فتحعلى واشقانى فراهانى

Fathali Vasheghani Farahani

فتحعلى واشقانى فراهانى

 تخصص/مهارت:

خطاطی و خوشنویسی، مدرس هنر

 معرفی/ بیوگرافی:

فتحعلى واشقانى فراهانى (به انگلیسی: Fathali Vasheghani Farahani) هنرمند ایرانی، متولد 4 بهمن 1309 و درگذشته 13 آبان 1391 بود.

استاد واشقانى فراهانى خوشنویس صاحب‌نام معاصر در خط نستعلیق و اولین مدرس انجمن خوشنویسان ایران بود.

آقای فتحعلی واشقانی طی سال‌ها در کنار استادان دیگر جزو هیئت داوران انجمن خوشنویسان ایران در زمینه خط نستعلیق بوده‌است. وی همچنین به عنوان مربی و معلم خط نستعلیق در کلاس‌های انجمن خوشنویسان ایران از سال 1346 نیز فعالیت کرده‌است و از بنیانگذاران انجمن خوشنویسان استان مرکزی است که از بدو تأسیس تا کنون، این همکاری ادامه داشته‌است.

وی شاگرد استادان سیدحسین میرخانی و سیدحسن میرخانی است. به یاد او امروزه خیابانی در شهر فرمهین به نام استاد واشقانی نامگذاری شده است

خوشنویسى را در سال 1336 نزد استاد سید حسین میرخانى شروع کرد. چند سال بعد بعنوان مدرس به تعلیم هنرجویان پرداخت. در سال 1359 موفق به اخذ درجهٔ استادى شد. وى در استان مرکزى تأثیرات مهمى در تربیت جوانان و گرایش آن‌ها به خوشنویسى داشته است. کلک مشکین از آثار این استاد مى‌باشد.

فتحعلی واشقانی در سال 1309 در روستای واشقان از توابع فراهان استان مرکزی متولد شد. دراوان کودکی نخست به فراگیری قرآن و تحصیلات مکتبی و تمرین خوشنویسی پرداخت. اولین استادش در خط، میرزا ذبیح‌الله واشقانی بود که اولین سرمشق را بر لوح چوبی با عبارت «اول کارها به نام خدا» تعلیم کرد.

وی در سال 1335 به تهران مهاجرت کرد و در کلاس استادان بزرگی همچون سیدحسین و سیدحسن میرخانی شرکت نمود و مراحل رشد در خوشنویسی را طی کرد. انجمن خوشنویسان ایران در سال 1343 او را به عنوان اولین مدرس خود انتخاب نمود و بسیاری از شاگردان ایشان هم‌اکنون در انجمن خوشنویسان ایران به عنوان مدرس فعالیت می‌کنند. او در سال 1359 به تشخیص استادان سیدحسن و سیدحسین میرخانی، علی اکبر کاوه و ابراهیم بوذری به درجهٔ استادی رسید.

وی در سال 1367 به استناد آثار قلمی و نمایشگاه و فعالیت فرهنگی هنری که از وی به جا مانده بودگواهینامه درجه یک هنری که معادل مدرک دکتری است را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد.

استاد ضمن برگزاری کلاس‌های آموزشی به تأسیس انجمن خوشنویسان در شهرهای اراک، فراهان، تفرش، آشتیان، ساوه، مامونیه، دلیجان، محلات، خمین، شازند، کمیجان، خنج، اوز، گراش، لار، لامر و بستک اهتمام ورزید.

او در سال 1371 به‌عنوان نماینده ایران برای اشاعه هنر خوشنویسی به کشور یمن رفت و در سال 1375 نیز به همراه سایر استادان به کشور جمهوری آذربایجان سفر کرد. وی در سال 1375 از اکبر هاشمی رفسنجانی لوح تقدیر دریافت کرد.

فتحعلی واشقانی فراهانی مدتها از بیماری سرطان ریه و سرطان مثانه رنج می‌برد و سرانجام در روز 13 آبان 1391 ساعت 17:30 بر اثر پیشرفت بیماری سرطان در سن 82 سالگی درگذشت. پیکر وی در روز 16 آبان در روستای واشقان به خاک سپرده شد.

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت