انگیزه ساخت عروسک از هزاران سال قبل وجود داشته است وهنرمندان زیادی اندیشههای خود را از طریق عروسک القا کرده اند.این هنر متنوعتر از رقص –آواز-نقاشی ومجسمهسازی است.
این هنرمند وسیله ارتباط وعامل بسط احساسات بشری نیز میباشد اولین نیاز یک عروسک آن است که بهترین حال حرکت کند یک بازی دهنده خوب وماهر میتوان دستمال یا کراواتی را بردارد وبه آن حرکت وزندگی دهد شخصیت با سابقه تلاش فراوانی میکند تا بتواند یک نمایش خوب را ارائه کند سبک وحرکت پانچ است که او را زنده میسازد صدای عروسک بخش مهمی از عروسک وموسیقی مربوط به اوست در راجستان هند قرن هاست که صدای صحیح وبدون کلام عروسک بوسیله صفیر که از خیزران وپوست نی شنیده میشود نوعی از ارکستراسیون ویژه که هم اکنون برای میکی موس، شخصیت معروف نقاشیهای متحرک بکار میرود، از هند قدیم گرفته شده وعبارت از استفاده ماهرانه از نی وطبل است یک عروسک باید از همتای زنده خود همیشه ساده تر-غمگین تر-بدجنستر وانعطاف پذیر باشد .عروسک جوهر یک حقیقت وتأیید برآن است .هنگام نمایش عروسکی فقط در تخیلات تماشاگر است که عروسک جان میگیرد هنر عروسکی یک زبان بینالمللی است بخشهایی از زبان بینالمللی عروسک هستند .صنعت عروسک سازی از تمدنهای اولیه مصر باستان بوده که از چوب یا کتان پرشده از نوارهای پاپروس تهیه میشده یونانیها عروسکهای خود را از سفال ونورتاً با موم یا گچ درست میکدند در قرن نوزدهم مواردی چون چینی ولاستیک باعث شد که عروسکهایی با مفاصل نرم در خم شو-گردن متحرک-چشمهای باز وبسته ودر آخر در سال 1920عروسکهای مترحک ومتکلم در بازار عرضه شود در قرن بیستم پلاستیک والکترونیک ،دنیای عروسکها را دگرگون ساخته وبه آنها جان داد – با فشار یک دکمه یا کشیدن یک ریسمان عروسک راه میرود وحرف میزند .از گذشته دور تاکنون ثابت شده که عروسک نقش مهمی در رشد خلاقیت کودکان دارند.
بخش معرفی هنرمندان عروسکساز و عروسکگردان و نمایشهای عروسکی
⇩
〔دیدن منابع مطالب〕