غلامعلی طاهری

Gholam Ali Taheri

غلامعلی طاهری

 تخصص/مهارت:

طراح و نقاش، منتقد و پژوهشگر هنر، مدرس هنر

 معرفی/ بیوگرافی:

غلامعلی طاهری (به انگلیسی: Gholam’Ali Taheri) هنرمند ایرانی، متولد 1335 ھ.ش در تهران است.

آقای غلامعلی طاهری از نقاشان سرشناس ایران است، ایشان نقاش، منتقد و پژوهشگر و از اساتید هنر می‌باشد. وی از دوران کودکی هنر نقاشی را آغاز و از سال 1350 این هنر را بصورت حرفه‌ای دنبال نمود و به مدارج بالای هنر دست یافت و توانست سوابق پربار و درخشانی را پدید آورد. ایشان دارای تحصیلات کارشناسی ارشد نقاشی و مدرک درجه یک فرهنگ و هنر کشور (دکتری هنر) است، که از سال‌های 1357 تاکنون علاوه‌بر عهده‌داری مدیریت‌های هنری در نهادها و ارگان‌های مهم کشور از جمله: ریاست موزه هنرهای معاصر تهران، اولین دبیر کل جشنواره هنرهای تجسمی فجر، قائم مقام دانشکده هنر دانشگاه شاهد، معاونت هنری بنیاد شهید، ریاست موزه شهدا… در حوزه نقاشی نیز ده‌ها نمایشگاه انفرادی در سطح داخلی کشور ایران و در سطح بین‌المللی از جمله کشورهای: فرانسه، امریکا، صربستان، ترکیه، ترمنستان، تاجیکستان قطر، سوریه، بنگلادش، ترکیه و پاکستان برگزار و در اغلب بی‌ینالها و جشنواره‌های معتبر ملی و بین‌المللی شرکت داشته است و در سال 1368 بعنوان هنرمند برگزیده دفاع مقدس انتخاب شد و از ریاست جمهوری وقت لوح تقدیر و مدال طلای یادبود دفاع مقدس دریافت نمود.

آقای غلامعلی طاهری مدرس دانشگاه هنر تاکنون بیش از 200 اثر فاخر هنری آفریده است، که در موزه‌ها و گنجینه‌های معتبر ایران و جهان نگهداری می‌شود. وی همچنین دارنده معتبرترین نشان عالی هنری کشور (نشان عالی هنرهای تجسمی) می‌باشد و تاکنون بیش از یکصد و بیست تقدیر نامه، تندیس، لوح افتخار و سپاس، از جشنواره‌ها و بی‌ینالهای هنری کسب نموده است و در سال 1386 هنرمند برگزیده مروج ایثار و شهادت معرفی شد و چهره او بعنوان تصویر ماندگار در قالب (تمبر یادبود) به چاپ رسید و از ریاست جمهوری وقت نیز ارجنامه و تندیس ویژه دریافت نمود. این هنرمند در نقاشی از چهره نیز شیوه‌ای منحصربفرد دارد و بخشی از شهرت او به جهت خلق پرتره‌های قدرتمند از مفاخر و مشاهیر فرهنگی و هنری و تاریخی می‌باشد. دکتر طاهری سخنرانی‌هایی در مجامع هنری ایراد نموده و مقالات و مطالب بسیاری در حوزه فرهنگ و هنر به نگارش آورده که در مطبوعات و رسانه‌های گوناگون به چاپ رسیده و منتشر گردیده است.

ایشان بارها بعنوان کارشناس میهمان در برنامه‌های هنری تلویزیون سیمای جمهوری اسلامی، حضوری فعال داشته و بعنوان استاد نقاشی بیش از 290 قسمت برنامه یک‌ساعته آموزشی، جهت شبکه آموزش و شبکه جهانی جام‌جم اجرا نموده است. او همچنین بورسیه سفر مطالعاتی (سیته دز آرت) پاریس و نیز حضور در پنجاه و سومین (بیینال ونیز) ایتالیا رادر فعالیت‌های هنری خود دارد. عضویت افتخاری در انستیتو هنر عرب در پاریس، عضویت در شورای راهبردی هنرهای تجسمی کشور و همچنین دو دوره ممتحن داوطلبین تاسیس آموزشگاه‌های آزاد هنرهای تجسمی بوده است.

آقای غلامعلی طاهری اگر چه در نگاه هنری خود روندی از نقاشی رئالیسم تا آبستره و اکسپرسونیسم نمادین را سپری کرده و در دوره‌ای از کار هنری به نقاشی معنی گرا و مفهومی گرایش داشته است، ولیکن در آثار اخیر خود شیوه اکسپرسیونیسم فیگوراتیو را برای بیان معضلات جامعه و تناقضات موجود در انسان‌ها با نگاهی انتقادی مناسب دانسته و بعنوان نقاشی معترض اجتماعی آثاری را خلق نموده است. به گفته او در مصاحبه اخیر که داشته است : «این آثار مجموعه‌ای خاص می‌باشد، مضامین و مفاهیمی که دستمایه کار قرارگرفته به نوعی شکاف طبقاتی، فساد و مشکلات اجتماعی و فرهنگی امروز است که بنوعی شرایط پیش از انقلاب تداعی می‌کند.»

استاد غلامعلی طاهری علاوه بر نقاشی، نگارش، نقد و بررسی آثار هنری و تحقیق در حوزه آموزش هنر و هویت نقاشی معاصر بویژه هنر دینی و هنر انقلاب، بعنوان هنرمندی دارای دغدغه فرهنگی در حوزه اجرایی و مدیریتی طرح ها و برنامه‌هایی را که موجب شکل‌گیری برخی مراکز هنری، فرهنگی و نیز رویدادهای مهم هنری از جمله تاسیس دانشکده هنر شاهد، انجمن هنرهای تجسمی کشور و موسسه توسعه هنرهای تجسمی، راه اندازی و برپایی اولین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و راه اندازی کارگاه نقاشی پرتره در سال 1359 جهت احیای پرتره سازی از انقلاب، اجرای اولین نقاشی‌های دیواری، راه اندازی اولین دوره آموزش هنرهای تجسمی پس از انقلاب (در سال 1361) را نیز پیگیری و اجرا نموده است. همچنین پیشنهاد طرح برپایی بی‌ینال نقاشی تهران که بعنوان عضو انجمن تجسمی فعالیت داشته (در سال 1365 که در سال 1370 برگزار شد) و پیشنهاد طرح برپایی فروش و حراج آثار هنری (در سال 1376) به معاونت هنری وقت نیز از ایده‌های نوآورانه ایشان بوده است. وی تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشگاه الزهرا و دانشگاه شاهد را در کارنامه فعالیت هنری خود دارد و خارج از فضای دانشگاهی نیز تعداد کثیری هنرجوی با استعداد را تعلیم نموده که هم‌اکنون آن‌ها نیز اساتید مجربی می‌باشند.

آقای غلامعلی طاهری بعنوان نقاش معترض اجتماعی چه قبل و چه پس از انقلاب، نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی توجه خاص داشته و دارد و لذا بعنوان یک منتقد درخصوص مسائل سیاسی روز ، آثار و تابلوهای نقاشی بسیاری ساخته و نیز یادداشت‌هایی را به رشته تحریر در آورده است.
او همچنین داوری، دبیری و عضویت در شورای سیاست‌گذاری ده‌ها جشنواره، بینال و مسابقات ملی و بین المللی را از ابتدای شکل‌گیری این رویدادها عهده دار بوده است و علاوه بر شهرت ایشان به‌عنوان هنرمند نقاش، از اساتید سرشناس این هنر نیز می‌باشد و همچنین تاکنون دبیری نمایشگا‌ه‌ها و جشنواره‌های متعدد نقاشی، عضویت هیأت مؤسس و هیأت مدیره انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس، عضویت هیأت امناء مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، عضویت کمیسیون هنرهای تجسمی معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران را برعهده داشته است. ایشان تاکنون سوابق تاثیرگذاری در عرصه هنر داشته و موفق به دریافت جوایز و رتبه‌های برگزیده متعدد از جمله تندیس ملی ایثار و لوح ارج نامه ریاست جمهوری 1387، لوح تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون فرهنگ و تبلیغات جنگ، لوح تقدیر از دومین دوسالانه نقاشی ایران 1372 و برنده تندیس و لوح تقدیر از سومین دوسالانه نقاشی ایران شده است و تاکنون اجراهای سخنرانی در برخی از محافل هنری، جشنواره‌ها و برنامه‌های هنری و تلویزیونی داسته و عضو شورای راهبردی هنرهای تجسمی کشور، عضو هیأت مؤسس و هیأت امناء انجمن هنرهای تجسمی ایران، عضو شورای برنامه‌ریزی و هیأت داوری نمایشگا‌ه‌ها و جشنواره‌های متعدد تجسمی از جمله هفتمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران، نمایشگاه نقاشی بهار ایرانی، نخستین نمایشگاه نقاشی مدرسین دانشکده‌های هنر تهران، تجلی احساس و… ، مختصری از سوابق فعالیت‌های درخشان این هنرمند محسوب می‌شوند.

“جهت دیدن فعالیت‌ها و آثار ایشان، کانال تلگرام «Taheri_art» و اینستاگرام «gholamali_taheri» و «gh.a.taheri_» را دنبال نمائید”

• آدرس:
تهران/

• ایمیل:
ghat1335@gmail.com

• تلگرام:
کانال تلگرام استاد غلامعلی طاهری Taheri_art

• اینستاگرام:
gholamali_taheri

gh.a.taheri_

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت