همایون سلیمی

Homayoun Salimi

همایون سلیمی

 تخصص/مهارت:

مجسمه‌ساز، طراح و نقاش

 معرفی/ بیوگرافی:

همایون سلیمی (زاده 1327، تهران)، هنرمند نقاش و عضوهیات علمی دانشگاه هنر تهران است.

زندگی
این هنرمند نقاش از هنرستان میرک تبریز دیپلم گرفت و سپس مدتی در بانک مشغول شد. اما علاقه وافرش به نقاشی او را بر آن داشت که راهی کشور فرانسه شود و در بوزار پاریس تحصیل خود را در مقطع لیسانس ادامه دهد. او فوق لیسانس و دکترا را از دانشگاه سوربون در رشته زیبایی شناسی دریافت کرد. تز دکترای او مقایسه تصویری است با بناهای ایرانی اعم از کاشی کاری و مجموعه بناها.

فعالیت‌ها
او تاکنون بیش از 20 نمایشگاه انفرادی در ایران و دیگر کشورها برگزار کرده و چندین جایزه بین‌المللی را دریافت کرده‌است. علاوه بر نقاشی و چاپ دستی (لیتو و فلز)، پرورش درختچه‌های مینیاتوری بن سای نیز در زندگی هنری این نقاش به چشم می‌خورد. همایون سلیمی در داوری و انتخاب دوسالانه‌های نقاشی و مجسمه‌سازی ایران نیز شرکت داشته‌است.

نقد آثار
نقش و بافت در آثار همایون سلیمی نقشی اساسی ایفا می‌کنند. او دوره‌های و رنگ‌بندی‌های مختلف و درجه‌های متفاوتی از فام‌ها و غلظت رنگ را در نقاشی‌هایش نشان می‌دهد. نقاشی‌های وی به تدریج چند لایه‌ای‌تر و رنگین‌تر شده است. او با گذاشتن لایه‌های متعدد رنگ و برداشتن قسمت‌های برجسته‌تر به وسیله سمباده، رنگارنگی و حجم بخشی در سطح تابلوهایش را بیشتر می‌کند. در تعدادی از تابلو این هنرمند رنگ‌های مکمل و متضاد با هم دیده می‌شوند و سطح تابلو جلوه‌ای مانند کانی‌ها را می‌یابد. او در آثار اخیرش نقش از گل پنج پر را انتخاب کرده و آن را در کارهایش تکرار می‌کند. تکرار در آثار سلیمی از این جهات جذاب است که بافتی یک دست به کارهایش می‌بخشد. در عین حال هر نقشی با دیگری در جزییات متفاوت است. او نقوش را به وسیله پر کننده رنگ برجسته ساخته و هر نقش گلی مانند را با نقطه‌ای مرکزی به تصویر می‌کشد. نظم و بی نظمی در این آثار جنبه‌ای شاعرانه یافته‌اند و سطح نقاشی مانند منجوق دوزی‌ها و پته دوزی‌ها، برجسته و غنی از رنگ است. ایستایی کلی این آثار با تکرار نقوش جنبه‌ای مفهومی می‌یابد. نقاشی‌های سلیمی ویژگی‌هایی دارند که که هم از سنت و هم از دستاوردهای نقاشی‌های مدرن بهره می‌برند و در همان حال خصلت‌های معاصر را نیز از خودشان نشان می‌دهند. مخاطبان آثار او از قبل می‌دانند که در نمایشگاهش قرار است با چه چه رو در رو شوند اما هر بار او اتمسفری متفاوت از آثارش را به نمایش می‌گذارد.

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:

• ایمیل:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت