رضا بدیعی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، نویسنده و کارگردان، تهیه کننده و…

 معرفی/ بیوگرافی:

رضا سیدبدیعی (به انگلیسی: Reza Badiyi) هنرمندآمریکایی ایرانی، متولد 28 فروردین 1309 در اراک و درگذشته 31 اَمرداد 1390 در لس آنجلس کالیفرنیا بود.

آقای رضا بدیعی بیشتر به خاطر فعالیتش در تولید فیلم و سریال در هالیوود مشهور بود. رضا بدیعی از اوائل دهه شصت میلادی به کارگردانی فیلم‌های تلویزیونی پرداخت و در طول شش دههٔ گذشته بیش از 430 قطعه فیلم تلویزیونی و چندین فیلم سینمایی ساخت. به بدیعی لقب «پدرخواندهٔ تلویزیون آمریکا» داده شده بود.

زندگی
بدیعی در روز هفدهم آوریل 1930 در اراک به دنیا آمد و با پایان دوران دبیرستان در دانشکده هنرهای دراماتیک تهران به تحصیل مشغول شد. او بعدها مدال طلای افتخار را برای ساختن یک فیلم مستند از دست محمدرضا شاه پهلوی دریافت کرد و در سال 1955 از طریق دولت ایالات متحده آمریکا دعوت شد تا در این کشور حرفه فیلم‌سازی را دنبال کند. بدیعی پیش از مهاجرت به آمریکا در ایران 10 مستند ساخت که از میان آن‌ها «سیل در خوزستان» از سوی سازمان صلیب سرخ برای نمایش جهانی برگزیده شد. وزارت امور خارجه پس از آشنایی با آثار بدیعی، او را برای تحصیل به آمریکا دعوت کرد.

فعالیت هنری
از جمله فیلم‌ها و سریال‌هایی که بدیعی کارگردان آن‌ها بوده می‌توان به بالاتر از خطر، هاوایی فایو او، بارتا، مرد شش میلیون دلاری، کاگنی و لیسی، بافی قاتل خون‌آشام و پیشتازان فضا اشاره کرد. بدیعی توانست جایزه یک عمر فعالیت هنری اتحادیه کارگردانان سینمای آمریکا را برای کارگردانی بیشترین تعداد سریال‌های یک ساعته تلویزیونی نیز به دست آورد.

مرگ
او در 20 اوت 2011 پس از یک جراحی پیچیده روی معده در بیمارستان یوسی‌ال‌ای در سن 81 سالگی درگذشت.

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت