مهرداد رئیسی

Mehrdad Raisee

مهرداد رئیسی

 تخصص/مهارت:

صداپیشه، دوبلور، گوینده، مدیر دوبلاژ، ناظر کیفی دوبلاژ، مدرس، نویسنده و کارگردان

 معرفی/ بیوگرافی:

مهرداد رئیسی (به انگلیسی: Mehrdad Raissi) هنرمند ایرانی، متولد 25 مهر 1357 در تهران است.

آقای مهرداد رئیسی، از هنرمندان صداپیشه ایران می‌باشد. مهرداد ریسی بنیان‌گذار گروه دوبلاژ «گلوری انترتینمنت» یا «انجمن صنفی گویندگان جوان تهران» است. وی علاوه بر مدیریت انجمن گویندگان جوان، خود نیز به کار دوبلاژ فعالیت داشته و در آثار متعددی هم به عنوان دوبلور و صداپیشه و هم به عنوان مدیردوبلاژ فعالیت داشته است.

مهرداد رئیسی متولد تهران و تحصیلکرده رشته نرم‌افزار است. آغاز فعالیت وی در دوبله به سال 1382 برمی‌گردد. وی همچنین پسر عموی نیما رئیسی (صداپیشه و هنرپیشه سرشناس ایران) می‌باشد.

مهرداد رییسی از افراد تاثیر گذار صنعت دوبلاژ ایران می‌باشد و با ایده‌های نوینش مسیری بزرگ را برای ورود جوانان و حتی کودکانِ با استعداد به عرصهٔ هنر صداپیشگی ایجاد نمود و علاوه بر اشتغال زایی برای جوانان، هنر دوبلاژ ایران (که تا قبل از آن عرصهٔ محدودی بشمار می‌رفت) را متحول کرد و رونق بخشید. او در آغاز گروهی کوچک با نام گروه دوبلاژ «گلوری انترتینمنت» (Glory Entertainment) را تشکیل داد و در تیر ماه سال 1384، انجمن گویندگان جوان (گلوری) را با کسب مجوز از وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با 50 نفر عضو به ثبت رساند. شبکه‌های مختلف 1 تا 5 صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و همچنین شبکه‌های تازه تأسیس همچون شبکه نمایش سیمای جمهوری اسلامی ایران، شبکه پویا و پرشین تون و مؤسسات مختلف رسانه خانگی بسیاری از آثار دوبله‌شده با مدیریت مهرداد رییسی را پخش کرده‌اند.

مهرداد رئیسی اولین نشریه تخصصی و داخلی دوبلاژ را در انجمن گویندگان جوان تهران، با نام «دوبله» در سال 1385 منتشر کرد. در پروندهٔ کاری او کارگردانی برنامه تماشاخانه به سفارش شبکه پنج سیما (شبکه تهران)، به چشم می‌خورد. رئیسی همچنین کارگردانی برنامهٔ تلویزیونی هنر هشتم – برنامه‌ای 15 قسمتی، هر قسمت به مدت 40 دقیقه – را به سفارش شبکه تهران، که با حضور انیماتورها و کارگردانان مطرح ایران بود و به مقولهٔ دوبلاژ، پشت صحنهٔ دوبله و انیمیشن می‌پرداخت، در کارنامهٔ کاری خود دارد. گفتنی است این برنامه پس از پخش اولیه، بارها از شبکه‌های استانی کشور بازپخش شده‌است.

تعداد اعضای «انجمن گویندگان جوان» در سال 1386 به 170 نفر و در سال 1391 به بیش از 380 نفر رسید. وی تا پایان سال 1390 تعداد استودیوهای دوبلاژ انجمن صنفی گویندگان جوان تهران را به 10 استودیوی تمام دیجیتال افزایش داد. او همچنین در سال 1390 به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری اولین و تنها نشریه تخصصی دوبلاژ کشور با نام صداپیشه، اقدام به مدیریت و چاپ ماهنامه مذکور نمود. وی تاکنون مدیریت دوبلاژ، گویندگی و نظارت کیفی دوبلاژ بیش از 300 اثر بلند و کوتاه سینمایی و پویانمایی را عهده‌دار بوده‌است و به عنوان رکورددار مدیریت دوبلاژ آثار پرفروش و پرمخاطب کشور شناخته می‌شود.

وی از بزرگان دوبلاژ همچون علی کسمایی، که ملقب به پدر دوبلاژ ایران است، با برگزاری بزرگداشتی در اسفند ماه سال 87 تقدیر نمود و یکی از استودیوهای انجمن صنفی گویندگان جوان تهران را به نام مهرداد رییسی نامگذاری کرد. رئیسی همچنین در سال 1388 از آرشاک قوکاسیان، دوبلر قدیمی فیلم و انیمیشن ایران با حضور علی کسمایی و حامد بهداد تقدیر نمود و یک استودیو را در انجمن گویندگان جوان به نام ایشان نامگذاری و تأسیس نمود.

از اقدامات وی به عنوان رئیس هیئت مدیرهٔ یک بخش هنری، در راستای همکاری انجمن با ستاد مبارزه با استعمال دخانیات و به منظور حفظ سلامت اعضاء انجمن گویندگان جوان، ممنوع کردن استعمال دخانیات توسط اعضاء در ساختمان انجمن و اتاق‌های انتظار استودیوها و حتی تا شعاع چند متری از ساختمان انجمن بوده‌است. او در سال 2011 با حضور در جشنواره انسی فرانسه، با کارلوس سالدانا، کارگردان پویانمایی عصر یخبندان و ریو، دیدار نمود و ضمن تبادل نظر و اطلاعات از وی برای حضور در ایران دعوت به‌عمل آورد. از او در سال 1390 به‌واسطهٔ همکاری و انجام کلیه امور گویندگی و دوبلاژ، از طرف برنامه جهانی غذا سازمان ملل در ایران (WFP) تقدیر شد. مهرداد رئیسی در سال 1391 اولین پایگاه اینترنتی پخش 24 ساعته رایگان داستان‌های کودکانه را با نام آوای گلوری، راه‌اندازی کرد.

مهاجرت
در 22 سپتامبر 2017، مهرداد رئیسی در برنامه تب پنجشنبه شب با علیرضا امیرقاسمی (به انگلیسی Thursday Night Fever With Alireza Amirghasemi) حضور داشت و به سوالاتی پیرامون دوبله که علیرضا امیرقاسمی مطرح کرد پاسخ داد.
او درحال‌حاضر در شبکه رادیو جوان تهیه‌کنندگی و صداپیشگی برنامه گاف شو و جوی‌استیک را بر عهده دارد.

جوایز و افتخارات
دریافت لوح سپاس گوینده برتر از شبکه تهران در سال 1385
دریافت لوح سپاس از مؤسسه تصویر دنیای هنر نمایندهٔ سونی و کلمبیا پیکچرز در ایران
دریافت تندیس سپاس از دومین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای
برنده لوح تقدیر در شانزدهمین جشنوارهٔ تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها
دریافت لوح تقدیر از طرف برنامه جهانی غذا سازمان ملل در ایران (WFP) به‌واسطهٔ همکاری در امور گویندگی و دوبلاژ
و…

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت