ترس از موجودات خیالی در کودکان

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

شما هم بارها شنیده اید که فرزندتان می‌گوید : از هیولا ، روح و جن می‌ترسد . برای از بین بردن  ترس از موجودات خیالی در کودکان باید کم کم تفاوت بین واقعیت و تخیل را به او بیاموزید. وقتی موجودی خیالی را در تلویزیون می‌بینید، در مورد آن با فرزندتان صحبت کنید.

در مورد تفاوت‌های بین خرگوش واقعی باغ وحش و خرگوش پشمالوی عروسکی او و موجودات خیالی فیلم‌ها صحبت کنید. وقتی رانندگی می‌کنید و یا در صفی منتظر ایستاده اید، بازی کلمات را انجام دهید. شما یا او، نام چیزی را بگوید و دیگری بگوید آن چیز واقعی است یا خیالی. مثلا، زرافه – واقعی، پری دریایی – خیالی، دلفین – واقعی، اسب تک شاخ – خیالی.

بچه هایی که قدرت تخیل نیرومندی دارند، برای رهایی از غول‌های خیالی خود از ابزاری تخیلی استفاده می‌کنند. به فرزندتان یک بطری آبپاشی (اسپری) بدهید و بگویید این وسیله غول‌ها را از بین می‌برد یا آنها را به موجوداتی بی‌ضرر تبدیل می‌کند. روش مفید برای بسیاری از بچه ها، درست کردن تابلویی بزرگ است که روی آن نوشته شده باشد « ورود غول‌ها ممنوع ». این تابلو را روی در اتاق خواب کودک آویزان کنید.

وقتی کودک از چیزی می‌ترسد یا درباره چیزی ترسناک به شکل‌های نامتعارف حرف می‌زند، قبل از هر چیز سعی کنید علت ترس او را بشناسید. این کار ممکن است ساده نباشد، به صحبت‌های او دقت کنید، با او با آرامش حرف بزنید، به نقاشی‌هایش دقیق شوید، رنگ‌های تیره در نقاشی و چهره‌های خط‌خطی شده نشان دهنده نوعی ترس در کودک است. اگر نتوانستید منشأ ترس را پیدا کنید با مشاور کودک مشورت کنید.

.

ترس‌های کودک

◉ واکنش شدیدی نشان ندهید. واکنش افراطی شما به غول‌های خیالی فرزندتان، تنها به آنها اعتبار بیشتری می‌بخشد. اگر سعی کنید فرزندتان را متقاعد سازید که در کمدش هیچ نوع هیولایی وجود ندارد، اما هرشب، عدم وجود هیولا را بررسی کنید و بگویید: «دیدی؟ هیچ هیولایی اینجا نیست!» کودک تردید می‌کند که اگر غولی وجود ندارد، چرا همیشه به داخل کمد نگاه می‌کنید. در حالی که ترس کودک از هیولا  را تصدیق می‌کنید، برخوردی کاملاً واضح و مثبت داشته باشید.

◉ چند اقدام ساده، به کودک کمک می‌کند تا احساس راحتی بیشتری بکند، مانند: باز گذاشتن در اتاق خواب او، دادن چراغ قوه به او و بستن در کمد یا باز گذاشتن آن (بستگی به کودک دارد). اگر در اتاق خواب کودک چراغ خوابی روشن کنید، ترسش کمتر می‌شود. چراغ خواب‌های کوچک، نیز سایه‌های ترسناک را از بین می‌برند.

◉ برای درمان ترس کودک  انعطاف داشته باشید. بچه‌ها اغلب سعی می‌کنند ترس شان را به صورت هایی غیرمعمول کنترل کنند، نظیر: خوابیدن روی زمین یا آواز خواندن در حالی که از پله‌ها بالا می‌روند. اگر این کار باعث احساس امنیت بیشتر آنها می‌شود، چرا این کار را نکنند؟

◉ فرزندتان را مجبور نکنید مستقیماً با ترسش روبرو شود. مثلاً وادارش نکنبد که به زیرزمین برود تا بر ترس خود از جاهای تاریک غلبه کند. شاید قلب کودک بیچاره از شدت ترس بایستد!

◉ کودکانی که دیرتر به خواب می‌روند، بیشتر احتمال دارد دچار کابوس شوند. بچه‌ها به 10 الی 11 ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارند. لوازم روشنایی در هنگام خواب مانع تولید ملاتونین همان هورمون القاء خواب می شوند.

◉ برای درمان ترس از موجودات خیالی کودک خود را مجبور نکنید که مستقیما با ترسش رو به رو شود. برای مثال کودک را وادار نکنید که به انباری برود تا به ترس خود نسبت به جاهای تاریک غلبه کند. شاید این ترس شوکی برای کودک باش که باعث آسیب رساندن به او می‌شود.

◉ به هیچ وجه او را به دلیل ترس‌هایش سرزنش و به ترسویی متهم نکنید. چیزهایی که از آن می‌ترسد را مسخره نکنید و به هیچ وجه او را به دلیل تخیلات عجیبش دروغ گو ندانید. او دروغ نمی‌گوید فقط واقعیات را طور دیگری می‌بیند و بیان می‌کند. به او بگویید شما نمی‌گذارید دزد و هیولا به او آسیب بزند و مواظب او هستید. حتی گاهی لازم است دوباره از قوه تخیل او کمک بگیرید و خرس پشمالوی قوی‌اش را کنار او قرار دهید و بگویید که از او مراقبت می‌کند.

.
منابع :
.https://zarafeyejadooyi.com

همچنین بخوانید…

بخش‌های مرتبط

مجله والدین و کودک

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت