پرویز پورحسینی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون

 معرفی/ بیوگرافی:

پرویز پورحسینی (به انگلیسی: Parviz Pourhosseini) هنرمند ایرانی، متولد 20 شهریور 1320 و درگذشته 7 آذر 1399 در تهران بود.

آقای پرویز پورحسینی در سال 1348 وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و از رشته بازیگری در سال 1354 فارغ التحصیل شد.

پرویز پورحسینی فارغ التحصیل لیسانس رشته بازیگری از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سال 1354 بوده است، او تلاش مستمر را اصل مهم در ماندگاری هنر می‌داند، می‌گوید که اگر در رشته هنری‌ اش به عقب برگردم آرزو می‌کند که شاید کار دیگری در کنار بازیگری داشته باشد.

پرویز پورحسینی یک دوره کامل آموزش بازیگری را در کلاس‌های آزاد هنرهای دراماتیک زیر نظر حمید سمندریان در سال 1339 گذراند سپس با همکاری وی و پری صابری در سال 1341 گروه نمایشی پاسارگاد را ایجاد کرد
تئاتر را در سال 1340 با حمید سمندریان با بازی در نمایش مرد گل‌ به‌ دهن آغاز کرد.
پس از آن، در نمایش کارگردان‌‌های شاخصی همچون پری صابری، بهرام بیضایی، رکن‌الدین خسروی، پیتر بروک، علی رفیعی، آربی آوانسیان، بیژن مفید، رضا قاسمی و اشتفان وایلند به ایفای نقش پرداخت.
سال 1350 به عضویت کارگاه نمایش درآمد و بعد از آن نیز به تئاتر شهر رفت و با دکتر رفیعی گروهی تئاتری تشکیل داد و مستقل به کار هنری خود ادامه داد

کمال‌الملک و مریم مقدس
آقای پورحسینی در سینما هم همکاری با علی حاتمی در کمال‌ الملک را پشت‌ سر گذاشت و بازی شاخص او در فیلم مریم مقدس در خاطره‌ها مانده است.
پرویز پورحسینی اصل مهم ماندگاری در دنیای هنر را تلاش مستمری میداند به شکلی که هنرمند تا روزی که نفس می‌کشد باید تلاش کند و در کنار آن صداقت در انجام کارها داشته باشد

درگذشت:
در 24 آبان 1399 اعلام شد که پرویز پورحسینی مبتلا به ویروس کرونا شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است. وی پس از چند روز مبارزه با بیماری، 7 آذر 1399 در بیمارستان فیروزگر تهران در سن 79 سالگی درگذشت.

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت