فریماه فرجامی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تاتر، سینما و تلویزیون

 معرفی/ بیوگرافی:

فریماه فرجامی (به انگلیسی: Farimah Farjami) هنرمند ایرانی، زاده 1331 در تهران و درگذشته 9 تیرماه 1402 در تهران است.

فریماه فرجامی دارای مدرک لیسانس دراماتیک از دانشکده هنرهای دراماتیک در سال 1356 می‌باشد. در همان سال در مرکز مطالعات و هماهنگی فرهنگی «شورای عالی فرهتگ و هنر» و فصلنامه «فرهنگ و زندگی» به عنوان ویراستار، محقق و پژوهشگر مشغول به کار شد. سپس فرجامی فعالیت هنری اش را از سال 1355 با گویندگی نمایش‌های رادیویی تجربه کرد و بازی در نمایش تلویزیونی «آدمک مومی» را از همان سال آغاز کرد. همچنین بازی در سینما را از سال 1359 با فیلم «گفت هر سه نفرشان» به کارگردانی غلامعلی عرفان شروع کرد.

بازی‌های درخشانش در سه فیلم «مادر» (1368)، «پرده آخر» (1369) و بخصوص «نرگس» (1370) او را به عنوان بهترین بازیگر اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد مطرح کرد. اما بعد از این سه فیلم و گذشت بیش از یک دهه فرجامی علی رغم سعی و تلاش فراوانش برای بازگشت به دوران اوج گذشته اش و حضور در فیلم‌های «آب و آتش» و «زهر عسل» نتوانست موفقیت‌های خود را ادامه دهد. او برای فیلم‌هایی چون «سرب»، «پرده آخر» برنده جایزه از جشنواره فیلم فجر شد و بارها نامزد دریافت این جایزه بود.

بازگشت به سینمای ایران
خانم فریماه فرجامی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران، که آخرین بار در سال 1382 با فیلم «کاغذ دیواری زرد» مقابل دوربین قرار گرفته بود، بعد از 11 سال دوری از سینما با بازی در فیلم «تاول» به کارگردانی بهمن کامیار به دنیای بازیگری بازگشت. فریماه فرجامی که در بیش از یک دهه گذشته به دلیل بیماری از بازیگری دور مانده بود، این روزها با طی درمان و مراقبت‌های پزشکی در شرایط جسمانی خوبی به سر می‌برد و با روحیه‌ای مناسب در مقابل دوربین قرار گرفته و ایفاگر نقش زنی بنام طلعت بود که در یک خوابگاه با شخصیت اول داستان هم اتاق است و با ماجراها و اتفاقاتی که برای دختر جوان می‌افتد همراه می‌شود.

فرجامی در دو ماه پایانی عمر دچار سکته مغزی شد و پس از بهبود نسبی درمان را تحت نظر پزشک در منزل ادامه داد اما دوباره براثر سکته در بیمارستان بستری شد و چند روز در کما به سر برد و جمعه 9 تیر 1402 در سن 71 سالگی درگذشت.

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت