ایرج قادری

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تاتر، سینما و تلویزیون، تدوینگر، فیلمنامه نویس و کارگردان

 معرفی/ بیوگرافی:

امیر ایرج قادری (به انگلیسی: Iraj Ghaderi) هنرمند ، متولد بیست و یکم فروردین 1313 است. او در هفدهم اردیبهشت 1391 بر اثر بیماری سرطان ریه درگذشت.

آقای ایرج قادری دارای تحصیلات ناتمام در رشته داروسازی است. وی فعالیت سینمایی را سال 1334 با بازی در فیلم «چهار راه حوادث» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان آغاز کرد. او سال 1341 شرکت سینمایی «پانوراما» را تأسیس کرد.

قادری که اغلب به عنوان یکی از فیلمسازان سینمای پیش از انقلاب شناخته شده فعالیت خود در دوران پس از پیروزی انقلاب را با ساخت «تاراج» ادامه داد اما بعد از این فیلم حدودا ده سال ممنوع‌ الفعالیت بود تا اوایل دهه هفتاد که توانست درام جنایی «می‌خواهم زنده بمانم» را بر مبنای فیلمنامه‌ای از رسول صدرعاملی و براساس داستان زندگی پدرام تجریشی جلوی دوربین ببرد.

ایرج قادری طی 56 سال فعالیت در سینما، 41 فیلم سینمایی را کارگردانی کرده است. او همچنین در 72 فیلم سینمایی به عنوان بازیگر ایفای نقش کرده و تهیه‌کنندگی نه فیلم سینمایی را نیز برعهده داشته است. این کارگردان تجربه نویسندگی چهار فیلمنامه را نیز در کارنامه کاری خود دارد. او در حال حاضر فیلم سینمایی «شبکه» را آماده اکران دارد.

زندگی خصوصی
ایرج قادری از همسرش تهمینه اطمینان مقدم (بازیگر سینما) که در سال 1331 با هم ازدواج کردند پسری داشت با نام تورج که در رشته پزشکی در آمریکا مشغول به تحصیل بود و متاسفانه در سال 1372 بر اثر سانحه رانندگی در اورگان آمریکا درگذشت. ایرج قادری از ازدواج موقتش با فاطمه محمودی شنگل آبادی نیز یک پسر به نام ژوبین قادری دارد.

درگذشت
ایرج قادری مدتها به بیماری سرطان ریه مبتلا بود و در اردیبهشت 1391 به دلیل تشدید بیماری در بیمارستان بستری گشت در حالی که به گفته پزشکان حال وی به شدت وخیم بود. ایرج قادری نهایتاً در در ساعت چهار صبح 17 اردیبهشت 1391 بر اثر بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.

خاکسپاری ایرج قادری طبق خواست همسرش در همان روز مرگ او (17 اردیبهشت) و در یکی از امامزاده‌های کرج (آرامگاه بهشت سکینه) برگزار شد. طبق وصیت ایرج قادری کلیه هزینه مراسم و یادبود وی به موسسه حمایت از کودکان سرطانی اهدا گردید.

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت