نصرت الله وحدت

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، کمدین

 معرفی/ بیوگرافی:

نصرت‌الله وحدت (به انگلیسی: Nosratollah Vahdat) هنرمند ایرانی، زاده 1304 در اصفهان و درگذشته 15 مهرماه 1399 در تهران بود.

زندگی هنری
آقای نصرت وحدت یکی از پایه گذاران تئاتر اصفهان بود و از 18 سالگی در تئاتر حرفه‌ای حاضر شد. شیرینی بیان و کلامش دلها را شاد و مجذوب خویش می‌کرد و سر انجام به دنیای شیرین کمدی و شادی آفرینی روی آورد. نخستین نمایش او «خلیفه یک روزه» در تئاتر المپ بود و پس از آن سال‌ها به همراه رضا ارحام صدر در این تئاتر و تئاتر سپاهان فعالیت کرد.

نصرت وحدت پس از مدتی وارد سینما شد. او می‌گوید: «از زمانی که به عرصه سینما راه یافتم روزها روی صحنه فیلمبرداری بودم و شب‌ها ساعت 6 به تئاتر می‌رفتم و تا ساعت 8 تمرین می‌کردم که ساعت 8 موقع اجرای عمومی بود» وحدت علاوه بر بازیگری در عرصه کارگردانی نیز موفق بود در بسیاری از فیلم‌ها کارگردانی سناریو را به عهده داشت.

نصرت الله وحدت در بیش از 43 فیلم حضور داشته‌است. فیلم عروس فرنگی ساخته سال 1343 یکی از برترین کارهای اوست. این فیلم این اولین فیلم ایرانی بود که در جشنواره آسیایی موفق به دریافت جایزه دلفین طلایی شد. او می‌گوید: «این تندیس را چندین سال قبل به موزه سینما اهدا کردم.»

وحدت در آخرین سال فعالیتش در سینما (1357) دربارهٔ خنداندن تماشاگران گفت: «خنداندن مردم مشکل شده‌است دیگر با این همه گرفتاری نمی‌توان مردم را سر شوق آورد. خندیدن زمینه مستعد روحی می‌خواهد، وقتی کسی روحیه شادی داشته باشد و به سینما بیاید و با یک حرف یا یک حرکت خنده دار قهقهه سر می‌دهد؛ اما وقتی به فکر هزار گرفتاری است چه طور می‌تواند بخندد» وی در مورد فعالیت‌های هنری خود در سی سال اخیر گفت: «بعد از انقلاب فعالیت هنری چندانی نداشتم. تنها فعالیتم محدود به اجرای دو، سه نمایش خارج از ایران می‌شود و تقریباً در طول این سال‌ها خانه‌نشین شده‌ام و مشغول نوشتن خاطرات خود هستم.» حضور در مراسم بزرگداشت رضا ارحام صدر که پس از مرگ او در اواخر آذر ماه سال 1387 برگزار شد یکی از فرصت‌هایی بود که مردم وحدت را دیدند و همین موضوع موجب ابراز احساسات مردم نسبت به وی در طی مراسم تشییع شد. وی پس از انقلاب در تهران زندگی می‌کرد.

او در نهایت در سن 95 سالگی در تهران چشم از جهان فرو بست.

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود