مطهره سیروس

 تخصص/مهارت:

نقاش، نویسنده، شاعر

 معرفی/ بیوگرافی:

مطهره سیروس (به انگلیسی: Motahareh Siroos) هنرمند ایرانی، متولد 9 فروردین 1362 در خوزستان است.

خانم مطهره سیروس با تحصیلات کارشناسی حقوق، ساکن محله نیاوران تهران است. او در تاریخ 62/1/9 در استان خوزستان متولد شد.

او خود را متعلق به یک منطقه خاص نمی‌داند و در این باره ابراز نموده است که: «نمی‌توانم بگویم اصالتا کجایی هستم، چون پدرم تلفیقی از بومیان فارس خوزستان و همچنین قومیت‌های بختیاری و عرب هستند و مادرم تبار تلفیقی ترک و یزدی دارد.»

مطهره سیروس از کودکی هنر نقاشی را بصورت خودآموز آغاز نمود و در دوران تحصیل به علت فقدان معلم و استاد نقاشی خودش مسئولیت آموزش طراحی به سایر دانش آموزان را به عهده می‌گرفت. او وقتی 14 ساله بود در مسابقهٔ نقاشی استانی مقام اول را کسب نمود. ولی بعد از آن به دلیل تحصیل در رشته ادبیات تا سن 22 سالگی از نقاشی فاصله گرفت. وی پس از این وقفه‌ای چندساله مجددا شروع به نقاشی کرد و در تمام این مدت هیچگاه به کلاس‌های هنر نرفت و از استاد و آموزشگاه بهره نگرفت و یادگیری تکنیک‌ها و سبک‌های هنر نقاشی را از طریق مطالعه کتب آموزشی تاریخ هنر و مکاتب مختلف هنری دنبال نمود و فرا گرفت.
سبک آثار این هنرمند غالبا اکسپرسیونیسم است و آثار ایشان را می‌توان با هنرمندان بزرگی همچون ادوارد مونک مقایسه نمود که با سبک و سیاق ایرانی اسلامی تلفیق شده است و آثاری بومی و منحصربفرد را خلق نموده است.
خانم سیروس درباره سبک آثار خود چنین می‌گوید: «به شخصه سبک اکسپرسیونیسم و کوبیسم را در انتقال منویات ذهنی و احساسی نقاش موثرتر می‌دانم»

مطهره سیروس علاوه بر هنر نقاشی در هنرهای دیگر نظیر شعر و داستان نویسی نیز فعالیت داشته است. او از دوران کودکی شعر می‌گفت و در واقع توانایی اصلی او در نوشتن و سرودن شعر است. از ایشان کتاب شعری با عنوان (چقد فرق میکنه حال و هواها) در سال 1385 به چاپ رسیده است که اغلب دربرگیرندهٔ سروده‌های دوران نوجوانی وی است.

خانم سیروس درباره هنر شعر و نویسندگی خود اینچنین می‌گوید؛ «سبک شعری مورد علاقه ام سبک کلاسیک ایرانی موسوم به سبک عراقیست که شاعران برجسته‌ای مانند سعدی و حافظ به آن شعر گفته اند»

مطهره سیروس طی دوره‌ای ده ساله درگیر مشکلات سلامتی بود و حتی تا آستانهٔ از دست دادن جان نیز رفت، به همین دلیل او نتوانست آنچنان که میخواست فعالیت پر رنگی در عرصهٔ اجتماعی و هنر داشته باشد، اما با جدیت و پشتکاری که داشت تصمیم گرفته با وجود این مشکلات فعالیت هنری و ادبی خود را بطور مصمم ادامه دهد.

نمونه‌ای از اشعار زیبای مطهره سیروس:
آنان که عیبم می‌کنند، آخر چه دانند ز این سبو
جز جرعه ایی از جام او، ما را نباشد آرزو
این درد بی درمان که چند، بر جان ما سوهان زند
گردد فراموشم اگر، با او شوم در گفتگو
هر دم خیال روی او، بی‌تابیم افزون کند
جز در پی آن بوی مو، ما را نباشد جستجو
او تشنهٔ خون من و، من تشنه‌تر بر جام او
شیدا و مخمور می‌اش، از کف بدادم آبرو
با هر جفا افزون کند، در جان ما سرگشتگی
در شیوهٔ عاشق کشی، با ما چه‌ها کرد این عدو
در تن نماندستم رمق، ما را به سر جان می‌برد
گر منزلش پیدا کنم، جان را دهم در راه او

“شما را به دیدن نمایشگاه آثار ایشان دعوت می‌نمائیم”

• آدرس:
تهران/ اقدسیه

• تلفن:
09021313606

• اینستاگرام:
workshop_honar

• رویدادهای جاری:

تاثیر ¦ نمایشگاه نقاشی مطهره سیروس

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت