راهنمای زیورآلات زبرجد

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

زیرجد چیست؟ زبرجد با نام علمی pridot گوهر ملی کشور مصر است و شجره نامه این گوهر ارزشمند به مصر باز می‌گردد و از زمان باستان به عنوان جواهر با ارزش بوده است. از آنجا که در زیر نور آفتاب این گوهر نامرئی وشیشه ای می‌باشد مصریان گذشته فکر می‌کردند که نور خورشید را به خود جذب می‌کند و آن را به عنوان «گوهر خورشید» مورد احترام قرار می‌داده‌اند و از خواص سنگ زبرجد بسیار استفاده میکردند. این نگین با تنوع در شکل و اندازه‌های گوناگونش یکی از بهترین و متنوع ترین نوع جواهرات محسوب می‌شود و استفاده از آن‌ها برای دوست داران زیورآلات و جواهرات جذاب توصیه می‌شود.

بسیاری از گوهرها را می‌توان در رنگ‌های مختلفی در محدوده رنگ صورتی روشن تا آبی یافت؛ اما از خواص زبرجد این است که دارای رنگ سبز دائمی است. البته رنگ سبز این سنگ قیمتی، با مقدار آهن موجود در بافت بلوری آن ارتباط مستقیمی دارد. رنگ این گوهر از رنگ سبز تیره تا سبز روشن متغیر است. به علت همین تنوع رنگ‌های موجود در رنگ سبز این گوهر بعضی مواقع این سنگ با زمرد اشتباه گرفته می‌شود. یکی از قدیمی ترین سنگ‌های قیمتی جهان همین سنگ می‌باشد. این سنگ برای اولین بار در یک جزیره در دریای سرخ درنزدیکی کشور مصر کشف شد.

.

روش تشخیص سنگ زبرجد اصل

برای اینکه بدانید بهترین روش تشخیص سنگ زبرجد چیست موارد زیر را با دقت بخوانید تا هنگام خرید با اطمینان بیشتری اقدام کنید و از مضرات سنگ زبرجد تقلبی در امان باشید اما توصیه میشود که برای تعیین اصل یا تقلبی بودن و یا برای قیمت گذاری حتما به یک کارشناس با تجربه و خبره مراجعه کنید تا دچار مشکل نشوید.

1-  با دقت در عکس بالا نگین زبرجدتان را مشاهده کنید. سنگ اصل همیشه به رنگ سبز می‌باشد ولی رنگ آن کم و زیاد می‌شود.

2- سنگ زبرجدتان را بیرون برده و در نور طبیعی خورشید به آن نگاه کنیدسپس در زیر نور مصنوعی مانند مهتابی نیز رنگ سنگ را بررسی کنید رنگ این گوهر باید در دو حالت به یک رنگ باشد.

3- همچنین چنانچه رگه هایی از رنگ قهوه ای یا زرد درون آن یافتید نشانه ای از اصل بودن سنگ زبرجد سبز است.

4- با کیفیت ترین و بهترین زبرجد‌ها نیز حتی رگه ای از رنگ زرد را دارا می‌باشند. به طور خلاصه،‌ هر سنگ اصل از این گوهر و طبیعی دارای هاله ای از غبار یا شکستگی درونی می‌باشد.

5- سنگ زبرجد گوهری تقریبا نرم می‌باشد، به همین علت تراشی طبیعی یا شبیه اشک به خود می‌گیرد.

6- همه انواع زبرجدها مواد درونی خاصی دارند، چنانچه یک سنگ بدون هیچ گونه شکل یا انعکاسی باشد اصل نمی باشد یا به عبارتی اگر سنگ از هر نظر بدون نقص نباشد اصل است. اما در نظر داشته باشید همه این روش‌ها قطعیت ندارند و برای بهره بردن از خواص زبرجد و خرید نوع اصلی آن بایستی با کارشناسان و افراد خبره در این کار مشورت نمود.

.

 روش نگهداری

این سنگ نسبتا مقاوم می‌باشد اما به علت خواص زبرجد که بسیار ارزشمند می‌باشد باید در نگهداری آن توجه ویژه ای داشت. این نگین در مقایسه با سایر سنگ‌ها و جواهرات سختی نسبتا کمتری دارد به همین دلیل مراقب باشید که روی آن خراش نیفتد. این گوهر به اسید حساس نمی باشد اما سنگی شکننده است. همچنین اگر زیر فشار زیاد قرار بگیرد میتواند منفجر شود و توصیه میشود که به هیچ عنوان در فشار بالا قرار نگیرد. و همچنین سعی کنید از گرمای زیاد و تغییرات آب و هوایی به دور باشد. سنگ زبرجد را به آسانی می‌توان با یک پارچه نرم به همراه آب و صابون شستشو داد. تلاش کنید در شتستشو تمام ذرات صابون را از نگین پاک کنید. سعی کنید هنگام کارهای خاص مانند ورزش یا انجام امورخانه آن را از دست خود خارج کنید و به صورت جداگانه در جعبه جواهرات خود درون یک پارچه نرم قرار دهید تا با حفظ این گوهر با ارزش بتوانید از خواص آن بهره ببرید.

بعد از هربار استفاده آن را همیشه در زیر جریان آب بشویید و هربار در صورت امکان در زیر نور خورشید قرار دهید.

.
منابع:
.https://sharafonline.ir

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت