پروین غفاری (پری)

Parvin Ghaffari (Parri)

پروین غفاری (پری)

 تخصص/مهارت:

هنرپیشه، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، خواننده

 معرفی/ بیوگرافی:

پروین غفاری با نام هنری پری (به انگلیسی: Parvin Ghaffari) هنرمند ایرانی، متولد 1309 در تهران و درگذشته 11 تیر 1392 در نوشهر بود.

خانم پروین غفاری از یک خانواده متوسط اهل تفرش و ساکن تهران بود. پدر پری، میرزا حسن غفاری همدانی، از مبارزان مشروطه بود که در واقعه به‌توپ‌بستن مجلس توسط کلنل لیاخوف، مجروح شده بود.

فعالیت هنری
«فریاد نیمه‌شب» ساموئل خاچیکیان و «بن‌بست» میرمهدی صمدزاده و «زن و عروسک‌هایش» به کارگردانی اسماعیل ریاحی فیلم‌هایی هستند که پری غفاری بازی می‌کند. او یکی از نمادهای فیلم‌فارسی است که در آثارش نقش زنان هرجایی را بازی کرده‌است. در میان فیلم‌هایی که پروین بازی می‌کند فیلم «موطلایی شهر ما» در کنار فردین که داستان زندگی خودش نیز هست به کارگردانی عباس شباویز نام او را به سر زبان‌ها می‌اندازد. البته عمر حضور پروین غفاری با شکست‌های تجاری فیلم‌هایش زیاد طول نکشید.

سالهای پایانی عمر
وی در سالهای پایانی عمر به تنهایی زندگی می‌کرد و تنها کسی که مخارج او را می‌داد صابر رهبر سینمادار شناخته شده ایران بود. پروین غفاری در شامگاه 11 تیر 1392 در سن 83 سالگی در منزل خود در شهر نوشهر درگذشت و در همان شهر مدفون گردید.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:
صفحه در ویکی‌پدیا

• اینستاگرام:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت