تفاوت بین ژانر و سبک در عکاسی چیست؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

تفاوت بین ژانر و سبک در عکاسی چیست؟

آیا تفاوت بین ژانر و سبک در عکاسی را می‌دانید ؟

عکاسی از آن هنر‌هایی است که در عین حال که ظاهر ساده‌ای دارد، چنان پیچیده و حیرت انگیز است که برای درک این حجم از پیچیدگی، باید به صورت حرفه‌ای غرق این هنر شوید. اگر تصور کنیم عکاسی محدود به فشردن شاتر و ثبت یک صحنه است، در ادامه این تفاسیر باخبر خواهید شد که چقدر با ژانر‌های مختلف عکاسی آشنایی دارید ؟

اگر با مفهوم ژانر در هنر آشنا نیستید باید بدانید که ژانر هنری به معنی طبقه بندی آن هنر است. امروزه به برکت ایده‌های خلاقانه و ذهن قدرتمند، گستردگی در هنر نیاز به طبقه بندی به ژانرهای مختلف را تشدید می‌کند. هنر عکاسی نیز از این قانون مستثنا نیست و مانند هنرهای دیگر با رشد متدهای جدیدش نیاز به طبقه بندی پیدا کرده است. خوشبختانه دوره حاضر دوره شکوفایی است به طوری که خلق یک اثر هنری با تلفیقی از چند ژانر اتفاق عجیبی نیست. با این تفاسیر ژانرهای عکاسی کار را برای هنرمندان آسان‌تر نموده اند چرا که هنرمند می‌تواند در ژانر متناسب با روحسه و خلق و خویش به فعالیت بپردازد .

در این میان یک نکته خیلی مهم وجود دارد ؛ نباید مفهوم ژانر را با سبک اشتباه بگیرید. برای درک گستردگی این دو مفهوم، جالب است بدانید شما بعنوان یک هنرمند می‌توانید سبک منحصربفرد خود را بدون محدودیت در ژانرهای مختلف پیاده سازی کنید. سبک‌ها مفهوم شخصی تری نسبت به ژانر‌ها دارند و در واقع دستتان برای انتخاب سبک بازتر است. سبک‌های معروف معمولا شامل عکاسی سیاه و سفید، آبستره، نوردهی طولانی مدت، عکاسی با قابلیت HDR و vintage می‌باشد .

آشنایی ژانرهای مختلف در عکاسی:

محبوب‌ترین ژانر‌های عکاسی که از قضا پرطرفدارترین‌ها نیز می‌باشند، به شرح زیر است :

ژانر پرتره:
به طور کلی عکاسی از چهره اشخاص در ژانر عکاسی پرتره جا داده می‌شود. این ژانر مورد علاقهٔ عکاسان آماتور و حرفه‌ای است و جزو پر طرفدار‌ترین ژانر‌های عکاسی است.

ژانر تبلیغاتی:
هدف اصلی در عکاسی با ژانر تبلیغاتی، نمایش و فروش یک محصول است به طوری که در معرفی آن از بزرگنمایی و اغراق استفاده شده باشد. موارد استفاده عکس‌های تبلبیغاتی در بخش‌های مختلف همچون بروشورها‌ی تبلیغاتی، مجلات تبلیغاتی، فضاهای تبلیغات در سطح شهری و مکان‌هایی از این قبیل می‌باشد.

ژانر صنعتی:
قبل از هرچیز باید بدانید عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی دو ژانر مجزا می‌باشند به طوری که بر خلاف ژانر تبلغاتی، در ژانر صنعتی خبری از اغراق و بزرگنمایی نیست و محصول و خدمات یک شرکت دقیقا همانطور که هست به نمایش گذاشته می‌شود.

ژانر خبری:
ژانر بعدی، عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم می‌باشد که با هدف اطلاع رسانی، شامل زیر مجموعه‌های زیر است :
عکاسی مستند
عکاسی ورزشی
عکاسی خیابانی
عکاسی پاپاراتزی

ژانر طبیعت:
این ژانر روح نواز، اغلب در فضای باز و طبیعت انجام می‌شود و به دسته‌های زیر تقسیم می‌شود :
عکاسی حیات وحش
عکاسی زیر آب
عکاسی دریا
عکاسی ابرها.

ژانر جنگ:
به تصویر کشیدن درگیری‌های مسلحانه و جنگ در ملل مختلف، به عهده عکاسان جنگ قرار می‌گیرد. عکاسان دفاع مقدس ما، در این زمره فعالان در این ژانر قرار دارند.

ژانر معماری:
برای فعالیت در این گروه، سر و کارتان با با معماری ساختمان‌ها و بناهای قدیم یا جدید است. تصاویر شما بعنوان بانک اطلاعاتی علم معماری به حساب می‌آید.

ژانر نجوم:
در این ژانر سر و کارتان با بی کران آسمان است. این ژانر هیجان انگیز که از قضا به تجهیزات تخصصی و نسبتا گرانی احتیاج دارد، مخاطبان خاص خود را دارد.

ژانر مد یا فشن:
این ژانر در ارتباط مستقیم با مد روز و طراحی لباس می‌باشد که اغلب در مجلات مد و ژورنال‌های فروشگاهی، نمونه‌هایی از آن را میبینید.


دیدن منابع مطالب

همچنین بخوانید…

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت