خارش چشم

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

خارش چشم یکی از عارضه‌های رایجی است که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. خارش چشم، تورم و قرمزی و سوزش چشم و مشکلات شدیدتر را در پی دارد.

کمپرس سرد به تسکین اطراف چشم در کوتاه‌ترین زمان کمک می‌کند. برای انجام این کار ساده‌ترین روش این است که یک پارچه را در آب سرد خیس کرده و آن را به آرامی روی چشم‌های‌تان قرار دهید. می‌توانید تی‌بگ‌های چای بابونه را هم برای ساعاتی در یخچال گذاشته و بعد از آن به جای کمپرس سرد استفاده کنید. با این روش خارش چشم‌ها آرام می‌شود.

کمپرس سرد را برای 10 دقیقه روی چشم نگه دارید. می‌توانید این کار را 3 تا 4 بار در روز تکرار کنید.

خیار

خیار خنک کننده است و خواص ضد خارش دارد. هچنین برای کاهش التهاب و تورم و پف چشم هم مفید است.

برای این درمان ابتدا یک خیار را به خوبی شسته و حلقه حلقه کنید. برش‌های خیار را 10 تا 20 دقیقه در یخچال قرار دهید و بعد به مدت 10 دقیقه روی چشم‌ها بگذارید.

این درمان را هم می‌توانید 4 تا 5 بار در روز تکرار کنید.

گلاب

گلاب خالص از دیگر درمان‌های مفید برای عارضه خارش چشم است. این ماده تسکین‌دهنده و خنک‌کننده است. همچنین به پاکسازی چشم هم کمک می‌کند. از گلاب به چند شیوه مختلف می‌توان استفاده کرد.

می‌توانید با گلاب چشم‌هایتان را بشویید. همچنین می‌توانید پارچه کمپرس سرد را با گلاب خیس کنید تا تاثیر آن دوبرابر شود.

یکی دیگر از روش‌های استفاده از گلاب برای درمان خارش چشم این است که روزی سه بار یک قطره گلاب را در چشمی که می‌خارد، بچکانید.

آب و نمک

آب و نمک یکی از رایج‌ترین مواد در تمام خانه‌هاست. این ترکیب برای درمان خارش چشم و تسکین درد آن مفید است. نمک یک عامل آنتی باکتریال است و باکتری‌های جمع شده در چشم را می‌کشد.

برای انجام این روش ابتدا یک فنجان آب مقطر را با یک قاشق چایخوری نمک ترکیب کرده و محلول را تا زمان حل شدن کامل نمک بجوشانید. بعد از خنک شدن محلول می‌توانید چشم‌ها را روزانه 2 تا 3 بار به کمک آن بشویید.

چای سبز و درمان خارش چشم

چای سبز فواید زیادی برای درمان خارش چشم دارد. این نوع چای خاصیت ضد التهابی داشته و روند خارش را متوقف می‌کند.

برای استفاده از چای سبز به وسیله چای خشک یا تی‌بگ چای سبز، یک چای درست کنید و اجازه دهید تا سرد شود. دو بار در روز چشم‌ها را به کمک این ماده بشویید. می‌توانید کمی از آن را کف دست‌تان ریخته و درحالی که چشم‌هایتان را بسته‌اید، کف دست را به چشم‌ها نزدیک کرده و آن‌ها را بشویید. همچنین ‌می‌توانید یک پنبه را داخل چای سبز خیس کرده و روی چشم‌ها بکشید.

آلوئه‌ورا

آلو‌ورا خاصیت آبرسان و تسکین‌دهنده و خنک‌کننده دارد. این ماده نیز برای درمان مشکلات چشم مانند خارش یا التهاب و درد و خشکی چشم مفید است.

برای این درمان ژل آلوئه‌ورا را با قاشق خارج کرده و با یک قاشق چایخوری عسل و نصف فنجان چای شکوفه قطی ترکیب کنید. حداقل روزانه دو مرتبه چشم‌ها را با این ترکیب بشویید.

سیب‌زمینی خام

سیب‌زمینی خام قابض بوده و برای تسکین خارش چشم مفید است. درنتیجه به بهبود التهاب و قرمزی چشم کمک می‌کند.

برای این درمان یک تکه سیب‌زمینی خام را به قطعات نازک برش دهید. برای این کار می‌توانید از پوست‌گیر کمک بگیرید. این قطعات را برای چند دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک شود. سپس آن‌ها را برای 10 تا 20 دقیقه روی چشم‌ها قرار دهید. به مدت 2 تا 3 روز، هر شب قبل از خواب این کار را تکرار کنید.

.
منبع:
.https://salamatzisti.ir

بخش‌های مرتبط

مجله عطاری و طب سنتی

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت