یلدا لسانی گویا

Yalda Lessani Gouya

یلدا لسانی گویا

 تخصص/مهارت:

طراح، نقاش، خطاط و نقاشیخط، صنایع دستی با چرم و مکرومه

 معرفی/ بیوگرافی:

یلدا لسانی گویا (به انگلیسی: Yalda Lessani Gouya) هنرمند طراح و نقاش و خطاط ایرانی است.

خانم یلدا لسانی گویا فارغ‌التحصیل مهندسی کامپیوتر گرایش سخت افزار می‌باشد که علاقه و استعدادی که در هنر تایپوگرافی و «نقاشیخط» داشت وارد عرصه هنر شد.

او دربارهٔ خود چنین می‌گوید:
«از زمستان سال 97 به صورت اتفاقی با آکادمی هنری مهرمانا آشنا شدم و به پیشنهاد خواهرم در کلاس‌های تایپوگرافی استاد محمدی عزیز و بزرگوار شرکت کردم و به حدی علاقه‌مند به این رشته شدم که گویی گم شده ام را پیدا کردم. در وادی هنر مسیر پیش رو تمامی ندارد و من هم اول این مسیر طویل هستم. من سال‌های قبل هم در حوزه چرم دست‌دوز و بافت‌های مکرومه نیز فعالیت داشتم اما تایپوگرافی روحم را تغذیه میکند.
به عنوان یک تعریف ساده و قابل مفهوم، تایپوگرافی هنر و یا فرآیند تنظیم حروف برای یک طراحی است.
از شما می‌خواهم کمی در تعریف این موضوع مکث کنید و روی کلمه هنر تاکید بیشتری داشته باشید، چون عالی بودن یک تایپوگرافی به یک هنر قوی بستگی دارد.»
 

یلدا لسانی گویا معتقد است: «نوع نوشتن حروف، هر کدام می‌تواند احساس خاصی را به مخاطب انتقال دهد. برای مثال حروفی که به صورت برجسته و با گوشه‌های شکسته تایپ می‌شوند انتقال دهنده مفهوم قدرت و انرژی است که مفهوم آن نوشته را برجسته می‌کند و استفاده از فونت‌های لایت یا لاغر می‌تواند مفهوم ظرافت کار را افزایش دهد.
معانی مختلفی برای واژه تایپوگرافی در لغت‌نامه می‌توانید پیدا کنید. چندتای آن‌ها را در زیر می‌بینید:
1. تایپوگرافی، هنر چیدمان تایپ، برای رسیدن به یک زبان تصویری است.
2. تایپوگرافی، هنر پردازش متن، برای رسانه‌های چاپی است.
3. تایپوگرافی عبارت است از انتخاب و طرح‌ریزی تایپ برای چاپ.
4. تایپوگرافی «زبان بصری»است؛ هنر نوشتن کلمه یا جملات بسیار کوتاه با شکل و سبکی ویژه که «بار» تصویری و «نمایشی» بالایی دارد و «هویت»چیزی را می‌رساند.
اما به صورت جامع‌تر می‌توان گفت تایپوگرافی هنری است که در آن طراح می‌کوشد با تغییر عناصر متن، مثل اندازه، فاصله حروف، شکل حروف، فاصله خطوط، پاراگراف بندی و مواردی از این دست زبان بصری برای تایپ به وجود آورد. تایپوگرافی در طیف گسترده‌ای از امور هنری، مثل ساخت تیتراژ فیلم، طراحی گرافیک، طراحی کتاب‌های کمیک، طراحی مالتی‌مدیا و… کاربرد دارد. تایپوگرافی با خطاطی و دست‌نویس تفاوت دارد، هر چند طراح تایپ می‌تواند از خط و دست‌نویس نیز برای تایپوگرافی بهره ببرد.»

آثار منحصربفرد خلق شده توسط خانم لسانی گویا غالباً در سبک «نقاشیخط» می‌باشند که بیشتر موضوعاتی ادبی و عرفانی را به زیبایی هرچه تمام‌تر به رشته تحریر درآورده است.

از مجموعه آثار این هنرمند می‌توان به مجموعهٔ بزرگ و زیبای «گویاآرت» اشاره نمود که از آثاری درخشان و چشم‌گیر تشکیل شده است و قرارگرفتن هر یک از این آثار در محیط داخلی یک خانه یا محل کار می‌تواند احساس خوبی را به بینندگان ببخشد.

“شما را به دیدن نمایشگاه آثار ایشان دعوت می‌نمائیم”

• آدرس:

• تلفن:
09370835073

• وبسایت:
www.gouyart.ir

• اینستاگرام:
gouyart

• رویدادهای جاری:

گویاآرت ¦ نمایشگاه آثار یلدا لسانی گویا

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت