ هر یک از اینها کوچکترین کوتاهی صورت بگیرد ممکن است به قیمت از دست رفتن مزیت رقابتی و یا حتی کل کسب و کار شما تمام شود.
.
⇠ خواندن و نوشتن قراردادهای مؤثر را یاد بگیرید
در زبان انگلیسی اصطلاحی هست که میگوید «دیوار خوب، همسایهی خوب به همراه میآورد». دنیای کسب و کار نیز همین است. هرچه توافقها و قراردادهایتان مؤثرتر باشند، روباط کاری بهتری خواهید داشت.
.
⇠ کسب و کار خود را در حد یک کسب و کار اداره کنید
کارآفرینان بسیاری هستند که کسب و کار خود را مانند الحاقیه ای بر امور مالی شخصی شان اداره میکنند. این اصلاً ایدهی خوبی نیست. برای کسب و کار خود بنیان درستی شکل دهید و آن را از زندگی شخصی تان دور نگه دارید.
.
⇠ زیر و بم امور مالی خود را بدانید
شما اگر در کنار باقی مسائل، درآمد ها، مخارج، سرمایهی مورد نیاز، سود (خالص و ناخالص)، بدهی ها، جریان نقدی، و نرخ مالیات کسب و کار خود را نمی دانید بدون شک به دردسر خواهید افتاد؛ یک دردسر بزرگ.
.
⇠ اگر در مورد چیزی آگاهی ندارید آن را بپذیرید
تواضع از ویژگیهای بزرگ رهبران کسب و کارهاست. اگر فکر میکنید پاسخ همه چیز را میدانید، بیش از آنکه از این موضوع منتفع شوید بابتش متضرر و پشیمان خواهید شد.
.
منابع:
.https://www.bartarinha.ir