یوهانس فرمیر

Johannes Vermeer

یوهانس فرمیر

یوهانس فرمیر (Johannes Vermeer) (زاده 31 اکتبر 1632 – درگذشته 15 دسامبر 1675) از معروف‌ترین نقاشان هلندی دورهٔ باروک است. او از پایه‌گذاران دوران طلایی هنر هلند در قرن هفدهم میلادی می‌باشد.

دربارهٔ زندگی فرمیر اطلاعات زیادی وجود ندارد. او روز 31 اکتبر 1632 در شهر دلفت در هلند به دنیا آمد و پسر یک فروشنده بود. در سال 1653 با کاتارینا بولنز ازدواج کرد و از این پیوند صاحب 15 فرزند شد که 4 نفر از آن‌ها در سنین کودکی مردند. پیوند او با همسرش با توجه به شرایط اجتماعی و دینی قرن هفدهم تا حدودی تعجب‌انگیز بود؛ چرا که خانوادهٔ همسر او از خانوادهٔ خودش ثروتمندتر بودند. به علاوه، ورمر پروتستان بود در حالی که همسرش کاتولیک بود. به همین دلیل گمان می‌رود که ورمر به کاتولیسیسم روی‌آورده باشد. ورمر و خانواده‌اش نزد مادر کاتارینا زندگی می‌کردند، که از آثار او حمایت مالی می‌کرد.

فرمیر در دوران نسبتاً کوتاه زندگی‌اش به شهرت زیادی دست نیافت و معروفیت او تنها به شهر دِلف و اطراف آن محدود بود. او تا پایان زندگی‌اش بیش از 45 تابلو نکشید، و احتمالاً به همین علت بود که وضع مالی خوبی نداشت. او در 15 دسامبر 1675 چشم از جهان فروبست و همسر و 11 فرزندش را در مقابل قرض‌های سنگینی ترک گفت.

آثار او اکثراً صحنه‌هایی خانگی و روزمره را نشان می‌دهند. دختری با گوشواره مروارید، دختر شیردوش، نمایی از دلفت و دختری با فلوت از تابلوهای معروف او می‌باشند.

در این بخش برترین آثار این هنرمند در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

برترین آثار

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت