بهمن مفید

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تاتر، سینما و تلویزیون، نوازنده، خواننده و گویندهٔ عروسکی

 معرفی/ بیوگرافی:

بهمن مفید (به انگلیسی: Bahman Mofid) هنرمند ، متولد 5 اَمرداد 1321 و درگذشتهٔ 26 اَمرداد 1399 در تهران بود

آقای بهمن مفید فرزند غلامحسین مفید بازیگر، نوازنده، خواننده و گوینده عروسکی ایرانی است. او همچنین برادر بیژن مفید نمایشنامه‌نویس و کارگردان ایرانی و اردوان مفید بازیگر، هنگامه مفید شاعر، ترانه‌سرا، نمایشنامه نویس و کارگردان و فرزند غلامحسین مفید، از هنرپیشگان قدیمی تئاتر و قدسیه فریور است. بهمن مفید بازیگری تئاتر را از کودکی و با بازی در نمایشنامه‌هایی که پدر و برادرش کارگردانی می‌کردند، آغاز نمود. او از 4 یا 5 سالگی در نمایش‌های پدرش حضور داشت. «یوسف و زلیخا» نخستین نمایشی بود که وی در کودکی بازی کرد.

وی فارغ‌التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک است. بهمن مفید بازیگری تئاتر را از کودکی و با بازی در نمایشنامه‌هایی که پدر و برادرش کارگردانی می‌کردند، آغاز نمود. از کارهای ماندگارش در تئاتر، بازی در تئاترِ شهر قصه به کارگردانی بیژن مفید و نقش تمثیلی «دهباشی» در نمایش ضیافت کارِ بهرام بیضایی در آذر ماهِ 1346 در تالار 25 شهریور تهران بوده است.

او فعالیت سینمایی خود را در سال 1348 و با ایفای نقش کوتاهی در فیلم «قیصر» (مسعود کیمیایی) آغاز کرد. این نقش اگرچه کوتاه بود، اما با دیالوگ معروفش در این فیلم و این نقش، جاودانه شد. از نکات جالب اینکه این دیالوگ، بخشی از سناریوی فیلم نبود، و پس از اجرا و پیشنهادش توسط بهمن مفید به دلیل زیبا بودن و اثرگذاری، از سوی مسعود کیمیایی پسندیده و وارد سناریو شد.

او در جوانی، ضمن تحصیل در دانشکده هنرهای دراماتیک، به کارگردانی و بازیگری می‌پرداخت. وی همراه با پدر و برادرانش گروهی داشتند که به همراه بازیگرانی مانند: بهزاد فراهانی، رضا میرلوحی، اصغر آقاخانی و بهرام وطن‌پرست به اجرای تئاتر می‌پرداختند. او همچنین با «گروه هنر ملی» و عباس جوانمرد همکاری داشت. پس از آن، برادرش اردوان مفید، «کانون» را تأسیس کرد اما پس از مدتی، فعالیت وی و برادرانش متوقف شد. در آن زمان بهمن مفید که در وزارت فرهنگ و هنر مشغول به کار بود، از این نهاد جدا شد و به سینما روی آورد.

از آثار سرشناسِ آقای بهمن مفید در تئاتر، بازی در تئاترِ شهر قصه به کارگردانی بیژن مفید و نقش تمثیلی «دهباشی» در نمایش ضیافت کارِ بهرام بیضایی در آذر ماهِ 1346 در تالار 25 شهریور تهران بوده‌است.

وی همچنین با گروهی متشکل از: سیروس ابراهیم‌زاده، رامین فرزاد، نیکو خردمند، «تجدد»، فهیمه راستکار و پروین امیرسلیمانی نمایش‌نامه‌هایی را به کارگردانی بیژن مفید در رادیو تهران اجرا می‌کرد. بهمن مفید در باله نیز فعال بود و در افتتاح تالار رودکی تهران، با نقش‌آفرینیِ «زال» در اپرای زال و رودابه به همراه افسانه دیهیم و حسین سرشار حضور داشت.

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت