هدیه تبلیغاتی کالاهایی هستند که عمدتاً بر روی آنها لوگو (آرم) یا شعار قرار میگیرد. هدایای تبلیغاتی به منظور استفاده در بخش بازاریابی (Matketing) و به منظور استفاده در برنامه ارتباط گرفتن با مشتریان استفاده میگردند. این هدایای تبلیغاتی در نمایشگاهها و کنفرانس اهدا میشوند تا نام یک شرکت یا سازمان، برند یا یک اتفاق خاص را در میان مخاطبان ترویج کنند. اهدای هدایای تبلیغاتی عموعا بخشی از کمپین تبلیغاتی چریکی (پارتیزانی) به حساب میآید.
هدیه تبلیغاتی هدیه ایست که یک شخص یا یک بنگاه اقتصادی جهت معرفی مجموعه یا محصول یا برندخود یا ترویج و تبلیغ از محصولاتی بعنوان هدیه استفاده مینماید که نام و برند خود را روی آن حک نموده است و آن را به مخاطبین خود (بازارهدف از قبل تعیین شده) تفدیم مینماید. به این گونه محصولات هدیه یا هدایای تبلیغاتی گفته میشود.
بلیغاتی اجناس تبلیغاتی، محصولات تبلیغاتی، هدیههای تبلیغاتی یا هدیههای تجاری اجناسی هستند (اغلب عنوان تجاری نیز دارند) که در برنامههای بازاریابی و تبلیغاتی استفاده میشود. این محصولات برای تبلیغ یک شرکت، عنوان تجاری یا رویدادی در یک نمایش تبلیغاتی یا کنفرانس داده میشود و بخشی از رقابت عظیم بازایابی است.
تاریخچه
اولین محصول تبلیغاتی در ایالات متحده تکمههای یادبودی مربوط به زمان انتخابات جرج واشینگتن در سال 1789 بود. اوایل قرن 19 تقویم، خط کش یا کالاهای چوبی تبلیغاتی وجود داشت اما تا اواخر قرن 19 صنعت سازماندهی شدهای برای ساخت و تولید کالاهای تبلیغاتی وجود نداشت.
جاسپر میکس، صاحب چاپخانهای در کوشاکتن اوهایو، توسط بسیاری به عنوان بنیانگذار این صنعت معرفی شده است. او یک مغازه کفاشی را متقاعد نمود تا کیفهایی با اسم مغازه به مدارس محل تحویل دهد. هنری بیچ صاحب چاپخانه دیگری در کوشاکتن و رقیب میکس از این ایده استفاده کرد و به زودی آن دو نفر مشغول چاپ و فروش کیفهایی برای جواهرات، شلاق اسب، جعبه کارت، تقویم، لباس، پیشبند و حتی کلاه برای اسبها شدند.
در 1904 دوازده تولید کننده کالاهای تبلیغاتی گرد هم آمدند و اولین شرکت تجاری این صنعت را تاسیس کردند. آن سازمان اکنون شرکت بینالمللی محصولات تبلیغاتی PPAI است که در حال حاضر بیش از 10000 عضو جهانی دارد. PPAI نماینده صنعت محصولات تبلیغاتی بیش از 22000 توزیع کننده و حدود 4800 تولید کننده است.
صنعت کالاهای تجاری UK و ایرلند به طور رسمی زمانی پدیدار شد که بازاریابی شرکتها در اواخر دهه1950 پیچیدهتر شد. قبل از این اتفاق ممکن بود شرکتها هدایایی ضمنی تهیه کنند اما صنعت شناخته شدهای برای کالاهای تبلیغاتی وجود نداشت. انفجار واقعی در رشد صنعت کالاهای تبلیغاتی در دهه 1970 رخ داد در این زمان تعداد فزایندهای از شرکتهای تجاری مزایای تبلیغ هویت صنفی و محصولاتشان را از طریق هدایایی با لوگوی خودشان متوجه شدند. در سالهای اولیه محدوده محصولات محدود بود اما در اوایل دهه 1980 درخواستهایی از طرف توزیع کنندگان مبنی بر کاتالوگی تبلیغاتی با لوگوی خودشان جهت ارائه به مشتریان افزایش یافت. در سالهای آخر این کاتالوگها شایع شد و توزیع کنندگان میتوانستند تصویر صنفی خود را بازتاب دهند و آنها را بدون واسطه به مصرف کننده نهایی بدهند. در سالهای اولیه کاتالوگهای تبلیغاتی ابزار فروش موثری به حساب میآمد و مشتریان محصولاتی که در صفحات ارائه شده بود را میخریدند.
در دهه 1990 خدمات کاتالوگی جدیدی از منابع مختلف برای توزیع کنندگان ایجاد شد. در دهه 90 همچنین «گروههای کاتالوگی» که کاتالوگهای منحصربفردی به دسته خاصی از شرکتهای توزیع کننده کالای تبلیغاتی ارائه میدادند خلق شد. عضویت در یک کگروه کاتالوگی همچنین میتوانست مدت خرید و شبکهای از شرکتهای توزیع کننده را توسعه دهد و خدمات پشتیبانی دیگری نیز ایجاد کند. نمونههایی از گروههای کاتالوگی کاتالوگ صرفا تجاری اسپکتروم،گروه پیج و گروه انوی است که محصولات با تخفیفی را برای گروه برگزیدهای که همه حدود 3 سال در این صنعت بوده اند تهیه میکند. اعضای گروه انوی انحصاریت منطقهای داشتند و این ویژگی آنها را از موانع ورود به بازار حفظ مینمود.
در دهه 1990 این صنعت فصل اوجی داشت که در آن اکثر محصولات تبلیغاتی به فروش رسید. این فصل نزدیک کریسمس و دادن هدیه بود.
شرکتهای صنفی نیز در بازاریابی خود ابتکار به خرج دادند و از کالاهای تبلیغاتی برای حمایت از رشد عناوین تجاری، محصولات و رویدادها استفاده میکردند. در اوایل قرن 21 نقش کاتالوگهای تبلیغاتی تغییر کرد و نمیتوانست نماینده کاملی از محدوده وسیع محصولات در یک فروشگاه باشد. در 2007 کاتالوگ برای لیست خلصی از مشتریان فرستاده میشد و بیشتر نشان دهنده زمینه کاری یک شرکت بود.
در سال 2009 نتایج تحقیقی درباره شرکتهای توزیع کننده نشان دهنده انتظار کاهش 25 درصدی استفاده از نسخههای چاپی کاتالوگها تا سال 2010 بود.
شرکتهای توزیع کننده متخصص تامین محصولات تبلیغاتی خلاقانه هستند. در قدیم آنها برای اطمینان از اینکه شبکه تولید کنندگی موثری دارند از طریق نامههای دریافتی از تولید کنندگان و با شرکت در نمایشگاههای تجاری سراسر جهان مثل نمایش ملی تجاری در UK، نمایش بنیاد خدمات محصولات تبلیغاتی (PSI) در اروپا و نمایش انجمن بینالمللی محصولات تبلیغاتی PPAI در لاس وگاس، NV از گستره محصولات تجاری در دسترس تولید کنندگان آگاهی پیدا مینمودند.
در سال 2004 تجارت تامین محصولات تبلیغاتی با راه اندازی سرویسی آنلاین که توزیع کنندگان را به تولید کنندگان سراسر جهان پیوند میداد شروع به تغییر کرد.
کالاهای تبلیغاتی اجناس تبلیغاتی، محصولات تبلیغاتی، هدیههای تبلیغاتی یا هدیههای تجاری اجناسی هستند (اغلب عنوان تجاری نیز دارند) که در برنامههای بازاریابی و تبلیغاتی استفاده میشود. این محصولات برای تبلیغ یک شرکت، عنوان تجاری یا رویدادی در یک نمایش تبلیغاتی یا کنفرانس داده میشود و بخشی از رقابت عظیم بازایابی است.
سال 2008 تقریبا هر توزیع کنندهای وبسایتی درباره محدوده محصولات تجاری در دسترس در اختیار داشت. تعداد بسیار کمی قابلیت سفارش آنلاین را نیز فراهم کردند.
تامین
کالای تجاری عمدتا توسط شرکتهای صنفی در ایالات متحده امریکا، کانادا، UK و ایرلند و از طریق توزیع کنندگان این کالاها خریده شده است. در ایالات متحده و کانادا این توزیع کنندگان «مشاور تبلیغاتی» یا «توزیع کننده محصولات تبلیغاتی» نامیده میشوند.
توزیع کنندگان توانایی تامین و تحویل چندین تن محصول در سراسر کره زمین را دارند. حتی با ورود و رشد اینترنت این زنجیره تامین به دلایلی تغییر نکرده است:
محصولات تجاری طبق تعریف محصولاتی با لوگوی چاپ شده، نام یا پیام شرکت در رنگهای خاص PMS است. توزیع کنندگان به مشتریان نهایی در گردآوری کار هنری در قالب درست کمک میکنند و در بعضی موارد توزیع کنندگان ممکن است برای مشتریان نهایی کارهنری را خلق نمایند. در نتیجه توزیع کنندگان به منظور رساندن قالب و اندازه صحیح برای کار با تولید کنندگان، چاپ کنندهها یا تحویل دهندهها ارتباط دارند.
از آن جایی که توزیع کنندگان خوب نسبت به تواناییهای چندین تولید کننده شناخت کامل دارند میتوانند در صرفه جویی زمانی و مالی مشتری نهایی که صرف جستجوی تولید کننده یا چاپ کنندهای با قابلیت تولید و حمل و نقل به موقع محصولات برحسب ویژگیها و به مقدار مورد نیاز میشود، نقش بسزایی داشته باشد.
محصولات و موارد استفاده
کالای تبلیغاتی به صورت جهانی برای تبلیغ عناوین تجاری، محصولات و هویت صنفی است. همچنین برای پخش کردن در رویدادها مثل نمایشگاهها و عرضه محصولات به کار میرود. محصولات تبلیغاتی برای سازمانهای غیرتجاری نیز به منظور تبلیغ هدفشان و یاداوری رویدادهای خاصی مثل راهپیماییها یا رویدادهایی که برای هدفشان بودجه فراهم میکند، مورد استفاده قرار میگیرد.
تقریبا همه چیز را میتوان با نام یک شرکت یا لوگو علامت گذاری نمود و برای تبلیغات استفاده کرد. اجناس متداول برای این کار شامل تی شرت، کلاه، دسته کلید، پوستر، خودکار و یا لیوان است. بزرگترین دسته محصولات برای تبلیغات پوشاک است که حدود 30% از کل را در بر میگیرد. محصولات تبلیغاتی دوستدار محیط زیست مثل محصولاتی که از مواد قابل بازیافت و منابع تجدید پذیر ایجاد شده است بسیار محبوبیت پیدا کرده است.
بیشتر اجناس تبلیغاتی کوچک و ارزان قیمت است اما دربرگیرنده اجناس گرانتر نیز باشد؛ مثلا به افراد مشهور در جشنوارههای و نمایشهای تقدیری اغلب محصولات تبلیغاتی گران قیمتی مثل ادکلن، کالاهای چرمی و الکترونیکی گرانی داده میشود. شرکتهایی که هدایای گران قیمتی برای افراد مشهور فراهم میکنند معمولا از آن فرد درخواست میکنند که از او و هدیه عکسی بگیرند و از آن عکس برای اهداف تبلیغاتی استفاده میکنند. برخی دیگر از شرکتها هدایایی تجملی مثل کیف دستی یا دستمال گردن برای افراد مشهور تهیه میکنند با این امید که فرد آن را در مجامع عمومی استفاده کند و برای شرکت شهرت به همراه میآورد.
شناخت عنوان تجاری متداولترین دلیل استفاده از کالای تبلیغاتی است. دلایل دیگری که فروشندگان از اجناس تبلیغاتی استفاده میکنند شامل ارتباط با کارمندان، یاداوری رویدادها، ایجاد آگاهی درباره نمایشگاههای تجاری، روابط عمومی، برنامههای غیرتجاری، برنامههای ایجاد انگیزه درونی، مراجعات مشتریان و بازار پژوهی است.
اجناس تجاری همچنین در سیاست برای تبلیغ کاندیداها و اهداف استفاده میشود. اجناس تبلیغاتی برای موسسات غیر تجاری مثل مدارس و موسسات خیریه به منظور جمع آوری کمک و ایجاد آگاهی استفاده میشود. یک مثال برجسته شرکت livestrong wristband بود که برای ایجاد آگاهی درباره سرطان تبلیغات میکرد و برای برنامههای مبارزه و تحقیق در مورد سرطان بودجه جمع آوری مینمود.
استفاده از کالاهای تبلیغاتی در خرید و فروش پارتیزانی پدیدهای جدید و محبوب است. اجناس به طریق جالب توجهی علامت گذاری میشود و پیام تجاری مشخصی نیز روی آنها به چشم میخورد. در این نوع خرید و فروش، کالاهای تبلیغاتی مفید خواهد بود به این علت که محدوده وسیعی از محصولات را میتوان به این کار اختصاص داد.
اهداء هدایای صنفی در طول مرزهای بینالمللی و فرهنگها با تفاوت محصول از کشوری به مشور دیگر متفاوت است.
کالاهای تبلیغاتی به ندرت توسط شرکتهای صنفی به طور مستقیم از تولید کننده اولیه خریداری میشود. تخصص تولید کننده به تولید فیزیکی محصول متکی است اما آوردن محصول در مقابل مشتری بالقوه مهارتی کاملا متفاوت و فرایندی پیچیده است. در صنعت کالای تبلیغاتی UK و ایرلند شبکه جامعی از شرکتهای توزیع کننده وجود دارد. یک توزیع کننده کالای تبلیغاتی به عنوان شرکتی که «روی فروش کالاهای تبلیغاتی به مشتری نهایی تمرکز کرده است»تعریف میشود. (مشتری نهایی شرکتی صنفی یا یک سازمان است که کالای تبلیغاتی را برای استفاده خودش خریداری میکند.) این شرکتهای توزیع کننده تخصص رساندن محصول به بازار را ندارند بلکه پشتیبانی تخصصی مورد نیاز را فراهم میکنند. جنبه منحصربفرد کالای تبلیغاتی این است که در بیشتر مو قیتها محصول همراه لوگو یا علامت تجاری یک سازمان صنفی است. تولید کنندگان کالای تبلیغاتی پشتیبانی کاملی در پردازش سفارشات، کارهنری، گردش کار و تحویل کالای تبلیغاتی از چندین منبع تولیدکننده ارائه میدهند.
شرکتهای تجاری
در UK این صنعت دارای دو گروه اصلی است: Promota (شرکت تجاری کالاهای تبلیغاتی) که در سال 1958 تاسیس شد و BPMA (شرکت کالای تجاری انگلیس) که در سال 1965 آغاز به کار کرد. این شرکتهای تجاری نماینده این صنعت هستند و خدماتی را برای تولید کننده و توزیع کنندهها فراهم میکنند. از سال 2010 BPMA با صرفا تجاری شرکتی در UK که نمایش کالای تجاری اولیه در UK را سازماندهی میکند، شریک شد. این نمایش در معمولا منطقه ریکوه و در هفته سوم ژانویه برگزار میشود. میزبانی شام و میهمانی تقدیر در نیمه شب نمایش را BPMA بر عهده دارد.
در ایالات متحده، PPAI (شرکت بینالمللی کالای تجاری) شرکتی غیرانتفاعی است که مسئول برگزاری بزرگترین نمایشگاه تجاری (نمایشگاه PPAI) است. همچنین مسئولیت آموزش، مراجعه اعضای آنلاین و مدافعه قانونی را برعهده دارد.
آمار بازار UK
با توجه به تحقیقی که در سال 2008 جمع آوری و منتشر شد صنعت کالای تجاری ایرلند و UK درامدی برابر 850m£ دارد. در اواسط 2009بازار تا 712m£ کاهش یافت و بدترین رکود UK رقم خورد. در ماه ژوئیه 2009 تحقیقات منتشر شده نشان داد که 10 کالای تبلبغاتی برتر خودکارهای تبلیغاتی، پوشاک، اجناس پلاستیکی، فلش مموری تبلیغاتی، لیوان تبلیغاتی، محصولات چرمی، پوشههای کنفرانس پلی اورتان و چتر تبلیغاتی بوده است.
آمار بازار در استرالیا و نیوزلند
شرکت کالای تجاری استرالیا (APPA) تحقیقی برای نشان دادن ارزش صنعت کالاهای تجاری در استرالیا و نیوزلند ترتیب داد. با توجه به گفته APPA این صنعت مبلغی حدد 1340m$ AUD و 144m$ NZ در نیوزلند فروش داشته است.
APPA اظهار دارد که تاثیر کالاهای تبلیغاتی با تحقیق آنها مشخص میشود و تحقیق نیز نشان میدهد 52% گیرندهها اظهار داشته اند که نظر آنها در مورد یک شرکت بعد از گرفتن کالاهای تبلیغاتی مثبتتر شده است، 76% نام تبلیغ شده روی محصول را به خاطر داشتند، حدود 50% گیرندهها آنها را به طور روزانه استفاده میکردند و 52% مردم بعد از گرفتن محصول تبلیغاتی با شرکت مذکور شروع به کار نموده اند. سایر مزایای کالای تبلیغاتی شامل تعریف محصول، جوابگویی و.. میشود.