فرزانه تاییدی

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تاتر، سینما و تلویزیون،

 معرفی/ بیوگرافی:

فرزانه تأییدی (به انگلیسی: Farzaneh Taidi) هنرمند ایرانی، زادهٔ 1324 در تهران و درگذشته 5 فروردین 1399 لندن بود.

کودکی
خانم فرزانه تائیدی دوران کودکی و تحصیل را در مراکز استان‌های اصفهان، کرمان، کرمانشاه، خوزستان و… گذراند. او از کودکی به رقص باله علاقه‌مند بود اگرچه بعدتر تئاتر به علاقهٔ اصلی او تبدیل شد.

تئاتر و ازدواج
با شرکت در نخستین نمایش زندهٔ تلویزیونی در سال 1341، او کار در تئاتر را به‌طور رسمی در ادارهٔ هنرهای دراماتیک آغاز کرد. سپس با پرویز کاردان هنرپیشه و نویسنده و کارگردان تئاتر ادارهٔ هنرهای دراماتیک ازدواج کرد و حاصل این ازدواج پسرش کیوان بود.
او در بیش از 30 نمایشنامهٔ تلویزیونی و صحنه، در طول پنج سال و نیم فعالیتش در ادارهٔ هنرهای دراماتیک شرکت کرده بود.

سفر به آمریکا
در سال 1346 با پدرش به آمریکا رفت. او در این مدت دوره کوتاه آموزشی چند ساله در پیرامون تاریخ غرب و بازیگری در صحنه را آموخت. به عقیدهٔ او بیش‌ترین تجربه‌هایش را از تماشای نمایش‌نامه‌های گوناگون بدست آورده‌است. او در زمان اقامتش در ایالت کالیفرنیا در شهر لوس آنجلس با حسین رجائیان (کارگردان) آشنا شد. او فرزانه را برای نقش اول فیلم خود به ایران دعوت کرد.

بازگشت به ایران
او در اوایل سال 1972 میلادی با بازگشت به ایران با ادامهٔ کارش در تئاتر کار در سینمای ایران را شروع نمود. او با بهروز به‌نژاد در بیش‌تر کارهای تلویزیونی و سینمائی بعنوان زوج هنری فعال بود و این همراهی همچنان نیز ادامه دارد. او در این مدت فیلم‌های فریاد زیر آب و… را ساخت.

گریز ناگزیر
نام کتابی است که در بخشی از آن، شرح خاطرات فرزانه تأییدی در دههٔ 1360 و همچنین مشکلاتی که گریبانگیر او به عنوان یک بازیگر قدیمی شده‌بود آورده شده‌است. فرزانه تأییدی یکی از بازیگران فیلم بدون دخترم هرگز بود که نقش «خانم شهین» را ایفا کرد.

فرزانه تأییدی پس از مدتی بیماری در سن 75 سالگی در شهر لندن درگذشت.

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت

error: هشدار ⚠️ محتوا محافظت می‌شود