چگونه از راه‌پله‌ها استفاده بهینه کنیم و بهره بیشتری ببریم؟

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

چگونه از راه‌پله‌ها استفاده بهینه کنیم و بهره بیشتری ببریم؟
حدود 20 سال پیش اغلب خانه‌ها دو طبقه ساخته می‌شد، در این خانه‌ها معمولا راه‌پله‌ای ساده برای رفتن به طبقه بالا وجود داشت. بیشترین تزئین برای این نوع راه‌پله‌ها قالی‌های قرمز رنگی با حاشیه‌ای طوسی یا مشکی بود که روی پله پهن می‌شد و گیره‌های طلایی از حرکت آن‌ها جلوگیری می‌کرد.
این قالی‌ها به جز زیبایی وظیفه دیگری نیز به عهده داشتند و آن لیز نخوردن افراد روی پله بود اما امروزه با گذشت زمان و پیشرفت هنر دکوراسیون داخلی، پله‌ها هم رنگ و روی تازه‌ای به خود گرفته‌اند و ما شاهد انواع و اقسام پله با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف هستیم. پله‌هایی که حالا دیگر بسادگی و در مدت یک روز نصب شده و طبقه اول را به طبقه دوم وصل می‌کند.
امروزه بیشتر مردم در آپارتمان‌هایی نه‌چندان بزرگ زندگی می‌کنند و به ندرت آپارتمان‌های دوبلکس ساخته و خرید و فروش می‌شود، اما اگر شما هم جزو آن‌دسته از افراد هستید که لذت زندگی در یک خانه مستقل را احساس می‌کنید، خوب است قدر این نعمت را که این روزها کمتر کسی از آن بهره می‌برد بدانید.

یک کتابخانه جمع و جور
اگر در خانه شما پله‌های قدیمی یا نوع جدید آن وجود دارد، می‌توانید قسمت زیر راه‌پله را به صورت قفسه در بیاورید تا هم از این فضا استفاده بیشتری کنید و هم کتابخانه‌ای زیبا را به خانه خود اضافه کنید. البته بهتر است جنس کتابخانه با جنس راه‌پله همخوانی داشته باشد. برای مثل راه‌پله چوبی را می‌توان با یک کتابخانه چوبی زیباتر کرد. در غیر این صورت، ناهمگونی موجود ممکن است چشمان بیننده را اذیت کند و از نظر او زیبا به نظر نرسد.

جایی برای لوازم اضافی
زیر راه‌پله با توجه به فضای زیادی که دارد می‌تواند تبدیل به کمد مناسبی برای خانه شود. اگر تصمیم به این کار دارید بهتر است قسمت‌هایی را که ارتفاع پله زیاد است به صورت کمد و قسمت‌هایی پایینی راه‌پله را که ارتفاع کم می‌شود به صورت کشو در بیاورید.
این اقدام که معمولا مورد پسند خانم‌های خانه دار قرار می‌گیرد می‌تواند از ریخت و پاش‌های خانه هم تا حد قابل ملاحظه‌ای کم کند. همچنین این پیشنهاد برای خانه‌های کوچک می‌تواند یک اقدام موثر برای جمع‌و‌جور شدن لوازم اضافی و ایجاد نظم بیشتر در خانه باشد.
اگر ارتفاع پله زیاد نباشد، می‌توان تمام آن فضا را به صورت چند کشو در آورد و به این ترتیب مکان مناسبی برای بسیاری از لوازم از جمله کفش‌ها به وجود آورد.

باغچه زیرپله‌ای
استفاده دیگری که از فضای زیر راه‌پله‌ها می‌توان کرد تبدیل آن به یک فضای سبز کوچک خانگی است. اگر این فضا در خانه شما نور مناسبی دارد می‌توانید آن را با گلدان‌های کوچک و بزرگ تزئین کنید.
مطمئن باشید این راه‌حل در نهایت اقتصادی بودن می‌تواند بسیار بیش از تصور شما به زیبایی خانه کمک کند. اگر بتوانید در این محل یک آبنمای کوچک خانگی هم تعبیه کنید فضای سبز زیباتری خواهید داشت.

یک میز، چند قاب عکس
قسمتی از راه‌پله که ارتفاع آن کمتر از قد انسان است می‌تواند جایگاه مناسبی برای میز عکس‌ها باشد. قرار‌دادن یک میز با اندازه و رومیزی مناسب رنگی در این قسمت از خانه کمک می‌کند از این فضا نهایت استفاده را ببرید و همچنین قسمت‌های اصلی خانه مانند هال یا اتاق پذیرایی را با این میز اشغال نکنید. پس به کمک این روش فضای بیشتری برای دکوراسیون در بخش‌های دیگر خانه نیز در اختیار دارید.

پله‌های خوشرنگ و رو
اگر می‌خواهید مثل قدیم راه‌پله خود را فرش کنید بهتر است به سراغ موکت‌هایی بروید که در اثر گذر زمان پرزهای آن کوبیده نشود. این کار شما نه تنها از لیز خوردن افراد روی پله جلو گیری می‌کند، سر و صدای بالا و پایین رفتن از پله را هم کم خواهد کرد.
دیوار پشت راه‌پله هم مهم است. شما می‌توانید از یک کاغذ‌دیواری طرحدار برای این دیوار استفاده کنید یا رنگی برخلاف رنگ بقیه دیوارها برای آن در نظر بگیرید. باز هم تاکید می‌کنیم، طرح کاغذ‌دیواری یا رنگ مورد نظر برای راه‌پله باید با رنگ دیوار متضاد باشد.
برای مثال دیواری با رنگ قهوه‌ای یا قرمز برای راه‌پله‌ای که از چوب قهوه‌ای رنگ ساخته شده است نمی‌تواند زیبا باشد بنابراین بهتر است رنگی متفاوت با آن مثلا زرد یا کاغذ‌دیواری با ترکیب رنگ زرد و سفید انتخاب شود.
در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که شما هم می‌توانید راه‌پله قدیمی خود را رنگ بزنید. راه‌های بسیار زیادی برای رنگ‌آمیزی راه‌پله وجود دارد به عنوان مثال می‌توانید پله‌ها را به یک رنگ و نرده‌ها را با رنگ متضاد آن رنگ‌آمیزی کنید.


دیدن منابع مطالب

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت