منوچهر اسماعیلی

Manouchehr Esmaeili

منوچهر اسماعیلی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، دوبلور و مدیر دوبلاژ

 معرفی/ بیوگرافی:

منوچهر اسماعیلی (به انگلیسی: Manouchehr Esmaeili) هنرمند ایرانی، متولد ۸ فروردین ۱۳۱۸ در کرمانشاه و درگذشته ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ در تهران است.

آقای منوچهر اسماعیلی در ۸ فروردین ۱۳۱۸ در کرمانشاه دیده به جهان گشود. کار دوبله را از سال ۱۳۳۶ و با گویندگی در نقش‌های کوتاه، یا دوم و سوم آغاز کرد. او از سال ۱۳۴۲ مدیریت دوبله بسیاری از فیلم‌های بزرگ جهان را بر عهده داشت.

در سال ۱۳۳۸ در فیلم دروازه‌های پاریس با مدیریت دوبلاژ علی کسمایی درخشید و اوج کارش را در دوبله فیلم بن هور به مدیریت دوبلاژ احمد رسول‌زاده در سال ۱۳۴۱ تجربه کرد. گویندگی در فیلم رسالت به جای آنتونی کوئین (حمزه) و فیلم پاپیون به جای استیو مک کوئین در زمره کارهای وی هستند.

اسماعیلی به صحبت کردن به جای چند شخصیت در یک فیلم با صداهای متنوع و تیپ گویی (صحبت با صداهای مختلف) شهرت دارد؛ برای مثال: در سریال هزاردستان به کارگردانی علی حاتمی، او به جای شعبان استخوانی با بازی (محمدعلی کشاورز)، رضا تفنگچی با بازی (جمشید مشایخی)، و هچنین (عزت‌الله انتظامی) و جمشید لایق صحبت کرده‌است. وی همچنین پسر عمه زهره شکوفنده است.

درگذشت
منوچهر اسماعیلی پس از گذشت چند روز از ترخیص از بیمارستان، به دلیل عوارض ناشی از ابتلا به کرونا درنهایت در روز دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱، در منزل شخصی‌اش درگذشت و در گورستان بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد.

مراسم نکوداشت
در اسفند ۱۳۸۸ وزارت ارشاد تصمیم به برپایی مجلسی با عنوان نکوداشت و تقدیر از گویندگان برتر ایران زمین گرفت. پس از دعوت از پیشکسوتان صنعت دوبلهٔ ایران از جمله علی کسمایی، منوچهر اسماعیلی، حسین عرفانی، خسرو خسروشاهی، چنگیز جلیلوند و سایرین، مجلس با تأخیر برپا شد و ناهماهنگی در برنامه‌ریزی اهدای جوایز و سخنرانی‌های طولانی سبب اعتراض اسماعیلی گردید، به‌طوری‌که به نشانهٔ اعتراض به همراه بعضی از مدعوین سالن را ترک و مراسم را نیمه‌کاره رها کرد. اصحاب رسانه، مهم‌ترین دلیل رفتار اسماعیلی را اعتراض به حضور گویندگان جوان و ناشناس در جمع حرفه‌ای‌های دوبلاژ عنوان و به این موضوع اشاره می‌نمایند که اسماعیلی معتقد است، فعالیت غیرقانونی برخی از این گویندگان تازه‌کار، موجب گردیده کیفیت دوبلاژ در ایران به‌شدت تنزل یابد. در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ در آیین نکوداشت افتتاحیه جشنواره فجر از وی تقدیر شد.

افتخارات
سیزدهم اسفند ۱۳۸۸ یازدهمین جشن سینمایی و تلویزیونی (دنیای تصویر) میزبان ستارگان سینما و تلویزیون ایران بود. در بخشی از این مراسم که خبرگزاری‌های داخلی از آن تمجید کردند از یک عمر فعالیت منوچهر اسماعیلی با اهدای تندیس زرین حافظ تقدیر شد.

سوابق کاری
صدای منوچهر اسماعیلی به جای بهروز وثوقی در نقش مجید در فیلم سوته‌دلان
آیا مشکلی با شنیدن این پرونده دارید؟ راهنمای رسانه را ببینید.
مدیریت ارشد دوبلاژ بیش از ۲۰۰ فیلم سینمایی و تلویزیونی، سریال‌های تلویزیونی و برنامه‌های رادیویی.
ایفای نقش در پست دوبلور و گوینده در بیش از ۱۵۰۰ اثر
نقش آفرینی در فیلم‌های سینمایی
مدرس فنون و تکنیک‌های گویندگی و مدیریت دوبلاژ
سرپرست انجمن و رئیس صنف گویندگان ایران

• اینستاگرام:

• وب‌سایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت