جلال مقدم

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، منتقد، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان

 معرفی/ بیوگرافی:

جلال مقدم (به انگلیسی: Jalal Moghadam) هنرمند ایرانی، متولد 1308 در نیشابور و 29 فروردین 1375 در تهران است.

وی اوایل دهه 1330 همکاری با مطبوعات سینمایی را آغاز کرد و در سال 1337 فیلم‌نامه فیلم «جنوب شهر» را نوشت. وی پس از سال 1347 مشاور مهندس قطبی رئیس وقت رادیو و تلویزیون ایران بود.

او در دوران فعالیت‌اش نگارش فیلمنامه 7 فیلم سینمایی را به انجام رساند. همچنین طی سال‌های 1345 تا 1365 هشت فیلم سینمایی را کارگردانی کرد. او پس از کارگردانی فیلم چمدان در سال 1365 دیگر فیلمی نساخت و فعالیت سینمایی را تنها در عرصه بازیگری دنبال کرد. او در 17 فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت.

سعید راد از او به عنوانِ دبیر انشاء خود در مقطعِ اول دبیرستان در مدرسه شاپور تجریش (نام دیگر: رشید یاسمی)، موزه سینما کنونی، یاد می‌کند. همچنین در ادامه می‌گوید با توجه به دوستی‌اش با فرخ ساجدی و متناسب با آن، بازیِ ساجدی در فیلم پنجره (ساختهٔ جلال مقدم) توانسته در صحنهٔ فیلم‌برداری فرصت دیدار او را دوباره بدست بیاورد. با او گپ‌وگفتی می‌کند و به خاطرش می‌اندازد که او دبیر انشاء وی بوده‌است و مقدم در جواب به طنز پاسخ می‌دهد: “حالا خُب که چی؟!”.

آقای جلال مقدم در اسفند ماه سال 1374 بر اثر سانحهٔ رانندگی در خیابان کریمخان زند تهران، به بیمارستان منتقل گردید و پس از 60 روز کما، در تاریخ 29 فروردین 1375 درگذشت.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت