چشم کودک و مراقبت از آن

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

بدون شک چشم یکی از مهم ترین اعضای بدن است که محافظت از آن را باید جدی بگیرید. چشم کودکان به مراتب بسیار بیشتر از بزرگسالان نیازمند مراقبت است چرا که حساسیت بیشتری نسبت به آن‌ها دارد. به خصوص در دوره کنونی که میتوان گفت دنیای تکنولوژی تا حد بسیار زیادی از طریق تبلت‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند راه در زندگی روزمره ما و به ویژه کودکان ما باز کرده است و آن‌ها را علاقه مند کرده تا ساعات بسیاری را به بازی با موبایل بپردازند. صفحات نمایش تلویزیون و کامپیوتر معمولا به چشم  کودکان  صدمه نمی زنند اما هر چیزی اگر رنگ افراط و تفریط به خود بگیرد بدون شک مضر خواهد بود و تماشای تلویزیون نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مبحث میخواهیم به مراقبت چشم کودکان و بیماری‌های آن بپردازیم.

.

معاینه‌های چشم کودکان در چه سنینی باید انجام شود؟

همان طور که میدانید کودک شما حداقل یک سوم از عمر خود را به درس خواندن می‌گذارند و این شامل دو دهه ابتدایی زندگی اوست. بهتر است که تا سن 18 سالگی چشم‌های کودک خود را به طور مرتب به پزشک مربوطه نشان دهید.

دقت داشته باشید که در صورت هرگونه کم بینی یا دوبینی بهتر است که پیش از آغاز دوران مدرسه، یعنی پیش از هفت سالگی کودک خود را سالیانه یک بار برای معاینه چشم به چشم پزشکی ببرید. شاید تصور کنید این امر واجب نیست و میتوانید از آن چشم پوشی کنید اما در صورت بروز هرگونه مشکل، ممکن است که کودک شما در سنین بالاتر دچار تنبلی چشم شود.

.

چرا باید برای معاینه کودک خود را نزد چشم پزشک ببرید؟

اگر شما هم جز آن دسته والدینی هستید که نگران سلامتی چشم کودکان خود هستید بهتر است که او را برای معاینه و مراقبت از چشم سالیانه یک بار نزد چشم پزشک ببرید.

اگر کودک شما تعریف هایی مبنی بر ضعیف بودن سطح بینایی خود دارد بهتر است که این نشانه‌ها را جدی بگیرید چرا که در سنین بزرگسالی ممکن است که با مشکل روبرو شود.

مطمئن شوید که مراقبت از چشم کودکان حتما توسط یک متخصص در این زمینه انجام می‌گیرد و آن را در قالب یک روتین در برنامه زندگی خود قرار دهید. این آزمون‌های روتین که برای نشان دادن سطح بینایی کودک شما انجام می‌گیرد شامل موارد زیر است:

◉ نوزادان باید برای مراقبت چشم و اطمینان از سلامت بینایی باید به صورت روتین مورد آزمایش قرار گیرند. دقت داشته باشید که این نکته زمانی رنگ می‌گیرد که شما در خانواده خود سابقه بیماری‌های چشمی داشته باشید.

◉ بین سنین 3 تا 4 سالگی، تمامی کودکان باید به صورت روتین برای سلامت چشم خود معاینه شوند.

◉ حدود پنج سالگی باید کودک خود را نزد متخصص در این زمینه ببرید تا بتواند بروز هرگونه مشکلی را در این زمینه پیش بینی کند.

◉ بعد از سن پنج سالگی، مراقبت از چشم به صورت روتین توسط مدرسه انجام می‌شوند. برخی از نشانه هایی که ممکن است حاکی از وجود هرگونه مشکل دیداری در کودک شما باشد در واقع با سردرد هایی شروع می‌شود که ممکن است حین درس دادن معلم در کودک شما ایجاد شود.

◉ کودکانی که برای مراقبت از چشم خود از لنز و یا عینک استفاده می‌کنند باید به صورت سالیانه برای چکاپ مشکلات دیداری خود به دکتر مراجعه کنند

.

مشکلات چشمی و مراقبت از چشم

برخی از مشکلاتی که در نهایت یک سری روتین مراقبت از چشم را به دنبال داشته باشند شامل موارد زیر هستند:

  • مالیدن بیش از حد چشم ها
  • حساسیت به نور رواشنه
  • عدم توانایی در تمرکز
  • عدم توانایی دنبال کردن یک جسم در حال حرکت
  • تکان‌های بی‌دلیل چشم
  • قرمزی بیش از حد چشم
  • اشک آلود بودن بیش از حد چشم
  • سفیدی مردمک چشم به جای مشکی بودن آن

اگر میخواهید مراقبت از چشم کودکان را به صورت موثر انجام دهید باید در صورت بروز هرگونه از این مشکلات سریعا به یک متخصص مراجعه کنید. دقت کنید که این مراجعه باعث می‌شود تا مراقب از چشم برای کودک شما به امری عمرانه تبدیل نشود و در مراحل اولیه درمان شود.

.

بیماری‌های متداول چشم کودکان

دقت داشته باشید که بیماری‌های بسیاری ممکن است که سلامت چشم کودکان را به خطر بیندازد که بسیاری از آن‌ها با معاینه‌های چشمی در طول مدرسه و سپس مراقبت از چشم حل خواهند شد.

.

تنبلی چشم

یکی از مواردی که در نهایت عدم مراقبت از چشم پدید می‌آید آمبلیوپی یا تنبلی چشم است. این بیماری در واقع زمانی پدید می‌آید که توان بینایی کودک شما از حد نرمال کمتر باشد. زمانی که یک چشم به این بیماری دچار می‌شود بینایی تا سطح بسیار زیادی کم شود. در صورت مراقبت از چشم و تشخیص زودهنگام این بیماری تا قبل از هشت سالگی قابل درمان خواهد بود.

.

انحراف چشم

این بیماری که در اثر ناهماهنگ بودن چشم‌ها به وجود می‌آید ممکن است که باعث شود آن‌ها به یک سمت خاص تمایل داشته باشد. ممکن است چشمی که انحراف دارد حتی دچار بیماری تنبلی چشم نیز بشود. در صورت عدم مراقبت از چشم ممکن است که هر دوی این بیماری‌ها به صورت همزمان در آن‌ها پدید آید. جراحی و حتی برخی از عینک هایی که به صورت اختصاصی برای این منظور طراحی شده‌اند میتوانند به درمان این بیماری کمک کنند

.

به طور خلاصه….

مراقبت از چشم کودکان بسیار حائز اهمیت است چرا که اغلب اوقات آن‌ها از بیان اینکه چه اتفاقی در بینایی آن‌ها رخ می‌دهد قاصرند.  بهتر است که از زمان نوزادی تا زمانی که کودک شما به مدرسه می‌رود بینایی او را به صورت مرتب چک کنید تا هرگونه مشکل را بتوانید سریعتر حل کنید. بیماری‌های مختلفی ممکن است که چشم کودکان را تحت تاثیر قرار دهند که از جمله آنها می‌توان به بیماری تنبلی چشم و انحراف چشم اشاره کرد. در صورتی که شما مراقبت‌های لازم را از چشمان کودک خود انجام ندهید ممکن است که هر دوی این بیماری‌ها باهم اتفاق بیفتند. لازم است بدانید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است.

.
منابع :
.https://basirclinic.com

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت