تهمینه میلانی

 تخصص/مهارت:

نویسنده، هنرپیشه، کارگردان تاتر و سینما، طراح و نقاش، فیلم‌نامه نویس، تهیه کننده فیلم، منتقد و معمار

 معرفی/ بیوگرافی:

تهمینه میلانی (به انگلیسی: Tahmineh Milani) هنرمند ایرانی، زاده 15 شهریور 1339 در تبریز است.

تهمینه میلانی همچنین در حوزه‌های منشی‌گری صحنه و طراحی صحنه و طراحی لباس نیز فعالیت داشته است.

خانم تهمینه میلانی در سال 1339 در شهر تبریز به دنیا آمد. در دوران دبیرستان به تهران نقل مکان کرد و در دبیرستان‌های شرف و مرجان به ادامه تحصیل پرداخت. بسیار جوان بود که به عنوان اولین تجربه سینمائی به عنوان منشی صحنه فیلم خط قرمز برگزیده شد. در کنار کار در کارگاه آزاد فیلم به ادامه تحصیل پرداخت. او که به آرامی به کار در سینما آشنا می‌گردید شروع به نوشتن فیلمنامه (اگر فردا بیاید، دوستت دارم مادر، عشق و مرگ و …) و کار در دیگر فیلم‌ها (ای ایران، جهیزیه‌ای برای رباب، دل نمک و …) کرد. از وی چندین نقد سینمایی در ماهنامه فیلم منتشر شده است. اولین نقد او بر فیلم مادیان در اسفند 1365 در شماره 47 ماهنامه فیلم منتشر شده است.

اولین فیلم او بچه‌های طلاق جایزه بهترین فیلم اول را در جشنواره فجر برد و جایزه نقدی آن به او کمک کرد که مجدداً به همراه رضا بانکی و مهدی احمدی فیلم افسانه آه را بسازد. پس از شکست تجاری این فیلم، فیلم کمدی دیگه چه خبر با بازی ماهایا پطروسیان را ساخت که بسیار پرفروش شد.

در سال 1376 و با ایجاد فضای باز پس از انتخابات دوم خرداد ریاست جمهوری ،میلانی فیلم دو زن را ساخت. به خاطر ساخت این فیلم، میلانی جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر را برد و نامزد جایزه بهترین کارگردانی از همین جشنواره شد. میلانی پس از موفقیت فیلم «دو زن» فیلم‌های نیمه پنهان و واکنش پنجم را هر سه با بازی نیکی کریمی ساخت. میلانی به خاطر ساخت این سه فیلم با واکنش‌های شدیداللحنی روبرو شد. در سال 1379 پس از به نمایش درآمدن فیلم نیمه پنهان دستگیر شد. روزنامه‌ها 4 جرم «اقدام علیه امنیت ملی، محاربه با خدا، همکاری با گروه‌های معاند و تشویش اذهان عمومی از طریق آثار هنری» را اتهامات وی اعلام کرده بودند اما خود او می‌گوید که هیچگاه تفهیم اتهام نشد. وی 4 روز در انفرادی و 4 روز در بند عمومی زندان اوین به سر برد و با دخترانی آشنا شد که بعدها زندگی آن‌ها را در فیلمی به نام «تسویه حساب» به تصویر کشید. میلانی پس از 8 روز به دستور رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای و رئیس‌جمهور محمد خاتمی از زندان آزاد شد و 5 سال بعد تبرئه شد.

پس از فیلم‌های سه‌گانه میلانی با بازی نیکی کریمی، فیلم زن زیادی با بازی مریلا زارعی در سال 1383 به نمایش درآمد. این فیلم هم در ادامه حال و هوای فیلم‌های اخیر میلانی بود با واکنش سرد منتقدان مواجه شد اما به فروش خوبی دست پیدا کرد. در سال 1384 بر اساس کتاب «شفای کودک درون» اثر لوچیا کاپاکیونه فیلم آتش‌بس با بازی مهناز افشار و محمدرضا گلزار را ساخت. این فیلم که به بخش مسابقه سینمای ایران در جشنواره فیلم فجر راه نیافت، در سال 1385 اکران شد و رکورد فروش صد میلیون تومان در هفته اول را به جای گذاشت. پس از ساخت و اکران فیلم «آتش‌بس»، لوچیا کاپاکیونه، نویسنده کتاب «شفای کودک درون» با ارسال نامه‌ای به میلانی از او تشکر و قدردانی کرد.

نقاشی
تهمینه میلانی اما در هنر نقاشی نتوانست مثل هنرهای دیگرش موفق باشد و آثار وی پس از بررسی هنرمندان و فعالان هنر در فضای مجازی اعلام شد که کپی بوده اند، او در نمایشگاه اول خود با نام «فیلم‌هایی که نساختم» به دلیل اتهام نسخه‌برداری از آثار جِنی میلی‌هوف هنرمند خارجی مورد حمله و اتهام قرار گرفت بود، اینبار نمایشگاه خود را در سکوت خبری برگزار کرد اما این نمایشگاه نیز که تنها سه روز در جریان بود با حاشیه‌های زیادی همراه شد.

نمایشگاه «فیلم‌هایی که نساختم» پیش از افتتاحیه با هشتگ «گالری جای شما نیست» مورد اعتراض نقاشان و هنرمندان جوان واقع شد، چرا که معتقد بودند شهرت سلبریتی‌ها باعث می‌شود در هر رشته‌ای گام بگذارند و بدون اینکه صلاحیت لازم را داشته باشند آثار خود در آن رشته را در معرض دید عموم قرار دهند. عده‌ای از هنرمندان عرصه تجسمی نقاشی‌های میلانی را ضعیف و کپی‌شده برشمردند. در ادامه برخی از آثار تهمینه میلانی که به گفته هنرمندان عرصه نقاشی کپی‌برداری شده است را مشاهده می کنید.

کاربران فضای مجازی با انتشار تصاویری از نمایشگاه نقاشی تهمینه میلانی و تطبیق این نقاشی‌ها با آثار دیگر نقاشان معروف در جهان، نسبت به این اقدام غیر اخلاقی تهمینه میلانی و کپی‌کاری او از آثار دیگران اعتراض کردند. در ادامه تعدادی از پست‌های طنز و اعتراضی کاربران فضای مجازی را مشاهده می‌کنید.

• اینستاگرام:
tahminehmilani

• وبسایت:
صفحه در ویکی پدیا

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت