سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

Farhangsara

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
تهران / میدان ولیعصر / بلوار کشاورز

 درباره/معرفی:

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سازمانی است با تابعیت ایرانی، عمومی و غیردولتی، مستقل که تحت ارکان هیأت امنا و هیأت مدیره فعالیت می‌کند. این سازمان به‌دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تعالی فرهنگ عمومی شهروندان تهرانی تشکیل و در تاریخ 11/9/1375 (تاریخ آگهی تاسیس سازمان در روزنامه رسمی) به‌عنوان یکی از سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران رسمیت یافت.

با پایان دفاع مقدس و آغاز دوران سازندگی، ضرورت توسعه فرهنگی پایتخت، شهرداری تهران را برآن داشت تا همراه با خدمات اجتماعی، عمرانی و …، ارائه خدمات فرهنگی را در زمره برنامه‌های خود قرار دهد. از همان زمان، بازسازی و یا تغییر کاربری اماکن در اختیار شهرداری آغاز شد تا آنکه از اوایل سال‌های دهه70، تأسیس مراکز فرهنگی هنری با عناوین فرهنگسرا، خانه فرهنگ، کتابخانه، موزه و … در مناطق 22گانه شهرداری آغاز شد و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری، اداره آن‌ها را بر عهده‌گرفت.

مدتی بعد و در سال 1375 سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به‌منظور توسعه فرهنگ و هنر در جامعه ایرانی و نیز ارتقای فرهنگ شهرنشینی و با نظر مساعد رهبر معظم انقلاب اسلامی، در تهران بزرگ ایجاد شد. توسعه فرهنگی، تعمیق معرفت دینی، تقویت زیبائی‌طلبی و حقیقت‌جویی شهروندان، شادزیستی توام با روحیه سازنده و کسب مهارت‌های زندگی اجتماعی، نیازهایی اساسی بود که این سازمان در پاسخ به آنها موجودیت یافت.

نگرش سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران معطوف به دورنمای اصلی توسعه فرهنگی است. تلاش برای تقویت فرهنگ ملی و اسلامی کلانشهر تهران با توجه به خصلت‌های ویژه شهری‌اش و طراحی و تبیین مبانی لازم برای آن، عمده‌ترین چالش فراروی سازمان است. سازمانی که پاسخگویی به مخاطبان را ضامن بقا و توسعه خود می‌داند و در تعامل با مخاطبان، به برقراری ارتباطات دوسویه و همچنین ارایه خدمات به صورت متنوع و متناسب با نیاز گروه‌های مخاطب، توجه خاصی دارد.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال‌های آغاز عملکرد خود، از طریق توسعه روابط رسمی و غیررسمی با مجموعه مدیریت شهری تهران و ارتباط فعال با سایر سازمان‌های فرهنگی و نیز مسوولان فرهنگی کشور، به تعادل و ثبات لازم رسید. پاسداشت شعایر دینی، قابلیت بی‌حد و مرز توسعه فرهنگی انسان‎‌ها و ارج نهادن به مقام شامخ اندیشمندان و هنرمندان، به عنوان سه ارزش پایه‌ای، در زمره اهداف اصلی سازمان بوده است و بهره‌گیری از الگوهای علمی در مدیریت، شایسته‌سالاری، آینده‌نگری و تشخیص اولویت پاسخگویی به نیازهای جامعه، ارزش‌های مرجع سازمان در تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌‌‌ها، مورد توجه برنامه‌ریزان و مدیران فرهنگی قرار گرفت.

این رویکردها و اهداف برگرفته از آموزه‌های دینی و بیانات مقام معظم رهبری، تبدیل به اساسنامه‌ای برای ماموریت‌های سازمان فرهنگی هنری شد.

اساسنامه ابتدایی در 26 ماده و یک تبصره، در 22شهریور 1375 به تصویب اعضا رسید، اما پس از گذر از یک دهه فعالیت، بازنگری در این اساسنامه طی 13 ماه تحقیق و بررسی توسط کارشناسان انجام شد و با ارائه پیش‌نویس به اعضای هیات امنا و ایجاد اصلاحاتی در آن، در 28 دی 1386 به تصویب نهایی رسید. سپس در سال 1397و پس از بازنگری مجدد، در جلسه هیات امناء سازمان به تصویب رسید.

ترویج و تعمیق فرهنگ و هنر متعالی نشأت گرفته از تعالیم دین مبین اسلام و ارزش‌های انقلاب اسلامی و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و متناسب با شرایط و خصوصیات حال و آینده شهر تهران، فراهم ساختن بستر و زمینه نیل به حیات طبیه برای شهروندان تهران با تقویت و محوریت مؤلفه‌های اسلامی و انقلابی و حاکمیت روح دیانت و اخلاق اسلامی در فضای شهری، ارتقای سطح پایبندی شهروندان به اصول و ارزش‌های اسلامی، انقلابی، اخلاقی، انسانی و ملی، ایجاد جریان‌های هدایتگر فرهنگی و هنری و سایر فعالیت‌های موثر و فراگیر فرهنگی و هنری، دفاع از آرمان ها و اصول اسلامی و انقلاب اسلامی و مقابله فرهنگی با افکار، گرایش ها، جریان ها و رفتارهای معارض با آنها، حفظ و ارتقای هویت شهروندی و سطح تعلق شهروندان نسبت به شهر، فرهنگ سازی در راستای اهداف، سیاست ها، مأموریت ها و وظایف مدیریت شهری با استفاده از ابزار فرهنگ و هنر از جمله نکات برجسته و بارزی است که در اساسنامه جدید مورد توجه و تاکید قرار گرفت.

ساختار

رییس سازمان و اعضای هیأت مدیره توسط شهردار تهران به هیأت امناء پیشنهاد و با رأی هیأت امناء انتخاب و حکم آنها توسط شهردار تهران صادر می‌شود.

یکی از راه‌های اصلی تأمین بودجه سالانه سازمان، طبق قانون از محل اعتبارات سالانه شهرداری و با توجه به مصوبات هیأت امناء و مأموریت ها، برنامه ها و تعهدات سازمان است.

ترکیب هیات امنای سازمان

· شهردار تهران

· وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

· رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

· رئیس سازمان صدا و سیما

· مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

· رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

· رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی

· وزیر آموزش و پرورش

· رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور

· رئیس شورای فرهنگی، اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی

· رئیس شورای اسلامی شهر تهران

شرح وظایف
. سیاستگذاری اجرایی، برنامه ریزی، سازماندهی، اداره و نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری مرتبط با مدیریت شهر تهران در چارچوب اساسنامه و مصوبات هیات امنای سازمان

2. ایجاد و مدیریت مراکز و موسسات فرهنگی، هنری و آموزشی تابعه اعم از فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ، کتابخانه ها ، نگارخانه ها ، موزه ها و…

3. تعمیر، نگهداری، تجهیز و پشتیبانی از مراکز تابعه سازمان و ارائه تسهیلات لازم به آن ها و همکاری در توسعه مجموعه‌های فرهنگی و هنری مورد نیاز شهر

4. جذب،گزینش و بکارگیری نیروهای واجد صلاحیت، متعهد و کارآمد

5. تعامل و همکاری هدفمند با هنرمندان و فرهیختگان متعهد و بهره گیری از توان و تخصص آنان در پیشبرد ماموریت ها و وظایف

6. ایجاد بستر و فضای مناسب برای حضور شهروندان و خانواده ها بویژه جوانان در مراکز و برنامه‌های فرهنگی و فراهم سازی محیط مساعد برای رشد و تعالی فرهنگی آنان

7. ایجاد بستر لازم برای توسعه مشارکت شهروندان در فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری و تلاش در جهت افزایش سهم مصرف خدمات و کالاهای فرهنگی در سبد خانوار

8. اطلاع رسانی و افزایش آگاهی‌های شهروندان بویژه در خصوص مسائل دینی و نیز حقوق و تکالیف شهروندی و کمک به خانواده ها در حل مسائل پیرامونی زندگی آنها

9. انجام فعالیت‌های تبلیغی در راستای فضاسازی معنوی و دینی و انقلابی شهر و نیز پوشش ماموریت‌های مدیریت شهری در ابعاد مختلف

10. انجام مطالعات و پژوهش‌های لازم فرهنگی و هنری در ارتباط با نیازهای روزآمد شهر تهران و حمایت از این گونه فعالیت ها

11. تلاش برای تقویت اقتصاد خانواده از طریق حمایت و پشتیبانی از تولید و عرضه محصولات فرهنگی و هنری خانگی

12. تعظیم شعائر و برگزاری مراسم و مناسبت‌های مذهبی و ملی و انقلابی در جهت افزایش وحدت، همبستگی ، انسجام و نوسازی معنوی جامعه

13. اجرای طرح‌های غنی سازی اوقات فراغت و کمک به روحیه نشاط و شادابی شهروندان با استفاده از روش ها و ابزارهای فرهنگی و هنری

14. تولید محصولات و آثار فاخر و ارزشمند فرهنگی و هنری با بهره گیری از مجموعه عوامل کارآمد بویژه فناوری‌های نوین

15. اجرای طرح‌های توسعه و ترویج فرهنگ و معارف اسلامی و قرآنی با محوریت محافل، مجالس و هیئات مذهبی در محلات شهر تهران

16. برگزاری یادواره ها، مراسم نکوداشت و پاسداشت مقام شامخ شهدا و ایثارگران و تجلیل از خانواده‌های معظم شاهد و تولید آثار فرهنگی و هنری در راستای توسعه و رشد فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت

17.حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سطح مساجد و اماکن مذهبی و تولید آثار فرهنگی و هنری مروج فرهنگ مسجدمحوری در محله‌های شهر

18.اجرای برنامه‌های جامع تهران گردی، شناخت میراث فرهنگی و معنوی تهران و احیاء هویت تاریخی شهر با همکاری دستگاه‌های ذی ربط

19.توسعه کتابخانه ها، قرائتخانه ها و اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری مروج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی

عناوین مراکز سازمان
عناوین مراکز سازمان

مدیریت

سازمان فرهنگی هنری با در اختیار داشتن تعداد قابل توجهی مرکز فرهنگی شامل فرهنگسرا، خانه فرهنگ، نگارخانه و کتابخانه در سطح شهر تهران، جایگاه ممتازی را در میزان اثرگذاری بر فرهنگ شهروندان تهرانی به‌دست آورده است. مأموریت‌های سازمان در مناطق 22 گانه و ستاد، در قالب این مراکز دنبال می‌شود.

سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کلان فرهنگی شهر، در ستاد سازمان انجام و به مناطق اعلام می‌شود و مناطق 22 گانه براساس نیازهای موجود در سطح منطقه، برنامه‌ها را با بودجه مشخص و تدوین شده اجرا می‌کنند. برنامه‌های موردنظر مناطق نیز از سوی مدیریت هر منطقه به ستاد سازمان اعلام شده و پس از تصویب بودجه، برای اجرا به ‌مناطق ابلاغ می‌شود. مسئولیت اجرایی در هر منطقه به مدیریت فرهنگی هنری منطقه واگذار شده است.

مراکز تابعه هر منطقه متشکل است از:

1. فرهنگسرا: مکانی که در آن، فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌شود. در فرهنگسراها معمولاً شرایطی برای آموزش، تولید محصولات گوناگون فرهنگی و اجتماعی و هم‌چنین فعالیت‌ در زمینه هنرهای مختلف فراهم شده است. در شهر تهران برای هر منطقه شهرداری حداقل یک فرهنگسرا ایجاد شده است. فرهنگسراها بجز پوشش منطقه خود، بعضا به فعالیت‌های فرامنطقه‌ای نیز می‌پردازند.

2. خانه فرهنگ: در اینجا، از نظر نوع فعالیت‌ها، همان فعالیت‌های فرهنگسرا را در اندازه‌ای کوچک‌تر و تعداد و بودجه‌ای به مراتب کمتر اجرا می‌کنند. از آن‌جا که خانه‌های فرهنگ در سطح محلات قرار دارند امکان دسترسی شهروندان به آن‌ها سهل‌تر و بیش‌تر است. عمده فعالیت‌های فرهنگی خانه‌های فرهنگ، به گسترش و ارتقای سطح فرهنگ عمومی منجر می‌شود.

3. نگارخانه: فضاهای نگارخانه‌ای به منظور نمایش آثار و تولیدات هنری و فرهنگی، به دو صورت مستقل و یا در ساختمان‌های فرهنگسراها و سایر مراکز فرهنگی، شکل گرفته است.

4. کتابخانه: کتابخانه‌های سازمان با هدف ارایه کتاب به علاقه‌مندان در سطح شهر تهران و ارایه فضای مناسبی برای مطالعه تأسیس شد. کتابخانه‌ها نیز یا مستقل بوده و یا در ساختمان‌های فرهنگسراها و سایر مراکز فرهنگی استقرار دارند و زیر نظر آنها فعالیت می‌کنند. راه‌اندازی کتابخانه‌های تخصصی نابینایان و کودکان از طرح‌های ویژه این مجموعه است.

5. خانه‌های فرهنگ مشارکتی: فعالیت‌های عمومی این خانه‌های فرهنگ شامل برگزاری دوره‌های متنوع آموزشی، برپایی کارگاه‌ها و اجرای مراسم است. خانه‌های فرهنگ مشارکتی، به میزان محدود، سرمایه اولیه و امکاناتی را برای اجرای پروژه‌های منطبق با وظایف قانونی و برنامه‌های سالانه، از فرهنگسراها دریافت می‌کنند. توسعه متعادل خانه‌های فرهنگ مشارکتی و واگذاری امور فرهنگی به بخش‌های مردمی، موجب تمرکززدایی و کاهش هزینه‌های فعالیت‌های زیربنایی فرهنگ و آموزش‌های عمومی خواهد شد.

6. پردیس‌های سینمایی: ترکیبی از مراکز فرهنگی ـ تجاری که با عنوان پردیس‌های سینمایی ساخته ‌شده است. در پردیس‌های سینمایی علاوه بر سالن سینما، گالری، محل عرضه محصولات فرهنگی و رستوران و … وجود دارد.

7. اماکن تفریحی و ورزشی: این مجموعه‌ها معمولا نزدیک مکان‌های اجتماعی فرهنگی تأسیس شده و برای رفاه حال شهروندان و خانواده‌های‌شان مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این امکانات می‌توان به شهربازی‌ها، سالن‌های ورزشی، سینماهای چهار و پنج و شش بعدی و … اشاره کرد.

8. موسسات وابسته: فعالیت موسسات، زیر نظر سازمان بوده و به ارائه خدمات تخصصی در حوزه‌های گوناگون می‌پردازند.

• آدرس:
تهران / میدان ولیعصر / بلوار کشاورز / جنب خیابان شهید علیرضا دائمی / پلاک یک – کدپستی: 1415983111

• تلفن:
تلفن گویا: 1837
سامانه پیام کوتاه: 20001837
تلفن روابط عمومی: 96653637
تلفنخانه: 57- 88981748
فکس دبیرخانه: 88981673
تلفن دبیرخانه: 88981672

• وبسایت:
farhangsara.ir

• ایمیل:
Info@farhangsara.ir

• اینستاگرام:
farhangsara

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

درباره

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت