ضیاءالدین دری

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، کارگردان، تهیه‌کننده و نویسندهٔ ایرانی

 معرفی/ بیوگرافی:

سید ضیاء‌الدین دری نجف آبادی (به انگلیسی: Seyed Ziaeddin Dorri) هنرمند ایرانی، متولد 29 تیر 1332 در تهران و درگذشتهٔ 26 اَمرداد 1397 در شیراز بود.

آقای سید ضیاءالدین دری 29 تیر 1332 در محله نواب، چهارراه سالار تهران متولد شد، پدرش اصالتاً اهل شهر ساوه بود. او پس از تحصیلات ناتمام در رشته علوم ارتباطات به سینما گرایش پیدا کرد. وی فعالیت هنری خود را با تلویزیون آغاز کرد و با کارگردانی فیلم سینمایی «صاعقه» در سال 1363 به جمع کارگردانان سینما پیوست.

غیر از آثار اکران شده او در نیمه دهه هشتاد٬ دو فیلم «عشق ممنوع» و «من و دبورا» را در کشور لبنان ساخت که این دو فیلم در نوبت اکران عمومی قرار نگرفت.

از سریال کیف انگلیسی ساخته سید ضیاءالدین دری٬ به عنوان یکی از بهترین و شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخ معاصر یاد می‌شود.

سید ضیاءالدین دری در پی عارضه کبدی در اَمرداد 1397 جهت پیوند کبد به بیمارستان صدرا در شیراز منتقل و عمل پیوند کبد را با موفقیت پشت سر گذاشت اما روز جمعه 26 اَمرداد 1397 به دلیل عوارض عفونی بعد از جراحی پیوند کبد، درگذشت. مرگ وی با عزت الله انتظامی در یک روز بود.

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت