هفت نکته مهم برای نقاشی از منظره

  • مشروح مطلب
  • مطالب مشابه
  • بخش‌های مرتبط

هفت نکته مهم برای نقاشی از منظره
همانطور که شاید اطلاع داشته باشید نقاشی از منظره باید بگونه‌ای باشد که در بیننده حس واقعی بودن ایجاد کند، چنانچه بخواهد دستش را دراز کند و چیزی از آن طبیعت نمابش داده را لمس کند. برای آنکه بتوانید در نقاشی‌های خودتان چنین حسی را به بیننده منتقل کنید لازم است 7 نکته را بخاطر بسپارید:

نقاشی از منظره نکته 1:
همه چیز را در یک قاب یک تصویر قرار ندهید.
شما لازم نیست هر چیزی را که در منظره پیش روی‌تان می‌بینید صرفا به دلیل این که در دنیای واقعی وجود داشته‌اند در نقاشی‌تان قرار دهید.
(اگر قصد دارید چنین کاری انجام دهید راحت‌تر این است که از آن عکسی تهیه کنید و سپس از روی عکس نقاشی کنید. اما پیش از آن با معایب نقاشی از روی عکس آشنا شوید.)
سعی کنید که در نقاشی المان‌های قوی‌تر که به منظره شما شخصیت ویژه‌ای می‌بخشند را در اولویت انتخاب قرار دهید. در واقع شما باید منظره را به عنوان یک منبع الهام در نظر بگیرید و در نهایت المان‌هایی که لازم می‌دانید را نقاشی کنید نه همه آنچه می‌بینید را.

نقاشی از منظره نکته 2:
از تصورات خود بهره بگیرید.
اگر جابه‌جا کردن المان‌های موجود در منظره به خلق یک ترکیب‌بندی قوی‌تر منتهی می‌شود، در انجام آن به خودتان تردید راه ندهید.
اسرار یک ترکیب‌بندی خوب در نقاشی
یا حتی چیزهای مختلف از منظره‌های مختلف را کنار هم قرار دهید و یک نقاشی تازه خلق کنید. البته چنین ایده‌ای برای نقاشی از مناظر شناخته‌شده و قابل تشخیص چندان کارآمد نیست.

نقاشی از منظره نکته 3:
به پیش‌زمینه اولویت بدهید.
همه منظره را با جزییات یکسان نقاشی نکنید. قسمت‌های پس‌زمینه را با جزییات کمتر نسبت به قسمت‌های جلویی یا پیش‌زمینه نقاشی کنید.
مهم است که به بینندگان میزان اهمیت را القا کنید. تفاوت در جزییات باعث می‌شود که تمرکز چشم بیننده به سمتی جلب شود که مد نظر شماست.

نقاشی از منظره نکته 4:
خریدن رنگ سبز تقلب نیست.
بر خلاف باور عموم اگر به جای ترکیب رنگ‌ها و ساخت رنگ سبز، آن‌ها را در تیوب‌های آماده (مثلا برای رنگ‌های اکریلیک، گواش یا …) از فروشگاه خریداری کنید؛ تقلب نکرده‌اید.
اتفاقا یکی از مزایای این کار این است که دسترسی همیشگی سریع شما به رنگ سبز را تضمین می‌کند. اما با این وجود خودتان را محدود به رنگ‌های موجود نکنید و ترکیب‌ها و تناژهای تازه‌ای از رنگ سبز را به کمک ترکیب آن با آبی یا زرد به آن بسازید.

نقاشی از منظره نکته 5:
درباره ترکیب سبزها اطلاعات و دانش کافی کسب کنید.
پیکاسو دراین باره می‌گوید: «به شما هزاران سبز می‌فروشند؛ سبز ورونایی و سبز یاقوتی، سبز کادمیوم و یا هر سبز دیگری که دوست داشته باشید؛ اما آن سبز خاص را هرگز!».
گستردگی رنگ‌های سبزی که در طبیعت یافت می‌شود باورنکردنی است. وقتی می‌خواهید سبری را مخلوط کنید؛ این را به خاطر بسپارید که پایه رنگی آن سبز، آبی یا زرد است. این موضوع نکته شروعی برای تصمیم گیری در مورد نسبت ترکیب رنگ‌هاست.
رنگ سبز در طبیعت به دلیل تابش آفتاب در ساعات مختلف روز، هاله‌های مختلفی به خود می‌گیرد. مثلا هنگام صبج کمی آبی‌تر و همگام غروب کمی زردتر به نظر می‌رسد.

نقاشی از منظره نکته 6:
سبزهای چرک فوری.
اگر رنگ سیاه را به انواع زرد مخلوط کنید، چندین رنگ سبز چرک به دست خواهید آورد. (یادتان باشد که سیاه را به زرد اضافه کنید نه زرد را به سیاه!)
نقاشی از منظره نکته هفتم: مجموعه‌ای از نقاشی‌ها را خلق کنید
خیال نکنید که چون یکی بار یک نقاشی منظره کشیده‌اید دیگر کارتان با ان به پایان رسیده. همچون کلود مونه نقاشی امپرسیونالیسم باشید و بارها و بارها منظره‌ها را به تصویر بکشید؛ در نورها، فصل‌ها و حالت‌های مختلف.


دیدن منابع مطالب

همچنین بخوانید…

بخش‌های مرتبط
مجله هنرمجله دانستنی‌های هنر

ژورنال‌های لیلیت

مجموعه‌ای جامع از مجلات دانستنی‌ها و مطالب مفید با موضوعات گوناگون و متنوع

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت