ابراهیم حقیقی

Ebrahim Haghighi

ابراهیم حقیقی

 تخصص/مهارت:

طراح گرافیک، عکاس و مدیر هنری

 معرفی/ بیوگرافی:

ابراهیم حقیقی (به انگلیسی: Ebrahim Haghighi) هنرمند ایرانی، متولد 13 مهر سال 1328 در تهران است.

تحصیلات او دیپلم ریاضی سال 1346 و کارشناسی ارشد معماری دانشکده هنرهای زیبا از دانشگاه تهران است. او عضو انجمن بین‌المللی طراحان گرافیک، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن فیلمسازان مستند ایران است.

او از سال 1347 تا کنون طراح کتب و مجلات گوناگون بوده‌است. برای فیلم، سریال و نمایشهای مختلف، طراحی صحنه کرده‌است. برای فیلم‌ها و سریالهای زیادی تیتراژ ساخته‌است. نمایشگاه‌های متعددی را برگزار کرده و جوایز زیادی را به‌دست آورده‌است.

پدرش اهل اراک و عکاس پرتره بود و همچنین در یکی از اولین‌ عکاس‌خانه‌های تهران «چهره‌نما» در میدان توپخانه کار می‌کرد. ابراهیم حقیقی که نخستین فرزند خانواده بود که در تهران چشم به به جهان گشود. در زمانی که هنوز عکس سیاه و سفید وارد ایران نشده بود از پدرش هنر رنگ کردن عکس با جوهر را آموخت. از همان دوران علاقه وافری به خواندن و جمع‌آوری کتاب داشت. در دوره دبیرستان با مجلهٔ «کتاب هفته» آشنا شد. علاوه بر داستانها، تصویرسازیهای مرتضی ممیز در این هفته نامه نیز توجه او را به خود جلب کرد. در دانشگاه کلاس‌هایی را با با مرتضی ممیز (ترم اول سال 1347) و پرویز کلانتری گذراند.

او دوران دبیرستان خود را در مدرسه‌ای به نام «بابکان» که در محل کنونی خانه سینما دایر بوده است به اتمام رسانده است.

در 9 بهمن 1397 در مراسم افتتاحیه سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر آئین بزرگداشت ابراهیم حقیقی برگزار و از وی تقدیر شد.

آقای ابراهیم حقیقی که در سال 1398 به عنوان دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر منصوب شده بود٬ پس از سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین توسط سپاه پاسداران در اینستاگرام خبر استعفای خود را از دبیری این جشنواره اعلام کرد. او نوشت: «با چشم اشک‌بار و رنج غمبار از دست رفتن هم‌وطنان و فرزندان بلندقامت‌مان و با روحی آزرده، من هم بی‌یاری شما، فضای تلخ‌کامی و دروغ، ناتوانم از برگزاری جشنواره‌ای که قرار بود نشان شادمانی باشد و پیوند. چراکه شادمان نیستم و نیستیم.»

دوران کاری و آثار
نخستین پوسترهایش را در سال 1348 برای نمایش‌های هفتگی «تلاش فیلم» احمد جورقانیان طراحی کرد. پوستر نمایش «راهبه‌ها» به کارگردانی داریوش مؤدبیان و جلد کتاب «الف» نوشتهٔ خورخه لوئیس بورخس از اولین کارهای اوست. همزمان با تحصیل در دانشگاه با کانون فیلم ایران آشنا شد و به همکاری با سینمای آزاد پرداخت. فیلم هشت میلیمتری «چاه» را بر اساس قصه ای از غلامحسین ساعدی، در سینمای آزاد کارگردانی کرد که جایزهٔ بهترین عکس در نمایشگاه فرهنگ و هنر را دریافت کرد.

در سال 1350 با مرتضی ممیز در فیلم انیمیشن «آنکه خیال بافت، آنکه عمل کرد» به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری کرد و به دعوت فرشید مثقالی که سرپرست آتلیهٔ گرافیک کانون بود، در آنجا مشغول به کار شد. طی سال‌های بعد چندین فیلم هشت و 16 میلی‌متری ساخت که جوایز متعددی کسب کرد. همزمان در نمایشگاه‌های مختلف آثار پوسترهایش را به نمایش گذاشت. در سال 1357 کتابهای «بارون» و «قصهٔ دروازهٔ بخت» از سروده‌ها و نوشته‌های احمد شاملو با تصویرسازیهای حقیقی منتشر شد. در اوایل انقلاب به دعوت مرتضی ممیز در رشته گرافیک دانشکده هنرهای زیبا مشغول به تدریس شد. در سال 1360 با خسروخورشیدی طراحی صحنه بخشی از سریال «سربداران» را انجام داد و سپس طراحی صحنه اولیه و طراحی لباس مجموعه تلویزیونی «سلطان و شبان» را برعهده داشت. در سال 1364 ساخت ده قسمت اول از مجموعه تلویزیونی انیمیشنی «علی کوچولو» را به عنوان گرافیست انجام رساند و بعد از وی امیر اثباتی کار او را ادامه داد. از دلایل استاپ‌موشن شدن این سریال دلیلِ کمبود منابع مالی توسط او ذکر می‌شود. فعالیت‌های حقیقی از آن زمان تاکنون در زمینه طراحی پوستر، داوری جشنواره‌های مختلف، طراحی جلد کتاب و ساخت تیتراژ ادامه داشته‌است. وی مدتی مدیر آتلیه انتشارات امیرکبیر نیز بوده است.

او همچنین دستی در طراحی صحنه تئاتر داشت و نمایش «بازی استریندبرگ» از حمید سمندریان را نیز طراحی صحنه نموده است.

او آغازگر مسیرِ تجربه‌کردن‌های شگفت‌انگیز خود را کار کردن با تکه‌کاغذهایی که از عکاسی پدر خود به خانه می‌برده و با داروهای ظهور و ثبوت دست به تجربه می‌زده است، می‌داند.

حقیقی معتقد است که کتابخانهٔ کوچک آتُلیه آندرف و کتابخانه دانشکده هنرهای زیبا باعث شد تا او با مفهوم پوستر آشنا شود.

رضا جعفری در انتشارات امیرکبیر سفارش تصویرسازیِ کتاب قصه بارون احمد شاملو را به او می‌سپارد و اولین آشنایی با شاملو در اینجا شکل می‌گیرد. همچنین در هفته‌نامه کتاب جمعه مدتی به عنوان طراح گرافیک با شاملو به عنوان سردبیر و نویسندگانی چون بهرام بیضایی، غلامحسین ساعدی و سرویس شمیسا همکاری می‌کرد.

کتاب روبرو در واقع متن گفتگوی ابراهیم حقیقی با مرتضی ممیز است نکه از سوی شر خجسته منتشر شده است.

ابراهیم حقیقی در دو فیلم برکهٔ خشک (1351) و گردش در یک روز خوش آفتابی (1355) ساختهٔ حسن بنی‌هاشمی وظیفهٔ ساخت تیتراژ و تروکاژ را بر عهده داشته است. همچنین در فیلم ای ایران ساختهٔ ناصر تقوایی نیز طراح تیتراژ بوده است.

سال 1389 او برای آیدین آغداشلو، عباس کیارستمی و سید محمد احصائی به مناسبت هنرمندانِ هم عصر 70 ساله و معروف در جهان در مراسمی که توسط اصغر فرهادی برگزار می‌شد مسئولیت ساخت فیلم دربارهٔ آنها را برعهده داشت و این مستند به نام «در ستایش هفتاد سالگی» را کارگردانی کرد.

ابراهیم حقیقی به همراه مریم زندی کتابی با عنوان «عکاشی» شامل عکس و نقاشی‌هایشان نیز پدیدآورنده‌اند.
به گفتهٔ خویش او طراح جلد کتاب‌هایی در حدود بیش از 5000 عدد بوده است.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:
ebrahim_haghighi

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت