جعفر پناهی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس

 معرفی/ بیوگرافی:

جعفر پناهی (به انگلیسی: Jafar Panahi) هنرمند ایرانی، متولد 20 تیر 1339 در شهر میانۀ آذربایجان شرقی است.

آقای جعفر پناهی کارش را در سینما به عنوان دستیار کارگردان فیلم‌های عباس کیارستمی آغاز کرد. بسیاری از فیلم‌های او تصویری انتقادی از مشکلات جامعۀ ارائه می‌دهند. سینمای جعفر پناهی اغلب به عنوان نئورئالیسم ایرانی تعریف شده‌است.

از آنجا که جعفر پناهی به سبک نئورئالیسم فیلم می‌سازد سعی در ایجاد ارتباط مستقیم با جامعه دارد.
جعفر پناهی در جشنوارۀ کن 2018 با فیلم سه‌رخ جایزۀ بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. آخرین فیلم جعفر پناهی با نام تاکسی برندۀ جایزۀ خرس طلایی جشنوارۀ فیلم برلین شد؛ خواهرزادۀ وی این جایزه را به نیابت از ایشان اخذ کردند. او در سال 2000 میلادی، با فیلم دایره برندۀ جایزۀ شیر طلایی جشنوارۀ فیلم ونیز و در 2006 میلادی، برندۀ خرس نقره‌ای جشنوارۀ بین‌المللی فیلم برلین برای فیلم آفساید شد.

فیلم مستند «این یک فیلم نیست» ساختۀ پناهی در دسامبر سال 2011، جایزۀ اول بخش آسیا-آفریقای هشتمین دورۀ جشنوارۀ بین‌المللی فیلم دبی را دریافت کرد.

جعفر پناهی، در نهم مارس 2012، برندۀ نشان هنر برای آزادی از بنیاد فیر پلی در سوئیس شد.

جایزۀ دوربین زرین جشنوارۀ کن 1995
پناهی با بادکنک سفید درخشید و در جشنوارۀ کن حضور یافت و موفق به دریافت جایزۀ دوربین زرین این دوره از جشنوارۀ کن شد.

خرس نقره‌ای جشنوارۀ فیلم برلین 2013
روز شنبه 29 بهمن 91 (شانزدهم فوریۀ 2013)، هیئت داوران جشنوارۀ فیلم برلین، جایزۀ خرس نقره‌ای بهترین فیلمنامه را به جعفر پناهی به خاطر نوشتن فیلمنامۀ پرده اهدا کرد. کامبوزیا پرتوی که این فیلم ساختۀ مشترک او و جعفر پناهی است برای دریافت جایزه به روی سن رفت.

جایزهٔ آسیا پاسیفیک برای فیلم‌نامهٔ گُل
در سال 2014 فیلم‌نامهٔ گُل پناهی جایزهٔ 25 هزار دلاری هشتمین دورهٔ جشنوارۀ فیلم آسیا پاسیفیک را که به عنوان کمک‌هزینه برای ساخت فیلم اهدا می‌شود، در کنار سه فیلم دیگر از بنگلادش، دانمارک را از آن خود کرد.

خرس طلایی جشنوارۀ فیلم برلین 2015
پناهی در 14 فوریۀ 2015 به خاطر فیلم تاکسی برندۀ خرس طلایی جشنوارۀ بین‌المللی فیلم برلین شد.

جایزۀ بهترین فیلم‌نامۀ جشنوارۀ فیلم کن 2018
فیلم «سه رخ» جعفر پناهی پس از نامزدی در بخش رقابت اصلی برای نخل طلای جشنوارۀ فیلم کن سال 2018 برندۀ جایزۀ بهترین فیلمنامۀ این جشنواره شد. بدین ترتیب، پس از اصغر فرهادی وی دومین فیلمساز ایرانی‌ای شد که برندۀ این عنوان می‌شود.

نامزدی در آکادمی اسکار
در 14 آذر 1391، این فیلم نیست به عنوان یکی از 15 نامزد اولیه برای دریافت جایزۀ اسکار بهترین فیلم مستند انتخاب شد. درحالی که این فیلم در ایران به نمایش در نیامده‌است.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
jafar.panahi

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت