راهنمای انتخاب آرایشگاه تخصصی کودک + نکات مهم

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

آرایشگاه کودک باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

آرایشگاه کودک محیطی مناسب و سازگار با روحیات و خلقیات کودکان است تا آنها بتوانند در این محیط اصلاح کنند. از آنجایی که بسیاری از کودکان زیر 5 سال از اصلاح موی سر می‌ترسند و یا با بی‌قراری هایشان اجازه این کار را به آرایشگر نمی دهند، آرایشگاه کودکان باید دارای یک سری ویژگی‌های به خصوص و کاملا سازگار با روحیات کودکان باشد تا آرایشگر امکان اصلاح موی سر کودک را داشته باشد. آیا می‌دانید منظور از این ویژگی‌ها چیست؟ در ادامه این بخش به بررسی ویژگی‌های یک آرایشگاه مناسب برای کودکان می‌پردازیم.
.

1. برخورداری از محیطی شاد

یکی از مهمترین ویژگی‌های آرایشگاه مناسب برای کودکان برخورداری از محیطی شاد و جذاب است. محیط آرایشگاه‌های مخصوص کودک باید به گونه ای باشد که حس شادی و کنجکاوی کودکان را بیدار کند. استفاده از رنگ‌های زیبا و جذاب، پوسترها و شکل‌های حیوانات یا هر شکل دیگری که حالت انیمیشنی داشته باشد و به طور کلی استفاده از تصاویر جذاب و خلاقانه در محیط آرایشگاه می‌تواند به کودک احساس آرامش و هیجان می‌دهد.
.

2. رفتار پرسنل آرایشگاه

یکی دیگر از موارد بسیار مهمی که در آرایشگاه مخصوص کودک باید رعایت شود، رفتار پرسنل آرایشگاه است. افرادی که در آرایشگاه کار می‌کنند، نباید ظاهری جدی و یا عصبانی داشته باشند. کودک روحیه ای حساس و لطیف دارد. همچنین ممکن است در فضای جدید احساس غریبی کند و نتواند با افراد آن محیط ارتباط برقرار کند.
.

3. از وسایل سرگرم کننده داخل سالن استفاده کنید

یکی دیگر از ویژگی‌های بهترین آرایشگاه کودک این است که باید در آن محیط از وسایل سرگرم کننده و اسباب بازی‌های متنوع استفاده شود. بهتر است که این وسایل و اسباب بازی‌ها کوچک باشند تا کودک بتواند به راحتی آن را در دستانش بگیرد و به آرایشگر اجازه اصلاح دهد.
.

4. دارای نمایشگر باشد

از دیگر ویژگی‌های مهم یک آرایشگاه مخصوص کودک این است که به نمایشگر با اندازه مناسب مجهز باشد. استفاده از یک نمایشگر مناسب برای آرایشگاه کودک باعث می‌شود تا پخش کارتن و انیمیشن‌های سرگرم کننده کودک را حسابی جذب کند و به آرایشگر اجازه اصلاح بدهد. بهتر است از آهنگ‌های شاد و یا کارتن‌های روز استفاده شود تا کودک حسابی سرگرم شود و با محیط آرایشگاه انس بگیرد.
.

5. استفاده از وسایل کودکانه برای اصلاح

از دیگر ویژگی‌های مهمی که یک آرایشگاه مخصوص کودک باید داشته باشد این است که از وسایل کودکانه برای اصلاح استفاده شود. به طور مثال پیش بندهای بچه گانه گزینه مناسبی برای سرگرم کردن کودک است.
.

رفتار یک آرایشگر با کودک باید چگونه باشد؟

اگر شما بخواهید کودکتان را به آرایشگاه ببرید، قطعا مکانی را انتخاب می‌کنید که علاوه بر ویژگی‌های ظاهری، آرایشگر خوش برخورد و با حوصله ای داشته باشد. به خاطر داشته باشید که اصلاح سر کودک، به صبر و حوصله نیاز دارد. به همین علت آرایشگر باید با صبوری و به خرج دادن کمی خلاقیت و حوصله، کودک شما را اصلاح کند. این موضوع حساس تر از آرایشگاه مردانه می باشد.
خوب است تا آرایشگر برای اصلاح کودک زمان بیشتری را در نظر بگیرد. همچنین بهتر است تا قبل از شروع اصلاح، آرایشگر زمانی را برای انس گرفتن با کودک اختصاص دهد. طبیعی است که اگر کودکی از آرایشگاه رفتن بترسد و یا اجازه ندهد که کسی او را اصلاح کند. بنابراین به جای خشمگین شدن باید او را درک کنید و به او حق بدهید. در صورتی که آرایشگر قبل از اصلاح سعی کند کودک را با وسایلی که در آرایشگاه است، سرگرم کند، قطعا کودک ارتباط بهتری با او برقرار می‌کند و ترس و دلهره اش از بین می‌رود.
بهترین کاری که یک آرایشگر می‌تواند برای برقراری ارتباط بهتر با کودک انجام دهد این است که حواس کودک را با استفاده از تجهیزات و امکاناتی که در اختیار دارد، پرت کند. این کار باعث می‌شود تا کودک لحظاتی را در آرایشگاه خوش بگذراند و ممکن است حتی متوجه نشود که برای چه کاری به آرایشگاه کودک آمده است. بنابراین رفتار آرایشگر یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین فاکتورهایی است که در رفتار کودک تاثیر می‌گذارد.
.

نکاتی که باید والدین قبل از مراجعه به آرایشگاه کودک بدانند

از آنجایی که مراجعه به آرایشگاه تخصصی کودک به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد، شما باید به عنوان والدین به یک سری نکات مهم قبل از مراجعه توجه کنید. در این بخش می‌خواهیم به این نکات مهم و ضروری اشاره کنیم.
◉ بهتر است تا اصلاح سر کودک را به روزهایی موکول کنید که دغدغه کاری زیادی ندارید. روزهایی که وقت آزاد ندارید، از مراجعه به آرایشگاه کودکان خودداری کنید. زیرا ممکن است به دلیل کمبود وقت کمی خسته یا عصبانی شوید.
◉ بهتر است همیشه یک آرایشگاه کودک را انتخاب کنید و کودکتان را هر دفعه به همان آرایشگاه ببرید. در این صورت کودک شما با محیط و آرایشگر به خوبی انس می‌گیرد و دیگر نیازی نیست تا شما هر بار وقت زیادی را برای این کار صرف کنید.
◉ اگر کودک شما به هر دلیلی بی‌قرار یا بیمار است، از مراجعه به آرایشگاه خودداری کنید. کلافگی و بی‌قراری کودک باعث می‌شود تا او اصلا تمایلی به اصلاح سر نشان ندهد و در نهایت با شما و آرایشگر همکاری نکند.
◉ قبل از اینکه کودکتان را به آرایشگاه ببرید، حتما از سیر بودن او مطمئن شوید. در صورتی که کودک شما تشنه یا گرسنه باشد، قطعا برای اصلاح سر همکاری نمی کند.
اگر کودک شما جزو آن دسته کودکانی است که به سختی با آرایشگر ارتباط برقرار می‌کند و یا برای اصلاح سر بی‌قراری می‌کند، بهتر است مدل موی ساده تری برایش در نظر بگیرید. همانطور که می‌دانید کوتاهی موی سر زمانی که مدل دار باشد، به زمان بیشتری نیاز دارد. به همین علت ممکن است کودکتان صبر و طاقت به خرج ندهد و نظم آرایشگاه را به هم بزند.
◉ بهتر است تا ساعت هایی را برای کودکتان نوبت بگیرید که در ترافیک کاری قرار ندارد. به طور مثال زمانی که آرایشگاه خلوت تر است برای کودکتان نوبت بگیرید تا از نظر زمانی آرایشگر وقت بیشتری را برای اصلاح کودک اختصاص دهد.
◉ حتما دقت داشته باشید که برای اصلاح سر کودک، این کار با زمان خوابش تداخل نداشته باشد. در این صورت ممکن است با عدم همکاری و بی‌قراری‌های کودکتان مواجه شوید.
.

اقداماتی که از ترس کودک در آرایشگاه رفتن جلوگیری می‌کند

اگر آرایشگاه کودک برای دلبند کوچک شما ترسناک به نظر می‌رسد، این یک موضوع کاملا طبیعی است. کافیست تا خودتان را لحظاتی به جای کودکتان بگذارید و از دید او به محیط اطرافتان نگاه کنید. این موضوع باعث درک بهتر مسئله می‌شود. ممکن است کودک شما چند مرتبه به آرایشگاه رفته باشد و اصلا نترسد، اما برای دفعات بعدی جیغ و داد بزند و از اصلاح سر بترسد. برای اینکه بتوانید از ترس کودک هنگام اصلاح جلوگیری کنید، باید ابتدا دلایل آن را بدانید.
• صدای ماشین اصلاح
• ترس از قیچی
• دیدن افراد مختلف در چند آینه
• اسپری شدن آب بر روی سرش
• برخورد با افراد غریبه
• لمس سر و صورت توسط آرایشگر
• خیس شدن موها
• کوتاه شدن و قیچی شدن موها
و…
شاید این دلایل از نظر شما بسیار ساده باشد، اما در دنیای کودکانه فرزند شما، آرایشگاه کودک چندان هم زیبا و جالب نیست. به همین خاطر بهتر است شما برای جلوگیری از ترس کودکتان او را به سالن‌های اختصاصی کودک ببرید و قبل از شروع اصلاح سر با او در خصوص هدف از کوتاهی مو صحبت کنید. بهتر است به او بگویی موهای بلند، باعث نامرتب شدن چهره اش می‌شود و برای مرتب شدن و زیباتر شدن موهایش، اصلاح می‌شود. یا بهتر است محیط اطرافش را به گونه ای برایش توصیف کنید که زیبا به نظر برسد.
برای جلوگیری از ترس کودکتان سعی کنید با آرایشگر ارتباط خوبی برقرار کنید تا کودکتان شاهد این موضوع باشد. زمانی که کودک ببیند پدر یا مادرش با آرایشگر در حال خنده و صحبت است، کمی این حس غربت از او گرفته می‌شود و کودک بیشتر احساس راحتی می‌کند. سعی کنید قبل از مراجعه به آرایشگاه کودک خوب، در محیطی مانند حمام، با کودکتان آرایشگر بازی کنید. این کار باعث می‌شود تا کودکتان بفهمد که اصلاح سر کار بدی نیست و یا آنقدرها هم که به نظر می‌رسد وحشتناک نیست. با این راهکارها می‌توانید کودکتان را برای آرایشگاه بردن آماده کنید و باعث عذاب خود، کودک و آرایشگر نشوید.
.

چرا باید برای اصلاح موی کودک به آرایشگاه کودک مراجعه کنیم؟

بعضی از سالن‌های زیبایی محیطی اختصاصی برای اصلاح سر کودک دارند. این در واقع یکی از ویژگی‌ها و مزیت‌های بسیار خوب برای شما به حساب می‌آید زیرا باعث می‌شود تا کودک شما در محیطی مناسب سنش قرار بگیرد و در معرض رفت و آمد بزرگسالان نباشد. به همین علت مراجعه به آرایشگاه کودک گزینه بسیار مناسبی است. زیرا باعث راحتی بیشتر شما و کودکتان و همچنین آرایشگر می‌شود. در نهایت به خاطر داشته باشید که انتخاب یک آرایشگاه با ویژگی هایی که در این بخش به آن اشاره کردیم، به راحتی و آسایش شما و کودکتان کمک بزرگی می‌کند.

.
منابع :
.https://benkoy.com

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت