آپیک یوسفیان

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون،

 معرفی/ بیوگرافی:

آپیک یوسفیان با نام اصلی آپیک ملیک آزاریان (به ارمنی: Ափիկ Մելիք Ազարեան) هنرمند ایرانی ارمنی‌تبار، متولد 1314 در تبریز است.

خانم آپیک یوسفیان مادر مری آپیک (بازیگر سینما) می‌باشد وی همچنین مدتی شهردار ونک بود.

از اوایل دههٔ 30، بازی در تئاتر را آغاز کرد و به مدت ده سال با گروه‌های تئاتری تهران همکاری داشت. گل کاکتوس، تله موش، طبقهٔ ششم، روباه‌ها و اتوبوسی به نام هوس از نمایش‌هایی هستند که آپیک در آن‌ها نقش آفرینی کرده‌است.

از اوایل دههٔ 40، او با فیلم مسافری از بهشت (وحدت، 1342)، به بازیگری سینما روی آورد و علاوه بر بازی در چند فیلم با معرفت‌ها (1342)، جاهل محل (1343) و فریاد دهکده (1344) و تعدادی نمایش تلویزیونی، همراه با گروه نمایشی پرویز کاردان و پرویز صیاد در چند مجموعهٔ تلویزیونی نیز حضور داشت؛ که از آن جمله‌اند: امیرارسلان، سرکار استوار و اختاپوس.

در دههٔ 50، آپیک یوسفیان همکاری اش را با پرویز صیاد ادامه داد که حاصل آن چند نمایش برای صحنه و تلویزیون، و نیز مجموعهٔ ماجراهای صمد (در تلویزیون و سینما) بود. در سال 1351، جلال مقدم نیز فیلمی در چارچوب ماجرای صمد (صمد و فولاد زره دیو) ساخت که آپیک جزو بازیگران آن بود. آخرین و مهم‌ترین فیلم سینمایی آپیک یوسفیان، بن‌بست (1357) به کارگردانی پرویز صیاد است که او در آن با دخترش، مری آپیک همبازی است.

آپیک یوسفیان و مری آپیک در سال 1358 به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کردند. وی به همراه دخترش ساکن ایالت کالیفرنیا می‌باشد و هر دو همچنان در عرصهٔ تئاتر، و تلویزیون و سینما فعال هستند.

ویدیوئی
گهر شب چراغ

تلویزیونی
سرکار استوار

سینمایی
مسافری از بهشت (1342)
با معرفت‌ها (1342)
جاهل محل (1343)
فریاد دهکده (1344)
صمد و فولاد زره دیو (1351)
صمد به مدرسه می‌رود (1352)
صمد خوشبخت می‌شود (1354)
بن‌بست (1357)
میراث‌دار: افسانه عمر خیام (2005)

تئاتری
گل کاکتوس
تله موش
طبقهٔ ششم
روباه‌ها
اتوبوسی به نام هوس
در پوشش حجاب

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود