یک صافکار خوب ویژگیهای زیر را دارد:
1- حتی الامکان عملیات تعمیر را بدون رنگ انجام میدهد تا مالک خودرو ضرر و زیان کمتری را از بابت افت قیمت خودرو متحمل شود.
2- صافکار تا حد امکان، قطعه ای را تعویض نمی کند و با صافکاری و نقاشی مشکل را حل میکند.
3- ضخامت بتونه در قسمتهای صاف شده بسیار نازک است، تا در گذر زمان و تابش خورشید ترک نخورد.
4- نتیجه کار او این است که قسمت رنگ شده، هم رنگ سایر نقاط بدنه ماشین میشود و مرزی بین قسمت رنگ شده و سالم وجود ندارد. از فاصله 10 تا 15 متری و زیر نور آفتاب، تفاوت رنگی بین قسمتها وجود ندارد. شفافیت و براقی قسمت رنگ شده و سالم دقیقاً مثل هم است.
5- فارق از کد رنگ بدنه ماشین، رنگی را که دقیقا هم شکل سایر قطعات بدنه است را بسازد. زیرا رنگ بدنه خودرو، در اثر تابش اشعه آفتاب تغییر میکند. مثلا رنگ بدنه پژو 206 مدل 1385 با کد رنگ 67905 (نقره ای) با رنگ بدنه پژو 206 مدل 1393 با کد رنگ 67905 (نقره ای)، متفاوت است.
6- در حین تعمیرات و باز و بسته کردن قطعات خودرو، هیچ پیچ و خاری گم نشده است. قطعات و درپوشهای مربوط به خودرو، مثل روز اول نصب شدهاند و در حین رانندگی لرزش و صدایی ندارند.
7- فاصله بین قطعات مختلف بدنه، قرینه هم است، مثلاً در صورت صافکاری درب راننده، پس از اتمام کار، فاصله بین لبه درب با گلگیر در طرف راننده و شاگرد دقیقاً مثل هم و برابر است.
8- قیمت مناسبی دارد. و هزینه تمام کار را در ابتدا مطرح میکند.
9- مدت زمان کمتری برای اتمام کار نیاز دارد.
.
برخی اصطلاحات صافکاری
شاسی کشی
عملی است که برای برگرداندن شاسی خودروها به محل اولیه استفاده میشود. عمل شاسی کشی معمولا با جرثقیل و یا جک انجام میشود. شاسی کشی وقتی ضرورت پیدا میکنید که ضربه حاصل از تصادف شدید باشد و ستونهای اصلی بدنه را جابجا کرده باشد.
دستگاه مکش
دستگاهی است که به صورت مکش، قسمت تورفته را بیرون میکشد. این دستگاه بیشتر برای خودروهای با طراحی منحنی (مثل پژو 206) کاربرد دارد. استفاده از دستگاه مکش، پیش نیاز و تخصص صافکار را نیاز دارد تا بدون ریزش رنگ قطعه را صاف کند.
رنگ کوره ای
رنگ کوره ای، فقط توسط کارخانجات خودروسازی قابل انجام است که مجهز به اتاق رنگ و سیستم پخت رنگ هستند. تعمیرگاهها و صافکاریها، هرگز چنین بودجه ای در اختیار ندارند.
بعضی صافکارها برای تسریع در خشک شدن رنگ، از اشعه UV استفاده میکنند. این موضوع ارتباطی به رنگ کوره ای ندارد.
یکی از ویژگیهای رنگ کوره ای آن است که اگر در تماس با تینر فوری قرار گیرد (حتی چندین ساعت) ورآمده و حل نمی شود، اما رنگی که توسط صافکاریها اجرا شده باشد (هر صافکاری) در اثر تماس با تینر فوری 20 هزار ور خواهد آمد.
پولیش خودرو
رنگ روی بدنه خودرو، در واقع 8 تا 10 لایه از رنگ است که روی هم قرار میگیرند و اصطلاحا روی ورق بدنه خودرو را پوشش میدهند، پولیش بدنه، یک لایه از این رنگ را بر میدارد و در نتیجه بدنه خودرو براقتر میشود، پولیش لزوما باید توسط متخصص انجام شود زیرا زمان بندی مشخصی برای پاک کردن مواد وجود دارد. انجام پولیش به دفعات، به رنگ بدنه آسیب میرساند.
واکس پولیش فرایندی شبیه به پولیش دارد ولی فقط بدنه را براق میکند اما لایه ای از رنگ را بر نمی دارد. کسانیکه میخواهند بدنه خودرو زیباتر جلوه کند، معمولا از واکس پولیش استفاده میکنند.
.
منابع:
.http://thecar.ir