موزه گرافیک ایران

Graphic Museum of Iran

موزه گرافیک ایران

 درباره/معرفی:

موزه گرافیک ایران یکی از موزه‌های تهران و اولین موزه طراحی گرافیک آسیا است. این موزه در عمارت ارباب هرمز در منطقه تهرانپارس واقع است. در گنجینه این موزه هر آنچه که به عنوان تاریخ طراحی گرافیک ایران شناخته می‌شود، نگهداری می‌شود.

کمیتهٔ موزه انجمن صنفی طراحان گرافیک
از زمان تأسیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، در سال 1377 ایجاد موزه طراحی گرافیک ایران به عنوان یکی از اهداف بلند مدت انجمن در دستور کار قرار گرفت؛ به همین منظور کمیته موزه با هدف گردآوری، حفظ و نمایش آنچه به عنوان تاریخ طراحی گرافیک ایران شناخته می‌شود با هدف تأسیس موزه گرافیک در اردیبهشت 1379 آغاز به کار نمود. این کمیته با سرپرستی مجید بلوچ شروع به فعالیت نمود. از برنامه‌های نخستین این کمیته این بود که اطلاعیه‌های خود برای جستجو و کشف تاریخ گمشده گرافیک ایران را هدف قرار داد و از همه مشتاقانی که در حافظهٔ خود خاطره‌ای از گرافیک دهه‌های گذشتهٔ ایران را حفظ کرده‌اند طلب یاری نمود تا نشانی آثار قدیمی مرتبط با گرافیک در ایران را به دست آورد و شخصیت‌های گمنام این عرصه در سال‌های آغازین آن را کشف کند و پس از مدتی که به ساختارسازی کلی و نوشتن اساسنامه و آیین‌نامه گذاشته شد بالاخره کار کمیته در سه بخش اساسی شروع شد. مصاحبه با اساتید و دریافت آثار، مرمت و نگهداری، پژوهش و بانک الکترونیک. بعد از فراخوان همکاری بیش از 60 الی 70 تن از اساتید آثار خود و دیگران را که در نزد خود نگهداشته بودند به کمیته اهدا کردند. آثار گنجینهٔ موزه گرافیک ایران در تابستان 1390 از 6000 اثر گذشته است، در این گنجینه بیش از 3500 پوستر تعداد زیادی آرت ورک و اعلان‌هایِ تک‌رنگ قدیمی، بسته‌بندی‌های سال‌های دور، کتاب، کاتالوگ، مجلات هنری، عنوان‌بندی، نشانه، عکس و فیلم و ابزار و وسایل کار هنرمندان در آرشیو کمیته موزه نگهداری می‌شود. مرکز و بانک اطلاعات گرافیک آماده کمک به دانشجویان و پژوهشگرانی است که مشغول به تحقیق در مورد بخشی از تاریخ گرافیک ایران هستند. همکاری‌های لازم با برگزارکنندگان چند نمایشگاه گرافیک از دیگر فعالیت‌های کمیته موزه تا کنون بوده است. با گذشت زمان و جمع‌آوری آثار، کمیته موزه به برپایی نمایشگاه‌های ادواری به منظور نشان دادن بخشی از تاریخ گرافیک ایران پرداخت. اولین مجموعه آثار در سال 1388 با عنوان گنجینه بی‌مکان در هفته گرافیک همان سال در خانه هنرمندان برپا شد.

• آدرس:
تهران/ بزرگراه بابایی/ خیابان استخر/ بلوار استقلال/ خیابان توحید/ محوطهٔ شمالی پارک پلیس

• تلفن:
02177045110
02177045103

• وبسایت:
imogd.com

• ایمیل:
info@imogd.com

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

تور مجازی

درباره

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت