انتخاب محضر عقد و دفتر ازدواج

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

• تعیین مهریه برای ثبت ازدواج

 

⇠ میزان مهریه هم یکی از هزینه هایی است که معمولا برای آقای داماد دلهره آور است.

⇠ مهریه، در شرعیت ما حکم هدیه ای را دارد که داماد به تازه عروسش اهدا می‌کند.اما در عرف ما میزان آن توسط پدر عروس تعیین می‌گردد.

⇠ مهریه عند المطالبه است، یعنی هر گاه که عروس اراده کند می‌تواند مهریه‌ی خود را از داماد مطالبه کند.اما چندیست برای سهولیت بخشیدن به امر ازدواج، مهریه را عند الاستطاعه تعیین می‌کنند.یعنی هر زمان که داماد استطاعت مالی برای پرداخت داشت؛ مهر عروسش را بپردازد. کم و زیادی مبلغ

⇠ مهریه تضمین کننده خوشبختی هیچ زوجی نبوده و نیست.اما در شرایط استثنایی حکم یک اهرم فشار برای عروس خانم‌ها را پیدا می‌کند. چون بر اساس حکم قانون حق طلاق بر عهده‌ی مرد است و زن بدون داشتن دلایل مستحکم و شاهدان عادل، نمی تواند تقاضای طلاق کند.

⇠ بنابراین بهترین پیشنهاد همان است که قانون جمهوری اسلامی بر آن صحه گذاشته است. میزان 110 سکه‌ی بهار آزادی، که هم می‌تواند به صورت یک جا تقدیم عروس خانم گردد و هم به صورت اقساط ماهیانه به وی پرداخت شود. اما چنانچه مشاهده می‌شود معمولا در ازدواج‌های موفق هیچ گاه خانم‌ها تقاضای مهریه نمی کنند. چرا که ارزش و اهمیت خانواده و حفظ کیان آن از هر نوع بحث مالی ارزشمند تر است.

.

• هزینه‌های محضر

 

⇠ محضرهای ثبت ازواج، به تناسب امکاناتی که در اختیار زوجین قرار می‌دهند، برای هزینه‌های خود، سقف و کف در نظر گرفته اند.

⇠ نرخ مصوب سازمان ثبت برای تمامی ازدواج هایی که در دفاتر سطح کشور ثبت می‌شود؛ یک نرخ ثابت است؛ که باید توسط دو خانواده پرداخت شود.

⇠ در بسیاری از شهرها، هزینه‌های عقد بر عهده‌ی خانواده‌ی عروس است و هزینه‌های عروسی بر عهده‌ی خانواده‌ی داماد قرار می‌گیرد. اما در برخی شهرها هم، هزینه‌های هردو مراسم به طور مساوی بین دو خانواده تقسیم می‌گردد؛ تا بار اضافی بر روی یک خانواده سنگینی نکند.

⇠ تمام ایرانیان برای اینکه ازدواج خود را به طور محضری و رسمی ثبت کنند، باید هزینه پرداخت کنند و بر طبق قوانین ایران ثبت ازدواج اجباری است. ازدواج اقلیت‌های دینی كه در كشور ایران زندگی می‌كنند نیز، الزاما باید در دفاتر رسمی ازدواج ثبت شود.

.

• آزمایشات پیش از ازدواج

 

⇠ قبل از ثبت ازدواج، زوجین باید آزمایش هایی نظیر اعتیاد و تالاسمی را انجام دهند.

⇠ برای انجام آزمایش ابتدا باید محضری را که قصد دارید صیغه‌ی عقد را بین شما جاری کند، انتخاب کنید. سپس با مراجعه به دفتر ازدواج، معرفی نامه ای برای مراجعه به آزمایش گاه، دریافت کنید.

⇠ پس از دریافت معرفی نامه، زوجین می‌توانند به هریک از آزمایش گاه‌های اعلام شده توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنند. همچنین پس از دریافت نتایج آزمایش‌ها ظرف مدت یک ماه باید برای ثبت ازدواج به دفتر ازدواج مراجعه کنند.

.

• افزایش یا کاهش مهریه

 

⇠ پس از تعیین مهریه و ثبت ازدواج، عروس خانم می‌تواند تمام مهر خود یا بخشی از آن را به داماد هبه کند. به این معنا که تصمیم بگیرد آن را بر داماد ببخشد.

⇠ در این صورت باید با مراجعه به دفتر اسناد رسمی، آن را ثبت محضری کرد.

⇠ لازم بذکر است در حدود 4 سالی می‌باشد که افزایش هر مقدار به مهریه حتی در دفاتر اسناد رسمی امکان ندارد، و در صورتی که زوجین بخواهند افزایش مهریه بدهند باید طلاق صورت گیرد و با مهریه جدید عقد انجام شود.

⇠ اما در خصوص کاهش مهریه شما می‌توانید برای کاهش مهریه به هر یک از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایید.

.

• چه مدارکی برای ثبت عقددردفتر رسمی ازدواج لازم است؟

 

دراین خصوص باید قبلا نامزدهابا در دست داشتن شناسنامه وکارت ملی ویک قطعه عکس 4*3 به دفترازدواج مراجعه کنندوفرم معرفینامه جهت آزمایش قبل از ازدواج به مرکز بهداشت رابگیرند.


1-شناسنامه زوج(داماد)+کارت ملی

2-شناسنامه زوجه(عروس)+کارت ملی

3-شناسنامه پدر زوجه(پدرعروس)

4-جواب آزمایش قبل از ازدواج شامل تالاسمی وRPRواپیوم (عدم اعتیاد) ومشاوره قبل از ازدواج  زوجین وتزریق واکسن کزاز زوجه ممهور شده از مرکز بهداشت.

• تبصره1-شناسنامه عروس وداماد باید عکسدار باشد مگر سن آنها کمتر تر از 15سال تمام شمسی باشدکه دراینصورت باهمان شناسنامه بدون عکس هم عقد انجام می‌شود.

• تبصره 2-اگرسن عروس وداماد بیشتر از 15سال باشد وکارت ملی نداشته باشند باید ازاداره ثبت احوال درخواست کارت ملی کنند ورسید آنرا ارائه نمایندو کارت ملی پدر یا مادر رانیز تحویل دفترخانه دهندودرموردکمتر از15سال نیز کارت ملی پدر یامادر راتحویل دهند(بخاطر درج کدپستی محل سکونت).

• تبصره3-اگر پدر عروس فوت شده باشد وعروس جد پدری هم نداشته باشد می‌بایست گواهی وفات وی را از اداره ثبت احوال اخذ کنند وتحویل دفتر دهند ولی اگر جد پدریش زنده ودر قید حیات است باید جد به همراه شناسنامه برای رضایت دادن وامضا ذیل اوراق واسناد درموقع عقد حضور یابد.

• تبصره4-درمورد خانمهایی که سابقه ازدواج دارند ومی خواهند دوباره ازدواج کنند باید یکی از مدارک زیر را ارائه کنند.

4-1-درصورت فوت شوهر قبلی گواهی وفات از اداره ثبت احوال اخذ وارائه دهند وباید عده وفات (4 ماه و10روز)نیز تمام شده باشد.

4-2-درصورت طلاق از شوهر قبلی باید طلاقنامه یا رونوشت آنرا ارائه کنند وباید عده طلاق (3طهریا 3ماه)نیز تمام شده باشد.(درخصوص طلاقهای خلع یا مبارات رجوع به مابذل وطلاق متعاقباصورت نگرفته باشد).

4-3-طلاق زن یائسه وغیر مدخوله عده ندارد.

4-4-درطلاق رجعی باید بادفتر طلاق مکاتبه شود وجوابیه عدم رجوع در زمان عده را ارائه نمایند( 3طهر یا 3ماه عده باید نگهدارد).

• تبصره5-درخصوص مردان باید همسر دیگری نداشته باشندواگر سابقه ازدواج دارند وبه هر دلیلی بی‌زن شده‌اند بایددر شناسنامه وقایع مذکور ثبت شده باشد درغیر اینصورت درفوت زن قبلی(گواهی وفات)ودرطلاق (طلاقنامه)را ارائه کنند.

• تبصره6-درمورد مردانی که میخواهند باداشتن زن اول همسر دیگری اختیار کنند باید حکم دادگاه به خواسته ازدواج مجدد را(درصورت رضایت یاعدم رضایت یابیماری یاعدم تمکین و…حتی درصورت فسخ نکاح همسر اول)که قطعی ولازم الاجراباشد ارائه نمایند.

• تبصره7-در مورد ازدواجهای عادی که قصد دارند آنرا رسمی کنندنیز باید حکم دادگاه یاشورای حل اختلاف رادراین خصوص به دفتر به انضمام سایر مدارک هویتی (شناسنامه وکارت ملی)تحویل دهند.

.

تذکرهای مهم:

الف-اگر زوجه فاقد ولی خاص(پدر وجد پدری) باشد در این صورت قیم وی میتواند فقط در امور مالی زوجه(مهریه نقدی ومهریه قرضی-دین-وجهیزیه) آنهم درصورتی که سنش کمتر از 18سال (سن رشد)باشد دخالت نماید وباید قیم نامه سرپرستی از اطفال را در دست داشته باشد واما درموردی که سن زوجه بیش از 18 سال باشد وعاقل ورشید باشد ودر خصوص اصل نکاح ورضایت ازدواج حقی از نظر قانون نخواهد داشت.

ب-دختر خانمی که سابقه ازدواج قبلی دارد اگر هنوز باکره باشد برای ازدواج مجدد رضایت ولی قهری لازم است ولی اگر چنانچه در اثر ازدواج قبلی ازاله بکارت شده باشد دراین صورت نیز اجازه ولی قهری ورضایتش برای ثبت واجرای عقد ازدواج مجدد ازنظر قانون لازم نیست وزوجه شخصا ومستقلا میتواند تصمیم بگیرد.

درضمن پرسشنامه ای دردفترخانه به زوجین داده میشود که باید آنرا بدون قلم خوردگی تکمیل کنند واین پرسشنامه در واقع یپش نویس ثبت عقد است وشامل مشخصات طرفین عقد وصداق (مهریه) وطلا آلات خریداری شده وشروط ضمن عقد و… است که به همراه برگه لیست جهیزیه عروس پس از امضا عروس وداماد وپدر یاجد پدری عروس یاقیم جهت ثبت در دفتر به سردفتر باید تحویل شود.

.

• مشاوره قبل از ازدواج

 

⇠ يکي ديگر از مراحلي که زوجين بايد قبل از ازدواج بگذرانند مشاوره قبل از ازدواج مي باشد.

⇠ هميشه اطلاعاتي که از دوست، آشنا و يا فاميل به ما مي رسند از صحت کامل برخوردار نيستند، بخصوص مسايلي مثل روشهاي پيشگيري از بارداري، مراقبتهاي پيش از بارداري، مراقبتهاي دوران بارداري و… در کلاسهاي مشاوره قبل از ازدواج اطلاعات لازم در زمينه هاي فوق به زوجين داده شده، و پاسخگويي به ديگر سوالات بهداشتي آنان انجام مي شود.

⇠ راهنمايي زوجها براي مراجعه به مراکز بهداشتي، و درماني در زمان مناسب و آشنايي با روش کار مراکز و خدماتي که ارائه مي شود از وظايف مشاوران مي باشد.

.

جمع بندی:

 

⇠ عملی کردن ازدواج آسان در ترویج ازدواج بسیار اثر بخش است. پس بهتر است که با تمام توان در پیشبرد اهداف طرح ازدواج آسان یاری رسان باشیم.

⇠ اولین و بیشترین هزینه ای که در ابتدای هر ازدواجی خانواده‌ها با آن روبه رو هستند، خرید حلقه، لباس عروس و لوازم مربوط به سفره‌ی عقد است. در این موقعیت با کم کردن توقعات مالی و ارزش گذاری به آرامش خانواده ها، می‌توانیم ساده ترین لوازم را خریداری کنیم و بخش اعظم بودجه خانواده‌ها را صرف خانه دار شدن و سرمایه‌ی آتی زندگی کنیم. چرا که چشم و هم چشمی و زندگی برای دیگران نشانه ای از فقر فرهنگی و عقب افتادگی یک جامعه است.

⇠ نکته‌ی مهم دیگر مسئله‌ی مهریه است. هرچند تا حدود زیادی درباره‌ی اش فرهنگ سازی شده است؛ اما هنوز هم مهریه‌های بالا و توقعاتی که متعاقب آن دامنگیر داماد می‌شود، دلیل ازدواج گریزی بخشی از پسران جوان می‌باشد. اگر خانواده‌ها در این زمینه هم از شریعت و دین پیروی کنند و عرف حاکم بر جامعه را اصلاح نمایند، شاهد رونق گرفتن بیشتر ازدواج در جامعه خواهیم بود.

⇠ آزمایشات پیش از ازدواج، هزینه‌های محضر از دیگر هزینه‌های جاری در امر مهم ازدواج است. هزینه‌های محضر عموما بین دو خانواده تقسیم می‌شود و بر اساس امکاناتی که هر محضر در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد، نرخ آن متغیر است.

⇠ آزمایشات ازدواج شامل یک سری آزمایش‌های عمومی است که همه‌ی عروس و داماد‌ها ملزم به دادن آن‌ها هستند، بخشی از آزمایشات هم اختصاصی است و در صورت صلاح دید می‌توان در این تستها شرکت کرد.
.
منابع:
.https://www.aroos.co

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت