فرخ لقا هوشمند

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون،

 معرفی/ بیوگرافی:

فرخ لقا پوررسول شناخته شده با نام فرخ‌لقا هوشمند (به انگلیسی: Farokh’lagha Hooshmand) هنرمند ایرانی، متولد 25 اسفند 1307 در رشت و درگذشته 22 تیر 1388 در تهران بود.

خانم فرخ‌لقا هوشمند سابقه حضور در بیش از 70 فیلم سینمایی را دارد که از میان آن‌ها می‌توان به شب قوزی (فرخ غفاری)، خواستگار (علی حاتمی)، کلاغ (بهرام بیضایی) و مجموعه فیلم‌های صمد اشاره کرد.

او در سال 1307 در رشت به دنیا آمد. بازی در تئاتر را از سال 1324 تا سال 1335 در گیلان و سپس در تهران تا سال 1342 آغاز و بازی در سینما را سال 1336 با ایفای نقش کوتاهی در «نردبان ترقی»، با همکاری «پرویز خطیبی» آغاز کرد. او در تاریخ 22 تیر 1388 پس از 32 روز بستری درگذشت.

فعالیت‌های هنری

او دوران بازیگری را در هنرستان هنرپیشگی زیرنظر عطاءالله زاهد، مجید محسنی و حمید قنبری در سال 1324 آغاز کرد و بلافاصله در تئاتر گیلان فعال شد.

شروع فعالیت در سینما در فیلم «نردبان ترقی» در سال 1336 بود و از عمده نمایش‌هایش می‌توان از «خسرو و شیرین»، «خسیس» نام برد. فرخ‌لقا هوشمند با بازی در نقش مادر «صمد» در سری فیلم‌های صمد بسیار معروف شد و تقریباً درتمامی این سری فیلم‌ها بازی کرد.

او در مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌هایی چون «صمد در راه اژدها»، «صمد آرتیست می‌شود»، «صمد به مدرسه می‌رود»، «صمد و سامی، لیلا و لیلی»، «صمد و فولاد زره دیو»، «صمد و قالیچهٔ حضرت سلیمان»، «صمد خوشبخت می‌شود»، «کوچک جنگلی»، «لبخند زندگی»، «عیاران»، «داستان یک شهر»، «خانه به خانه»، «مدرسه مادربزرگ‌ها»، «سوخته‌دلان»، «خودرو تهران 11»، «دردسر بزرگ»، «سایه‌ها»، «چراغ جادو»، «قصه‌های شهرک»، «دختران»، «مامان آفاق» به ایفای نقش پرداخت. همچنین در فیلم‌های سینمایی چون «علی واکسی»، «شب قوزی»، «شوهر آهوخانم»، «کلاغ»، «باشو غریبه کوچک»، «شکار خاموش»، «افسانه آه»، «رنو تهران 29»، «دو نفر و نصفی»، «مسافران»، «چهارشنبه عزیز»، «دو همسفر»، «الو الو من جوجوام»، «همسر»، «بلوف»، «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «سفر»، «اشک و لبخند»، «شراره» به بازیگری پرداخت.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت