گل اندام طاهرخانی (سوسن)

Golandam Taherkhani (Susan)

گل اندام طاهرخانی (سوسن)

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، خوانندهٔ

 معرفی/ بیوگرافی:

خانم سوسن با نام اصلی مهناز یا گل‌اندام طاهرخانی (به انگلیسی: Susan Golandam Taherkhani) هنرمند ایرانی، متولد 1319 در قصرشیرین استان کرمانشاه و درگذشتهٔ 13 اردیبهشت 1383 در لس‌آنجلس بود.

سوسن با نام اصلی مهناز یا گل‌اندام طاهرخانی در سال 1319 در قصرشیرین متولد شد.

بیشتر او را به عنوان خواننده می‌شناسند، درحالیکه در تعدادی فیلم سینمایی ایفای نقش داشته است. همچنین ترانه‌هایی از او در چند فیلم پیش از انقلاب به‌کار رفته‌است، از جمله: قیصر و حسن کچل.

نام پدرش ابراهیم و نام مادرش بلقیس بود. خانواده سوسن کُردتبار بودند. پس از از دست دادن پدرش در یک حادثه تصادف که خودش هم مجروح گشت به اتفاق مادرش به شهر تاکستان مهاجرت می‌کند مدتی در این شهر ساکن می‌شود و با گرفتن شناسنامه به نام گل‌اندام طاهرخانی به تهران مهاجرت می‌کند. آنان در کاروان سرایی در بازار شهر ری زندگی می‌کردند و مادرش به علت بیماری وبا با زندگی وداع گفت. سوسن نزد زنی تنها که به او عمه می‌گفت در همسایگی آنان زنی بود که در کافه‌ها می‌خواند و بعضی وقت‌ها سوسن را با خود به کافه می‌برد و کم‌کم او هم با شبی دو تومان شروع به کار کرد.

ساخت بیمارستان
بیمارستانی در شهر قصرشیرین با کمک و حمایت مالی وی ساخته شد که محلی‌ها به نام وی آن را می‌شناسند. زمانی که این بیمارستان 3 طبقه و 144 تخت‌خوابی در آستانه افتتاح بود، جنگ ایران و عراق آغاز شد و پس از تصرف قصر شیرین توسط عراق بعثی تا اوایل سال 1362 هجری شمسی، این بیمارستان در تصرف عراق بود. عراقی‌ها پیش از عقب‌نشینی خود از قصر شیرین، با کار گذاشتن تی‌ان‌تی در زیر ستون‌های بیمارستان آن را تخریب کردند؛ البته با وجود تخریب بخش عظیمی از آن، بخشی ناپایدار از آن باقی مانده‌است. مساحت این ساختمان حدود چهار هزار مترمربع است که طبقه اول کاملاً تخریب شده و دو طبقه دیگر که بخش‌های زیادی از آن ویران شده به خوبی قابل مشاهد است.
این بیمارستان هنوز بازسازی نشده و به عنوان مخروبه باقی مانده از دوران جنگ ایران و عراق مورد بازدید قرار می‌گیرد.

درگذشت
سوسن در 13 اردیبهشت 1383 پس از یک عمل جراحی بر روی بازوی دست راستش که مدت‌ها پیش از آن دچار شکستگی شده بود به علت ایست قلبی در بیمارستانی در لس آنجلس آمریکا درگذشت.

آلبوم‌ها
گلی خفته
مخروبه
امروز
سفر
عاشقی
زوار
دوستت دارم
آخ به دلم

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت