فرهاد مشیری

 تخصص/مهارت:

نقاشی، خطاطی و خوشنویسی، نقاشیخط

 معرفی/ بیوگرافی:

فرهاد مشیری، (زادهٔ 1342 خورشیدی در شیراز) نقاش سرلبالالایرانی است. وی نخستین هنرمند اهل خاورمیانه است که کارش در سال 2008 به قیمتی بیش از یک میلیون دلار به فروش رسید. فرهاد مشیری، در فهرست 500 هنرمند برتر جهان در سال 2012 قرار گرفته است.

زندگی
فرهاد مشیری، در سال 1342 در شیراز به دنیا آمد. پدرش مالک چند سینما در شیراز بود و او از نوجوانی به سینما و هنر علاقه‌مند شد. او در سال 1358 به ایالات متحده رفته و در حومه لس‌آنجلس ساکن شد. وی در آنجا تحصیلات مقدماتی را به پایان برده و در سال 1360 در انستیتوی هنر کالیفرنیا مشغول به تحصیل شد. او پس از 12 سال اقامت در ایالات متحده، در سال 1368 به ایران بازگشت و از آن پس به کار تهیه و تولید فیلم‌های انیمیشن کامپیوتری و کتاب برای کودکان به سفارش سازمان یونیسف پرداخت.
فرهاد مشیری، در سال 1378 با الهام از خم‌ها و کوزه‌های سفالینی که در شیراز دیده بود، یک سلسله نقاشی کشید که بعدها به نقاشی‌های کوزه معروف شدند. این آثار، نقاشی‌هایی مینی‌مال از کوزه‌های سفالین در بوم‌های بزرگ، تخت و با پس‌زمینه‌هایی تک‌رنگ بودند که به روی نقش سطح کوزه‌ها، کلمات یا عباراتی ساده چون عشق، گذشته، گذشته است یا فقط من در قالب خطاطی و خوشنویسی ایرانی، با مرکب و رنگ و حروف درشت حک شده بود. این آثار خیلی زود مورد توجه هنر دوستان و منتقدان هنر قرار گرفت. نمونه دیگر استفاده مشیری از شمایل‌های جهانی را می‌توان در قالیچه پرنده (1386) یافت که با قیمت بی‌سابقه‌ای در حراجی کریستی به فروش رفت. همچنین در سال 1392، تابلوی باغ مخفی او، در یک حراجی در شهر دوبی به قیمت 987٬750 دلار به فروش رفت.

نمایشگاه‌ها:

نمایشگاه‌های انفرادی
رم، نیویورک، دوبی 2004
سوییس، لندن 2003

نمایشگاه‌های گروهی
نیویورک، اوما، گوتنبرگ، اسلو، تالین (2005)
برلین، بارسلونا، ژنو، مونیخ، نیویورک (2004)
مادرید، بارسلونا، شارجه، سوئد، بوستون (2003)
گالری شمارهٔ 13 خیابان ونک، تهران 1381
گالری شمارهٔ 13 خیابان ونک، تهران 1380
دوسالانهٔ نقاشی تهران، موزهٔ هنرهای معاصر تهران، 1372
نمایشگاه نقاشی، گالری دروثی گلدین، لوس‌آنجس 1368
چیدمان چهار صدایی، لوس آنجس 1364

• آدرس:

• تلفن:

• وبسایت:

• ایمیل:

• رویدادهای جاری:

📅 درحال حاضر رویدادی موجود نمی‌باشد

• کد QR:

📲 جهت دسترسی سریع و اشتراک‌گذاری آسان، این کد را با تلفن‌های هوشمند اسکن نمائید

قابل توجه

قابل توجه: این صفحه بصورت بازنشر شده است. درصورت لزوم به تغییر یا حذف، لطفاً درخواست خود را طبق «قوانین و مقررات پلتفرم لیلیت»، از طریق بخش «تماس با ما» اعلام نمائید، تا در اسرع وقت توسط بخش تحریریه موردبررسی و اقدام مقتضی قرارگیرد.

بیوگرافی

★ lilit-chat

اَپ لیلیت

دریافت رایگان اپلیکیشن لیلیت